Door de jaren heen zijn we binnen het vakgebied massaal het boefjesimago aan het afstoffen. Het kanaal wordt meer en meer volwassen in Nederland, kwaliteit wordt steeds belangrijker en affiliate marketing wordt steeds meer partnership marketing. Maar nog steeds klinkt affiliate marketing niet altijd even rooskleurig. Het wordt hedendaags nog steeds geassocieerd met een aantal begrippen die een negatieve lading hebben. Laten we stil staan bij 3 van deze begrippen.

Macht

Het begrip macht heeft voor mij een negatieve lading: het impliceert dat één stakeholder binnen affiliate marketing de touwtjes in handen heeft. Binnen affiliate marketing lijkt het al snel dat een adverteerder de meeste macht heeft. De adverteerder bepaalt welke promotiematerialen live staan, hoeveel commissie gegeven wordt, welke sales goed- of afgekeurd worden en welke publishers toegelaten worden tot het programma. 

Klinkt als veel macht? Zet dan eens de pet op van de publisher: de publisher bepaalt wanneer en wie er gepromoot wordt. Zijn er geen goede promotiematerialen of acties of kan er meer commissie verdiend worden bij een andere adverteerder? Dan zal de publisher je zonder extra samenwerking niet meteen promoten, maar eerder een andere adverteerder. Zullen we vanaf vandaag stoppen met zeggen dat een adverteerder of een publisher alle macht bezit, terwijl dit in werkelijkheid verdeeld ligt? Beide kennen een vorm van macht, maar bovenal geeft het woord macht het vakgebied een minder positief gevoel. 

Oneerlijk

Een ander woord met een negatieve lading is oneerlijk, en kan voortkomen vanuit de stakeholder die het gevoel heeft geen macht of keus te hebben in de samenwerking. Het voelt oneerlijk als er sales afgekeurd worden, of feedback wordt gegeven op een uiting voor een extra samenwerking, maar ook als er niet snel genoeg wordt gereageerd op de ander. 

Beide stakeholders, zowel publishers als adverteerders, willen het beste uit affiliate marketing halen. Laten we er in de basis vanuit gaan dat beide stakeholders dan ook een eerlijke samenwerking willen, want dat levert op de langere termijn het meeste op. 

Additionele waarde

Additionele waarde, ofwel toegevoegde waarde, begint wat mij betreft binnen het vakgebied een minder positieve ervaring te krijgen. Waar het vandaan komt is heel logisch: iedereen wilt dat waar tijd, energie, geld en andere resources ingestoken wordt, uiteindelijk voldoende oplevert. Maar dan wel voldoende oplevert in sales die anders niet plaats hadden gevonden, in het bereiken van een juiste doelgroep en kwalitatief verkeer. 

Het is heel logisch, behalve dat dit vaak vanuit de adverteerder komt en een publisher haast niet kan pushen (tenzij er targeting mogelijkheden aanwezig zijn natuurlijk) op een specifieke doelgroep. Daar hebben ze hulp bij nodig van een adverteerder. Als adverteerder kun je bijvoorbeeld achterhalen welke doelgroep welke producten koopt. Als deze informatie onderling gedeeld wordt, kan er nog meer additionele waarde gecreëerd worden. De juiste doelgroep kan bereikt worden!

Na dit kleine zijspoor, terug naar additionele waarde: beide partijen zijn verantwoordelijk voor het (laten) creëren van extra waarde. Het moment dat je als adverteerder samenwerkt met verschillende publishers ga je ervanuit dat zij extra waarde voor je kunnen creëren. Je bent zichtbaar op websites waar je anders niet of in ieder geval niet op deze manier zichtbaar zou zijn. Je kiest als adverteerder en als publisher bewust voor deze partnership door je als publisher aan te melden voor het programma. Er is vanuit dit opzicht altijd extra waarde, die in het begin nog ondefinieerbaar is als er nog geen data beschikbaar is. Maar ga er altijd vanuit dat er additionele waarde in zit.

Affiliate marketing = niet negatief?

Ieder kanaal kent zijn eigen waarde, eigen voordelen en eigen nadelen. Zo ook affiliate marketing. Maar de woorden die we binnen het vakgebied gebruiken kennen steeds vaker een negatieve lading en daarmee maken we het vakgebied minder sterk dan het eigenlijk is. 

Begrijp me niet verkeerd, we hoeven het niet te verbloemen dat het vakgebied een minder goed imago heeft gehad en daar nog steeds van herstellende is. We hoeven ook niet helemaal geen begrippen te gebruiken die een negatieve lading dekken. Maar laten we ons bewust zijn hoe dit overkomt op de mensen op ons heen, die affiliate marketing nog niet (zo goed) kennen of in het verleden tijdens de periode met het slechte imago ermee in aanraking zijn gekomen. We zijn groeiende, wij allemaal en het vakgebied daarin mede, en laten we dan vooral omarmen hoe ver we al zijn gekomen in plaats van het in een minder positief daglicht te zetten.