Heb je een webshop en wil je graag dat andere websites jouw artikelen promoten? Maar heb je geen idee hoe je deze websites vindt, hoe je hen het beste kunt belonen en hoe je het allemaal overzichtelijk houdt? Dan is affiliate marketing geschikt voor jou om in te zetten. Wanneer start je als adverteerder met affiliate marketing?

Ik ga ervanuit dat je een webshop hebt die omzet oplevert en die je graag verder wilt laten groeien.

De richtlijnen

De richtlijnen die ik aan mijn klanten en trainees mee geef is dat affiliate marketing kan voor de adverteerder die een webshop heeft op haar website, of een lead formulier heeft waar een vergoeding aan kan worden gehangen. De adverteerder heeft behoefte aan meer content en vergelijking van haar producten op andere websites, en/of heeft regelmatig kortingscodes die de adverteerder op deze manier wilt verspreiden.

Voldoe jij aan deze drie richtlijnen? Dan kun je affiliate marketing in principe inzetten. Ik geloof echter dat de ene adverteerder affiliate marketing veel beter kan inzetten dan de andere adverteerder. Afhankelijk van een branche zijn er een aantal geschikte publishers die je kunnen promoten. Te niche zijn met je producten kan hierin lastigheden opleveren met het vinden van geschikte publishers. Daarnaast is het fijn als jouw product, merk of webshop nieuwswaarde kent, zodat publishers je makkelijker kunnen promoten of er (regelmatig) acties en kortingscodes beschikbaar zijn.

Wanneer besluit je affiliate marketing dan in te zetten?

Er zijn vier punten, die deels overlappen met de richtlijnen, die ik hanteer om te bepalen wanneer je affiliate marketing inzet. Allereerst voldoe je aan de eerdergenoemde richtlijnen. Zonder webshop of leadformulier kun je publishers niet belonen in commissie of een vergoeding per formulier. Daarnaast is er een behoefte aan extra exposure en/of extra sales vanuit de adverteerder.

Binnen affiliate marketing wordt nog het meest gewerkt op no cure, no paybasis, en vaak zie ik dat dit een van de punten is voor webshops om affiliate marketing in te zetten. Het voelt als een lager risico. Echter, er zitten wel opstartkosten aan via de meeste affiliate netwerken. Dus mits je bereid bent wel deze investering te maken kan affiliate marketing jouw kanaal zijn.

Tot slot is affiliate marketing jouw kanaal als je andere kanalen al hebt geprobeerd of al inzet, en als je genoeg tijd ‘over’ hebt. Hiermee bedoel ik dat je bereid bent om prioriteit te geven aan dit kanaal. Ook heb je al kennis en learnings opgedaan vanuit andere kanalen, weet je al wat wel kan werken en wat niet en bovenal is een ander kanaal makkelijker stil te leggen dan affiliate marketing. Bijvoorbeeld: een SEA-campagne kun je op pauze zetten wanneer jij wilt. Affiliate marketing werkt niet zo, je kunt een programma pauzeren, maar niet voor een dag of twee. Daarvoor zijn er teveel publishers van je afhankelijk.

Voldoe je naast de richtlijnen aan de andere drie punten? Dan is dit jouw moment om affiliate marketing in te zetten. Veel succes!

Deze blog bevat inhoud uit de Adverteerders Basis Training. Wil je een eigen affiliate programma opzetten? Volg deze training hier.

Afbeelding copyright: © Maksym Yemelyanov via 123RF.com