Het bepalen van de opbouw van het commissiemodel van jouw affiliate programma is minstens net zo belangrijk als het daadwerkelijk vaststellen van de commissies. Afhankelijk van jouw website en doel van het affiliate programma kun je een keuze maken voor een opbouw.

Wees je ervan bewust dat sommige combinaties tussen verschillende opbouw lastig te bewerkstelligen zijn. Andere combinaties zijn daarentegen vaak gemakkelijk mogelijk, afhankelijk van hoe je het inricht.

Het standaard commissiemodel

De meest standaard manier om een commissiemodel op te bouwen is te kiezen voor één commissie voor alle productgroepen, geen staffels te implementeren of rekening te houden met het bereiken van nieuwe klanten. Deze manier levert in de meeste gevallen geen bijdrage aan jouw doelstellingen en verwachtingen van affiliate marketing, en het motiveert jouw publishers niet meer dan dat ze het commissiemodel nog niet hadden gezien. Door een van de volgende vier manieren te kiezen, zorg je er wel voor dat het een bijdrage kan leveren aan jouw doelstellingen en verwachtingen, en aan de motivatie van jouw publishers.

1. Staffels

De eerste manier wordt veel gebruikt als motivatiefactor voor publishers. Door met staffels te werken kun je op basis van het aantal gedane sales binnen een specifieke periode (bijvoorbeeld een maand) een hoger commissiepercentage toekennen. Meestal gebeurt dit in de vorm van een algemeen – brons – zilver – goud staffel, waarbij dit de benamingen zijn. De algemene commissie krijgt iedere publisher, ongeacht hoeveel sales er gedaan worden tot de eerste staffel bereikt is. Daarna ga je als publisher in levels omhoog. 

Het voordeel van het werken met dit soort staffels is dat publishers zich gemotiveerd voelen om meer commissie te verdienen en door meer exposure in te zetten meer sales te realiseren. Er zit echter ook een nadeel aan. Als je samenwerkt met grote publishers, dan is er na goud geen staffel meer om te bereiken. Dit ontneemt niet per definitie de motivatie om in het gouden segment te blijven, maar motiveert niet om nog meer exposure in te zetten. Het glazen plafond is immers bereikt in de hoogte van commissie.

2. Productgroepen

Als je meerdere productgroepen aanbiedt als adverteerder is de kans aanwezig dat je per productgroep een andere marge en andere marketingkosten hebt. Je kunt een gemiddelde nemen om je commissiemodel door te rekenen, maar je kunt je algemene commissiemodel ook opsplitsen in je bestverkochte productgroepen. Zo kun je publishers nog eerlijker belonen naar aanleiding van de producten die verkocht worden. De ene keer kun je dan namelijk iets meer geven en de andere keer iets minder, afhankelijk van de verkochte producten. Maar het is ook eerlijk en transparanter naar jezelf toe. Het maken van analyses wordt makkelijker en je betaalt per sale wat je ook daadwerkelijk kunt betalen (in plaats van een gemiddelde).

Let op: afhankelijk van hoeveel productgroepen je lostrekt, raad ik je af om ook staffels in te zetten. Dit wordt al snel onoverzichtelijk voor een publisher en dat is het laatste wat je hiermee wilt bereiken. 

3. Nieuwe klanten vs bestaande klanten

Als je als adverteerder affiliate marketing inzet om nieuwe klanten te bereiken, dan is het logisch om te zeggen dat je ook bereid bent meer commissie toe te kennen aan publishers die nieuwe klanten aanleveren en minder commissie aan publishers die bestaande klanten laten converteren. Echter, een publisher weet van de bezoeker die hij doorstuurt niet of het een bestaande of nieuwe klant is van jouw webshop. Zij kunnen hier dus niet op sturen en lijkt het een oneerlijke focus.

De enige manier hoe je een dergelijk model wel kunt instellen is als je bereid ben input te delen met publishers. Heb je zelf inzicht in producten die veelal gekocht worden voor nieuwe klanten? Deel deze informatie dan met je publishers zodat zij zich op deze producten kunnen focussen. Zo wordt het tastbaar. Heb je deze input niet? Kies dan niet voor deze manier van het opbouwen van je commissiemodel.

4. Extra samenwerkingen

Extra samenwerkingen kun je niet in je commissiemodel opnemen als extra regel, maar kun je er wel bij vermelden. Vind je het heel waardevol als publishers een blog schrijven over jouw website? Vermeld dat ze standaard een vastgesteld bedrag krijgen bovenop de te verdienen commissie. Dit motiveert! Vermeld ook dat je bereikbaar bent om extra samenwerkingen te bespreken, zodat je altijd goed vertegenwoordigd wordt. 

Ondanks dat je dit niet letterlijk in je commissiemodel hebt staan, is het een belangrijke factor voor je commissiemodel. Als je veel extra samenwerkingen oppakt zonder dat je hier extra budget voor hebt gereserveerd zal je buiten je budget gaan. Reken dus altijd in je commissiemodel mee dat je verwacht extra uitgaven te gaan doen.