Publisher website over de grens: waar houd je rekening mee?

publisher website wereldwijd
© Ion Chiosea via 123RF.com

Heb je de ambitie om van jouw Nederlandstalige publisher website een internationale variant te maken? Wil je in ieder geval uitbreiden naar een ander land? Dan kun je een aantal uitdagingen tegenkomen.

Als je zeker bent van je zaak om uit te breiden naar een ander land, meerdere landen of zelfs wereldwijd, dan is het een belangrijk proces om vast stil te staan bij wat je tegen kunt komen. Wat weet je al van de (affiliate) markt in het specifieke land? Heb je al gekeken naar affiliate netwerken waar je je bij kunt aansluiten? En hoe ga je het aanpakken als je geen native speaker van de betreffende taal bent? Over deze, en andere punten, krijg je in dit blog food for thought. Past het na het realisteren van de volgende punten nog steeds zo goed bij jou en het concept? Go for it!

Vertalen van je website als niet native speaker

De eerste stap om je website naar een ander land over te zetten is door je teksten, vergelijkingen en productomschrijvingen te gaan vertalen. Als je geen native speaker bent, of geen native speaker in je omgeving hebt die je hierbij kan helpen, kan dit proces tijdrovend zijn. Als native speaker zet je de vertalingen en teksten snel op papier en weet je dat dit correct geschreven is in de betreffende taal. Indien dit niet het geval is, kost het je zelf veel tijd om het te schrijven en vervolgens door een specialist te laten controleren en nalezen.

In het geval van een kortingscode website of cashback platform werk je meer met plaatselijke adverteerders samen, waardoor een op een vertalen minder interessant is. Je moet het platform meer gaan opbouwen met de lokale spelers in het betreffende land.

Wet & regelgeving

Ieder land kent zijn eigen wet & regelgeving. Het kan zijn dat er punten overeenkomen met de wet & regelgeving zoals je die kent vanuit Nederland, maar er zullen ook zeker punten verschillen. Het volstaat helaas niet om je juridische documentatie te kopiëren, plakken en vertalen. Wil je meer weten over de wet & regelgeving? Lees hier het interview met Sang Bui van Juridox.

Het begrijpen van de verschillen in de markt

Naast de wet & regelgeving kunnen er meer verschillen optreden in de markt. Zo kan het in Nederland heel normaal zijn om iets vandaag voor een bepaald tijdstip te bestellen en morgen in huis te hebben (of zelfs dezelfde dag nog), in andere landen hoeft dit niet het geval te zijn. De levertijd kan veel langer zijn, retourneren minder ‘normaal’ dan in Nederland of de manieren van betalen verschillen enorm.

Daarnaast ken je de verschillende markten in zijn lokale aspecten nog niet. Je weet nog niet of online shoppen en online informatie opzoeken net zo normaal is als in Nederland. Veel informatie kun je opzoeken, maar moet het nog in de praktijk blijken of dit ook voor jouw website op gaat. Kijk ook eens naar de grootte van het land: Nederland is relatief klein, maar veel mensen shoppen online. Hoe zit dat met andere landen?

Realistische verwachtingen

Naast de verschillen in online shoppen en de kenmerken van het land, kunnen er ook verschillen zijn in de succescases per land. Je weet nog niet wat werkt en waar je het meeste omzet mee kunt genereren. Dit komt doordat je de specifieke markten nog niet zo goed kent als de Nederlandse markt en hier nog geen ervaring in hebt. Maak dan ook realistische verwachtingen als je naar het buitenland gaat met jouw website. Het is niet altijd realistisch dat je meteen op hetzelfde niveau zit als in Nederland. Soms moet je nog het verkeer opbouwen voor je publisher website, heb je de naamsbekendheid nog niet opgedaan en ben je nog niet op hetzelfde niveau met je online marketing kanalen als in Nederland. Zolang de niveaus niet aan elkaar gelijk zijn kun je niet verwachten dat je dezelfde omzet of zelfs meer gaat draaien.

Sluit je aan bij lokale affiliate netwerken

Door jouw (internationale) publisher website aan te sluiten bij lokale affiliate netwerken, kom je in aanraking met de affiliate programma’s in de specifieke landen en regio’s waar je jouw website wilt lanceren. Door te kiezen voor lokale affiliate netwerken kun je de impact van je affiliate programma maximaliseren. Bij deze netwerken zitten immers accountmanagers die de markt als geen ander kennen en je kunnen helpen bij een sterke kickstart. 

Je hoeft niet alleen op zoek naar affiliate netwerken die je nog niet kent in deze markt, maar maak ook gebruik van je affiliate netwerken in Nederland, die mogelijk ook actief zijn in andere landen. Zo kun je sneller meters maken, je kent het systeem immers al. 

Ga de samenwerking aan met lokale en wereldwijde adverteerders

Als je bent aangesloten bij de juiste affiliate netwerken, zorg dan voor een goede mix tussen lokale en wereldwijde adverteerders. Wereldwijde adverteerders kennen een goede naamsbekendheid in meerdere landen, wat het makkelijker maakt als je jouw website verder wilt uitbouwen naar andere landen en de website in het Engels is. De lokale adverteerders kennen de markt goed en kunnen je goed op weg helpen met sterke samenwerkingen voor het betreffende land. Binnen het land zelf kunnen ze een goede naamsbekendheid hebben, dus als je zelf nog niet heel bekend bent in het land wat betreft online shopping dan kan het voor jezelf vertekenen. Laat je dan vooral ook helpen door het affiliate netwerk wie geschikte partners voor jou kunnen zijn. 

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here