Het onderste uit de kan halen met affiliate marketing doe je zo

onderste uit de kan halen affiliate
© Julia Sudnitskaya via 123RF.com

Draai je een affiliate programma maar heb je het gevoel dat je kansen laat liggen? Tijd om het onderste uit de kan te halen met affiliate marketing met deze 3 focuspunten.

Focus 1. Inzicht in je data

Bestudeer je jouw affiliate data wel eens? Bijvoorbeeld via het affiliate netwerk of via analytics programma’s als Google Analytics. Beide geven je andere inzichten en kunnen je programma helpen naar een hoger niveau te komen. Bekijk bijvoorbeeld de volgende punten om meer focus aan te brengen in je affiliate strategie en activiteiten:

  • Bouncepercentage: hoe relevant is het verkeer dat naar jouw website gestuurd wordt?
    • Overall affiliate marketing vs. online marketing of website breed. Valt er iets op?
    • Bouncepercentage van je top 10 publishers vs. overall affiliate marketing
    • Publishers indelen in groepen (bijv. Content, vergelijkers, kortingscode, cashback) en vergelijk deze bouncepercentages. 
  • Device: waar focus je je op? En wat levert het meeste op?
    • Vergelijk eens het overall verkeer dat via verschillende devices binnenkomt vs het verkeer dat via affiliate marketing via verschillende devices binnenkomt. Wat valt je op?
    • Vergelijk de verschillende groepen publishers op device niveau, nadat je weet welk device de meeste omzet oplevert. Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer verkeer en omzet via dit apparaat realiseert? 
  • Het volledige klikpad: welke rol speelt welke publisher en welke rol speelt affiliate marketing?
    • Via Analytics kun je inzien hoe de klikpaden zijn opgebouwd op kanaal niveau. Welke rol speelt affiliate marketing hierin? En wat kun je hiervan leren?
    • Via affiliate netwerken kun je ook steeds vaker het klikpad van een sale inzien, en welke publishers hierin een rol hebben gespeeld. Kun je de publishers die wel regelmatig een bijdrage leveren aan een sale maar geen last click zijn op een andere manier belonen? Via een attributiemodel bijvoorbeeld, of een extra bonus of afname van extra samenwerkingen?

Focus 2. Leer je publisher kennen

Heb je enig idee waar de behoefte van jouw (top) publisher ligt? Is er behoefte aan meer planning, meer promotiematerialen, andere formaten promotiematerialen, extra productinformatie of juist meer rechtstreeks contact om makkelijker vragen te kunnen stellen?

Leer je publisher kennen door vragen te stellen aan ze! Gebruik hiervoor een van deze methoden.

Focus 3. Rechtstreekse deals en samenwerkingen

Als je de behoefte van je publisher kent, is het ook makkelijker om betere deals en samenwerkingen rechtstreeks aan te gaan. Je kan de behoefte van de publisher beter afstemmen met je eigen behoefte en daardoor voorstellen voor samenwerkingen doen die hier voor beide op aansluiten. Dit heeft een waarde voor jouw gunfactor, of goodwill. Je houdt rekening met de behoefte van de publisher (en die van jezelf) en daarmee heb je een streepje voor op andere adverteerders die hier minder of geen rekening mee houden. Samen bereik je de top, en haal je het onderste uit de kan. 

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here