Tijdens deze vijf vragen aan… stel ik de vragen aan Tikva, fulltime reisblogger voor haar eigen website GezinOpReis.nl. Daarnaast heeft ze nog enkele niche websites. Een half jaar nadat ze begonnen is met haar website, is ze eind 2014 kleinschalig met affiliate marketing gestart.

Voordat ik Tikva de vijf vragen voorleg, vraag ik haar om een introductie van GezinOpReis. “GezinOpReis is het grootste Nederlandstalige reisblog over reizen, vakanties en weekendjes weg wereldwijd,” vertelt ze. “Ik wil hiermee laten zien dat reizen en kinderen prima samen gaan. Op GezinOpReis kun je praktische tips en inspiratie vinden op basis van eigen ervaringen.”

In de reisbranche zijn affiliate partijen erg gericht op content sites, niet op blogs die een andere behoefte hebben. Ik droom ervan dat affilliate marketing en PR veel meer geïntegreerd worden. Nu is dit meestal niet het geval en kijkt de PR afdeling vooral naar korte termijn social media exposure. Ga juist werken met influencers die ook succesvol zijn in het affiliate kanaal, waarbij dus een aantoonbare match en conversie is. Nodig die uit voor persreizen en campagnes. Hiermee bied je de influencer een eerlijk verdienmodel en zorg je voor een langdurige samenwerking in plaats van eenmalige exposure. Volgens mij een win-win-win voor bedrijf, influencer en lezer.

Ik stel Tikva de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Je bent inmiddels een jaar fulltime reisblogger. Hoe is dit proces in zijn werking gegaan en op welk moment heb je besloten dat het nu tijd was om fulltime bezig te zijn met GezinOpReis?

Vraag 2. Wat maakt GezinOpReis uniek ten opzichte van andere reisblogs?

Vraag 3. Waar haal je jouw inspiratie vandaan voor gave vakantiebestemmingen, waar je vervolgens over kunt bloggen op GezinOpReis?

Vraag 4. Is affiliate marketing jouw enige inkomensbron of heb je meer verdienmodellen?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Je bent inmiddels een jaar fulltime reisblogger. Hoe is dit proces in zijn werking gegaan en op welk moment hebt je besloten dat het nu tijd was om fulltime bezig te zijn met GezinOpReis?

“Het eerste jaar was echt heel hobbymatig en ik vond toen 3500 unieke bezoekers per maand al heel bijzonder. Een stap die ik heb gezet is om vanaf het begin naar diverse internationale reisbloggers conferenties te gaan en daar erachter te komen hoe weinig ik eigenlijk wist van bloggen. In het tweede jaar hebben we daarom heel bewust tien stedentrips gemaakt. Zo ging mijn blog niet alleen meer over verre reizen, maar sprak het een bredere doelgroep aan. We genoten volop!”

“Ik vind bloggen echt heel leuk en stak er zonder moeite 10 tot 15 uur per week in. Op dat moment, na twee jaar, had ik ook mijn eerste adverteerders en verkocht regelmatig een advertorial. Daarmee konden we die weekendjes weg betalen, want hoewel accommodatie en activiteiten vaak gesponsord waren, betaalden we wel zelf de reiskosten en maaltijden.”

“Om meer te kunnen reizen, wilde ik graag meer verdienen. Maar hoe? Dat was de uitdaging! Zelfs al zou ik genoeg adverteerders kunnen vinden, dan zouden teveel advertorials mijn lezers doen weglopen. Bovendien spreek ik ook zeker niet alle gezinnen en dus ook niet alle adverteerders aan.”

“In december 2015 schreef ik een plan om me serieuzer bezig te gaan houden met affiliate marketing. Best ambitieus want ik kreeg destijds €11,04 uitbetaald bij Bol.com en €22,05 via Affiliate4You. Ik ben dat jaar heel veel gaan proberen en meten. Ik bouwde ook een aantal niche websites, veel lucratiever maar dat had niet mijn passie. Het was overigens wel heel leerzaam!”

“Een jaar later kreeg ik €222,18 uitbetaald bij Bol.com, waarvan een kwart gegenereerd was door mijn niche websites, en ik werkte met meer partijen dan daarvoor. Het was veel makkelijker en sneller om deze bedragen weer te verdubbelen, dan om van bijna niks naar honderd euro te komen. Ik kreeg in dat jaar ook beter betalende adverteerders, ik experimenteerde met advertenties en werd uitgenodigd voor de eerste (internationale) betaalde campagnes.”

“Ook hield ik een lezers enquete en ging ik werken met enkele vaste gastbloggers die wat van de druk bij mij wegnamen. Door de aard van mijn site gaat er nu eenmaal heel veel tijd in research zitten. Deze bloggers schrijven samen ongeveer 15% van de artikelen, maar waren bij elkaar opgeteld wel meer dan een maand op pad voor persreizen.”

“Eind december 2016 vertrokken we ook voor 2 maanden naar Zuid-Amerika met onze dochter, een reis waar we al vanaf haar geboorte voor gespaard hadden. Een moment om goed na te denken en te reflecteren. Ik merkte ook de kracht van affiliate marketing. In januari plannen veel mensen vakantie en de inspanningen van de maanden daarvoor werden nu echt zichtbaar.”

“Maar ik was wel echt op. De site kostte inmiddels ruim meer dan 20 uur per week en dit naast een prima baan van 28 uur in de week en een gezin met jong kindje. Het was al lang niet meer alleen leuk en eigenlijk gewoon niet meer te combineren.”

