So much to do, so little time. Deze uitspraak ken je ongetwijfeld en komt voor de meesten onder ons vaker voor dan je zou willen. Het is positief om genoeg te doen te hebben, dat zorgt ervoor dat we werk hebben. Maar teveel to do’s kan resulteren in paniek. Waar geef je prioriteit aan? En hoe maak je hier de beste keuzes in?

Als ik als ondernemer en als affiliate marketeer de bomen door het bos niet meer zie, dan hanteer ik twee vraagstellingen voor mezelf om te bepalen wat meer prioriteit vereist dan andere taken. 

Levert het geld op?

Bepaal voor jezelf of alle taken die je op je to do lijst hebt staan je daadwerkelijk geld opleveren. Dit kun je onderverdelen in drie groepen: je kunt direct een toename in je omzet hierdoor zien, je kan hier indirect geld mee verdienen of je verdient er geen geld mee. 

Op basis hiervan kun je prioriteit aanbrengen in je to do lijst. Als ik drie taken voor vandaag op de planning heb staan, dan ga ik deze verdelen in de groepen.

  • Uitbreiden van de affiliate activiteiten voor een klant
  • Het schrijven van een blogpost
  • Het herindelen van mijn mailbox

Deze drie taken zal ik vervolgens moeten verdelen naar aanleiding van of het geld oplevert. In mijn geval is het van boven naar beneden dat werk voor klanten het direct een toename in omzet realiseert, het kan me indirect geld opleveren (bloggen is voor mij namelijk een acquisitie middel) en het herindelen van mijn mailbox levert me geen geld op. Op basis hiervan is dit mijn prioriteitenindeling. 

In het geval van een adverteerder kunnen dit drie taken zijn:

  • Het uploaden van nieuwe promotiematerialen
  • Het maken van deals voor de feestdagen
  • Het keuren van transacties/sales

Het uploaden van promotiematerialen kan je indirect geld opleveren: een publisher kan de nieuwe materialen gaan gebruiken en daarmee meer geld gaan verdienen. Het is nog geen zekerheid. Als je aan de slag gaat met het maken van deals voor de feestdagen dan levert dit je direct omzet op tijdens de feestdagen. Het keuren van transacties/sales levert je geen geld op. 

In dit geval begin je met het maken van de deals van de feestdagen, gevolgd door het uploaden van de materialen en tot slot het keuren van de transacties/sales. Het betekent niet dat de laatste taak het minst belangrijke is, maar het levert je niet meteen geld op. Het is overigens geen taak dat je oneindig kan blijven uitstellen, dus een zekere prioriteit heeft het wel. Daarom stel je jezelf ook een tweede vraag.

Zijn er mensen van mij afhankelijk?

Gaat de vorige vraag niet voor jou op? Of wil je daarbinnen prioriteiten stellen? Dan is het fijn om een tweede vraag aan jezelf te kunnen stellen. Zijn er mensen van mij afhankelijk? Op het moment dat er mensen van jou afhankelijk zijn, kan het een extra urgentie met zich mee brengen om de taak op te pakken. Denk aan het oppakken van je mails binnen een bepaalde periode, het keuren van sales en het delen van de nieuwe acties van de week. 

Veel van je taken waarbij mensen van je afhankelijk zijn, zullen ook een hogere positie hebben gekregen bij de vraag of het geld oplevert. Direct of indirect zal dit in de meeste gevallen betreffen. Het kan zorgen voor een extra motivatie om meer exposure in te zetten of het verder op weg helpen van een publisher die met vragen zit.

Jouw wekelijkse to do lijst

Jouw wekelijkse to do lijst kun je met deze twee vragen verder inrichten. Er is altijd een zekere flexibiliteit nodig om te schuiven met de taken, en jezelf de vragen opnieuw te stellen. Maar om de week goed te beginnen is het fijn om ergens te beginnen met structuur.

De belangrijkste taken waarbij mensen afhankelijk van je zelf en het je geld oplevert pak je als eerste op en zo bouw je het verder af. Als het geen geld oplevert en er geen mensen van je afhankelijk zijn, dan eindigt de taak onderaan je to do lijstje. Bepaal voor jezelf hoe vaak je de to do voor je uit kunt schuiven en eventueel mee kunt nemen naar een volgende week.

Fijne werkweek!

Afbeelding copyright: © wissanustock via 123RF.com