Vorige week beschreef ik de eerste illussie en aanname binnen de affiliate markt met je. De illusie bestaat nog steeds dat affiliate marketing een stekker in het stopcontact doen is om meteen te profiteren van de stroom. Maar hiervoor zal je toch eerst andere stapjes moeten zetten. De illussie van vorige week was ‘ik zet een affiliate website op, met banners en linkjes en het geld stroomt binnen’.

Deze illusie leeft ook nog onder de adverteerders: ‘ik zet een affiliate programma in, biedt promotiemateriaal aan en het werkt vanzelf.’ Deze aanname komt voort uit het verleden toen de concurrentie nog laag lag tussen partijen en Google makkelijker indexeerde.

Deze week ga ik dieper met je in op een tweede aanname en daarmee illusie.

Aanname 2. ‘Ik heb een accountmanager of publishermanager bij een affiliate netwerk: ik hoef zelf niets meer te doen’.

Om te beginnen: een accountmanager of publishermanager bij een affiliate netwerk hebben is heel fijn. Ze bieden je ondersteuning waar nodig, denken graag met je mee en kunnen hun ervaringen met je delen. Ook kunnen ze taken voor je uit handen nemen als je hier zelf minder tijd voor hebt. Alles om het programma natuurlijk beter te laten draaien of om de website beter te laten converteren. Maar er zit een grens aan.

Een accountmanager of publishermanager heeft jou als adverteerder of publisher niet als enige relatie en kan niet 40 uur per week bezig zijn met jouw programma of website. Dit is geen kans om zelf achterover te hangen als het op jouw affiliate activiteiten aankomt. Neem hun kennis en ervaringen tot je, laat hen je adviseren om tot betere resultaten te komen en laat hen vooral af en toe werk uit handen nemen als je er echt niet aan toe komt. Maar: de kracht van het affiliate programma of de affiliate website begint bij jezelf.

Het is een illusie om te denken dat je nu je een accountmanager of publishermanager toegekend hebt gekregen, je zelf geen tijd en energie meer in affiliate marketing hoeft te steken. Affiliate marketing draait om het opbouwen van relaties en het durven delen met elkaar. Jij kent als geen ander jouw webshop of website het beste en kunt dit dan ook goed delen via affiliate marketing met jouw partners.

Een accountmanager of publishermanager bij het netwerk kent de informatie ook via jou en zijn eigen ervaringen met jouw website of webshop. Zijn of haar rol is hierin dan ook het beste om mee te denken en niet om al jouw beslissingen te maken.

Het opbouwen van persoonlijke relaties met je grootste partners zorgt ervoor dat je elkaar beter leert kennen en een nog betere toevoer krijgt van de informatie die je nodig hebt. Van productinformatie tot acties. Succesvol affiliate marketing begint bij jezelf, met ondersteuning vanuit het affiliate netwerk.

 

Afbeelding copyright: © Ion Chiosea via 123RF.com