“Schroef ik alles terug, geen verplichtingen meer en wordt het weer een leuke hobby? Of ga ik ervoor en wordt dit mijn baan? Het was echt een lastige keuze zeker omdat het zo’n nieuw vakgebied is. De meeste bloggers die het fulltime doen, hebben of een man die het prima vindt dat hun inkomen een extraatje is of gaan leven in bijvoorbeeld Thailand waar het goedkoop is. Beide was voor mij geen optie.”

“De keuze werd wel vergemakkelijkt doordat ik sowieso een stap moest. Na 7 jaar was de uitdaging wel uit de baan die ik had. Bovendien had ik het gevoel dat mijn belangrijkste remmende factor ‘tijd’ was. Aan alle kanten popten ook soortgelijke reisblogs op en ik voelde daardoor ook meer urgentie. In goed overleg besloot ik mijn baan op te zeggen per september, waardoor ik dus nog een half jaar had om echt stappen te maken.”

“Inmiddels is dat een jaar geleden. Afgelopen zomer had de site meer dan 130.000 unieke bezoekers per maand en ik ben nog steeds heel blij met de keuze. Ik word niet alleen zelf heel blij van mijn baan maar ook mijn lezers, die nu minder tijd kwijt zijn aan het plannen van hun vakantie en meer aan het genieten ervan.”

Vraag 2. Wat maakt GezinOpReis uniek ten opzichte van andere reisblogs?

“Toen ik begon in 2014 waren er geen Nederlandstalige reisblogs die zich richtten op reizen met kinderen. Waar je als reislustige ouder kon lezen dat jouw angsten heel herkenbaar zijn maar dat een baby echt niet het einde van je reisleven is. Een site waar je echte eerlijke tips kreeg voor handige producten en inspiratie kon vinden voor leuke bestemmingen. Er waren alleen wat hobby blogs en enkele content websites.”

“Inmiddels zijn er meer blogs in deze niche maar ik ben denk ik nog steeds onderscheidend omdat de blogger niet centraal staat maar de lezer. Verder ben ik me er vanaf het begin van bewust geweest dat mooie foto’s en goede teksten niet genoeg is en ben ik sterk in wat ik de “wiskunde” achter een blog noem.”

“Gezin op Reis is daarnaast uniek omdat wij een reisblog zijn maar dankzij inmiddels meer dan 1000 artikelen zeker dezelfde hoeveelheid informatie hebben als content sites. Iedereen kan schrijven over ‘Parijs met kinderen’ maar wij zijn er ook echt zelf geweest als gezin. Ik hoor van mijn lezers dat ze juist die persoonlijke touch erg waarderen en in plaats van te googlen eerst kijken of ik over een bestemming heb geschreven.”

Vraag 3. Waar haal je jouw inspiratie vandaan voor gave vakantiebestemmingen, waar je vervolgens over kunt bloggen op GezinOpReis?

“Ik schrijf op basis van eigen ervaringen en een groot deel van de blogs is bestemmingsinformatie. Plekken waar ik echt zelf ben geweest meestal met het gezin. Ik ben dan ook echt gek op reizen en dingen ontdekken. Ver weg maar net zo goed dichtbij.”

“Ik heb altijd geïnvesteerd in herinneringen en niet in spullen. Hoewel we nu dus wel regelmatig op uitnodiging reizen, gaan we daarnaast minstens net zo vaak op eigen kosten en initiatief op pad. Mijn dochter van vijf gaat al vanaf het begin mee en is in vier continenten en meer dan 35 landen geweest. Nu ze leerplichtig is, is het wel wat lastiger, maar dan nog heeft een kind 11 weken schoolvakantie per jaar. Nu ik zelf niet meer gebonden ben aan vakantiedagen, ben ik ook van plan die volop te benutten.”

“We zijn ook niet bang om buiten de bekende plekken te kijken en juist te kiezen voor een bestemming die niet voor de hand ligt. Zo waren we een van de eersten die met het gezin naar Slovenië gingen en hierover schreven. Toen KLM begon met rechtstreekse vluchten naar Panama kozen we daarvoor. Bestemmingen die nu steeds populairder worden bij gezinnen.”

“Hoewel ik 85% van de artikelen zelf schrijf, heb ik inmiddels ook een klein team van bloggers die op vrijwillige basis over hun eigen reizen schrijven. Samen sparren we over ideeën en regelmatig haal ik ook inspiratie uit vragen van lezers.”

Vraag 4. Is affiliate marketing jouw enige inkomensbron of heb je meerdere verdienmodellen?

“In veel landen is het heel gebruikelijk dat je als reisblogger bovenop een persreis ook een dagvergoeding of een campagne fee krijgt. Maar wanneer ik met in Nederland gevestigde PR bureaus of verkeersbureaus werk, is dit zelden zo en moet ik vaak zelf nog geld bijleggen. Ook de tijd die het kost om content te creëren is onbetaald.”

“Ik heb daarom wel verschillende verdienmodellen nodig naast betaalde campagnes en affiliate marketing zijn dit onder andere display ads, vaste adverteerders en advertorials.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Dat verklap ik natuurlijk niet, haha. Nee, maar serieus: denk vooral niet zomaar wat linkjes toevoegen en snel succes verwachten. Ga meten wat werkt en wat niet, experimenteer en kom zo tot je eigen antwoord op deze vraag.”