Illusies en aannames binnen affiliate marketing – deel 3

illusies en aannames affiliate marketing
© olegdudko via 123RF.com

Tijdens de vorige twee delen van illusies en aannames binnen affiliate marketing hadden we het over dat affiliate marketing niet per definitie plug-and-play is. Het is geen stekker die in het stopcontact gestopt wordt en het programma of de website draait en het geld stroomt binnen. Ook hebben we bij de tweede aanname al ontkracht dat het hebben van een accountmanager of publishermanager bij een affiliate netwerk niet meteen betekent dat je zelf niets meer hoeft te doen.

In dit derde deel van illusies en aannames binnen affiliate marketing staan we stil bij een aanname die meer schade kan toebrengen dan dat je niets probeert: baat het niet, dan schaadt het niet

Aanname 3. Baat het niet, dan schaadt het niet

Ik ben een voorstander van testen. Probeer een samenwerking aan te gaan met een publisher, probeer een haakje te vinden naar een leuke uiting of bijzonder moment in het jaar, probeer een nieuwe bannerset uit. Als je niet test, weet je namelijk ook niet of je aanname kan kloppen. Het kan je altijd meer omzet opleveren, maar test voorzichtig. Zo kan het je ook niet teveel omzet kosten. 

De uitspraak ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’ triggert bij mij dat je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent. Affiliate marketing is een vakgebied waarbij het gevoel en de emotie van mensen nog een grote rol speelt, juist vanwege de samenwerkingen die je sluit. Als iets geen kwaad kan, betekent niet dat je meteen akkoord moet gaan met een test. Vooral als het niet goed voelt. Stel, je twijfelt over een samenwerking, of je voelt geen match tussen beide doelgroepen. Waarom zou je het proberen als het geen kwaad kan? 

Als het niet meteen afbreuk doet aan de omzet, dan betekent het niet dat het geen kwaad kan. Als je als publisher irrelevant promotiemateriaal op je website plaatst, dan kan dat zowel de publisher als de adverteerder schaden. Het levert views en verkeer op van een doelgroep die niet aansluit op de doelgroep van de adverteerder Er is immers geen match. Dit kan ervoor zorgen dat de bezoeker zich geïrriteerd voelt en een eerste negatieve ervaring opdoet met de publisher en de adverteerder. Laat daarom altijd je gevoel spreken. Durf tests aan te gaan, en te kijken hoe je verder kunt blijven groeien. Maar hou altijd je eigen gevoel (en natuurlijk de statistieken) in ogenschouw. Meestal klopt je gevoel, vertrouw erop!

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here