In Nederland zijn er verschillende affiliate netwerken actief. De meest bekende hiervan zijn TradeTracker, Tradedoubler, Adtraction, Awin en Daisycon. Ook internationaal gezien zijn er verschillende grote netwerken. Maar bij zoveel keus vraag je je al snel af of het dan juist slim is om met één affiliate netwerk samen te werken of juist met meerdere. Dit is een vraag die veel van mijn klanten en partners stellen.

Ongeacht hoe lang het programma al loopt: innoveren en optimaliseren blijft een belangrijk punt. Het kiezen van een of meerdere netwerken is juist een van de punten waar vragen over zijn, maar waar niet snel op geacteerd wordt. Wat is wijsheid? Ik vertel je de kracht van exclusiviteit bij één affiliate netwerk in 3 punten: efficiënter werken, focus en financieel voordeel.

1. Efficiënter werken

Het werken met één affiliate netwerk is voor een online marketeer of affiliate marketeer veel efficiënter. Zo hoef je maar één systeem volledig onder de knie te krijgen in plaats van meerdere, kun je beter overzicht bewaren en heb je alle data onder een dak.

Als je werkt in meerdere affiliate netwerken, verlies je sneller het overzicht. Welke publisher promoot jouw website via welk affiliate netwerk? Waar heb je welke promotiematerialen al ondergebracht? Heb je overal hetzelfde geupload staan en spreken programma’s elkaar niet tegen? Het laatste wat je wilt is een ‘interne’ concurrentie tussen beide programma’s omdat het voor een type publisher meer voordeel heeft om het programma via een van de meerdere aangesloten affiliate netwerken te promoten. Voor zowel organisaties die veel focus hebben op affiliate marketing of het er als online marketeer als kanaal erbij oppakken, betekent efficiënter werken tijdswinst.

Niet alle affiliate netwerken hanteren dezelfde data. Welke data geven ze mee aan een adverteerder? Wordt het op dezelfde manier gemeten en kun je het met elkaar vergelijken? Om goed data inzicht te krijgen kun je beter met één affiliate netwerk samenwerken of zeker weten dat de manier van meten overeenkomt.

2. Focus

Het punt focus sluit deels aan het bij het eerste punt: efficiënter werken. Een affiliate programma verdient focus vanuit jezelf maar ook vanuit de accountmanager van het affiliate netwerk. Als je bij één netwerk zit aangesloten kun je met één accountmanager sparren. Zo heb je een mening vanuit het netwerk en niet meerdere. Als deze elkaar tegenspreken kan dit het proces minder efficiënt maken.

Daarnaast leert een accountmanager jouw organisatie zo goed kennen door het contact en de gedeelde inzichten dat dit een goede sparringspartner is maar ook handige learnings met je kan delen. In mijn ervaring: hoe belangrijker je wordt voor een affiliate netwerk, hoe meer tijd en energie in je gestoken kan worden. Als je affiliate resultaat verdeeld is tussen meerdere netwerken is het lastiger om daar intern de belangrijkheid op te voeren.

3. Financieel voordeel

Het derde punt: financieel voordeel. Ondanks dat de eerste twee punten met name procesmatige verbeteringen zijn als je met één netwerk samenwerkt, zit er ook een financieel voordeel aan. Het starten van een affiliate programma kost over het algemeen geld, tijd en resources. Zowel aan jouw kant als aan de kant van een affiliate netwerk.

Als je ervoor kiest om samen te werken met één affiliate netwerk, dan betaal je een keer een set up fee en heb je eventueel te maken met maandelijkse fees die je voor een netwerk betaald. Als je start met meerdere netwerken, heb je meerdere set up fees die je eenmalig moet voldoen en eventueel meerdere maandelijkse fees.

Daarnaast heeft het voor een affiliate netwerk ook waarde als ze exclusief met jou samen kunnen werken. Daarom kun je vaak ook kijken naar een verbeterde verdeling van de commissie. Waar vaak een 70%/30% regel of 80%/20% regel opgaat, waarbij van jouw ingestelde commissie 70% of 80% naar de publisher gaat en de overige 20%/30% naar het affiliate netwerk, kun je kijken wat voor mogelijkheden er zijn om dit te verbeteren voor de publisher.

Wat is het grootste voordeel aan het inzetten van meerdere affiliate netwerken?

In mijn visie is de grootste win die je kunt behalen door meerdere netwerken in te zetten dat je kunt vergelijken. Welk systeem vind je in de praktijk het fijnste werken, met welke accountmanager kun je het beste samenwerken en de publisher heeft een keuze via welk netwerk zij het liefste met jou samenwerken.