Wil je een betere samenwerking met jouw publishers? De beste manier om dit te doen is om hen de weg naar de top te laten zien. Hoe komen ze bij een betere affiliate website, hoe verhogen ze hun inkomsten en hoe kunnen ze jouw affiliate programma het beste promoten? Help ze af van aannames over affiliate marketing, en neem ze aan de hand mee op weg naar het grotere succes.

Help je publishers op weg

De weg naar het grote succes komt niet door één klein punt door te voeren in de samenwerking, maar juist door een combinatie van verschillende punten. Help jouw publishers op weg door hen te voorzien van de juiste tips, tricks, materialen en input. Daarnaast begint een deel van de samenwerking bij de adverteerder en is het belangrijk om je open te stellen voor de publishers. In dit artikel vind je 5 tips om hen verder te helpen.

Tip 1. Geef informatieover de adverteerder, de merken en de producten

Een publisher weet niet zoveel over de organisatie, de merken en de producten als dat jij weet als adverteerder. Met extra informatie over deze onderwerpen kan een publisher een adverteerder nog beter promoten, meer informatie verschaffen aan zijn bezoekers en betere content te creëren. Hoe meer informatie zelf opgezocht dient te worden, hoe groter de kans dat het niet (helemaal) correcte informatie bevat.

Je publishers aan de hand nemen, doe je dus ook door te voeden en kennis te delen.

Tip 2. Denk mee over onderwerpen voor content en speel in op seasonality

Deze tip sluit wat dat betreft goed aan bij tip 2: voeden met informatie en kennis sluit goed aan bij het meedenken over onderwerpen voor content en het inspelen op seasonality. De verschillende periodes in het jaar maken een verschil waar een publisher over schrijft of welke producten een publisher uitlicht.

Maak een jaarplanning waarin je extra samenwerkingen kunt vaststellen, maar waar je ook onderwerpen voor specifieke maanden mee kunt geven. Zo kun je de feestdagen en speciale momenten in het jaar vaststellen, maar ook actiemomenten als Black Friday en Oktober Woonmaand. Hoe meer je mee denkt, hoe meer je een publisher kunt voeden. Na het bepalen van de onderwerpen kun je verder voeden met informatie over de producten, de merken en jouw organisatie. Help de publisher bij content creatie!

Tip 3. Deel wat er speelt in de markt

Wat gebeurt er in de markt waar jouw webshop in gevestigd is? Welke trends zijn opkomend op het gebied van mode, wonen en slapen of reizen? Hoe zit het met bepaalde bestemmingen, worden die extra goed geboekt in specifieke maanden? Zijn er specifieke items die goed verkocht worden tijdens een oktober woonmaand, waar bijvoorbeeld extra veel van is ingekocht? En hoe zit het vlak voor de zomer voor de last minute vakantiegangers met het shoppen van kleding? Dit soort input kun je delen om de resultaten te verhogen!

Ook kun je informatie delen wat er binnen affiliate marketing speelt binnen de niche. Hier kun je jouw accountmanager bij het affiliate netwerk ook voor inschakelen om jouw publishers van deze informatie op de hoogte te houden.

Tip 4. Zorg voor geüpdatet en geoptimaliseerd promotiemateriaal

Promotiemateriaal als banners zouden altijd een default set moeten hebben zodat publishers altijd iets kunnen promoten. Maar idealiter speel je wekelijks, maar minimaal maandelijks in op de acties en focuspunten met jouw banners. Denk aan populaire momenten en feestdagen in het jaar, acties die in de betreffende week of maand lopen of als er een nieuwe collectie wordt gelanceerd.

Net als bij banners heb je bij productfeeds een default: een algemene productfeed met alle producten. Zorg ervoor dat je dit optimaliseert door losse productfeeds aan te maken met verschillende productgroepen. Dat maakt het voor de publisher makkelijker om te implementeren op de website en minder zwaar om in te laden.

Door regelmatig een kijkje te nemen naar je promotiemateriaal en analyses uit te voeren, zal je steeds meer optimalisatiemogelijkheden spotten. Bijvoorbeeld op formaat van de banners, meest gebruikte soort productfeed (XML of CSV) en welke uiting het beste werkte in het afgelopen kwartaal. Deze informatie kun je gebruiken om jouw affiliate programma verder mee te optimaliseren en je publishers beter te leren kennen. Hiermee speel je in op hun behoeftes en wensen.

Tip 5. Sta open voor contact, pak de samenwerking proactief aan en reageer snel

Deze vijfde tip draait om hoe je zelf als adverteerder in de samenwerking staat. Sta jij open voor contact? En dan bedoel ik écht open staan voor contact. Niet meteen ja antwoorden op de vraag omdat je denkt dat dat is wat je zou moeten doen, want als je er niet voor open staat merkt een publisher dat in jouw reactie. Als je de eerste vier tips oppakt dan, geef je al een open houding weer naar de publishers: je bent bereid proactief te delen, je reageert snel bij vragen over acties en samenwerkingen, en je anticipeert snel op het live (laten) zetten van nieuwe promotiematerialen.

De weg naar succesvol affiliate marketing begint in de samenwerking tussen publisher en adverteerder. Hoe beter je deze optimaliseert en hoe meer je onderling deelt, hoe groter de kans op succes!

 

Afbeelding copyright: © Aleksandar Mijatovic via 123RF.com