Het vinden van nieuwe publishers voor je affiliate programma kan een uitdaging zijn. Als je aangesloten zit bij een publiek affiliate netwerk, dan kan je accountmanager je helpen bij het vinden van nieuwe publishers. Maar als je een eigen affiliate programma hebt via een technologie partner of als je zelf een omgeving hebt gebouwd, dan sta je er alleen voor. Hoe zorg je er dan voor dat je nieuwe publishers aangesloten krijgt? En hoe vinden de publishers jou?

Doe onderzoek

Voordat publishers bij jou uitkomen, zullen ze op zoek gaan naar informatie rondom het affiliate programma. Belangrijk dus dat ze je kunnen vinden! Maak hiervoor bijvoorbeeld een losse pagina aan op jouw website, om publishers volop te informeren en het mogelijk te maken dat ze zelf een account aan kunnen maken voor jouw eigen affiliate programma. Voorbeelden van dit soort pagina’s zijn de pagina’s van wehkamp en Coolblue.

Naast dat een publisher onderzoek naar jou doet, zal jij ook onderzoek moeten doen naar betreffende publishers om een goede samenwerking te kunnen aangaan. Als je een toffe publisher tegenkomt tijdens je zoektocht, stuur dan niet meteen een bericht. Vind eerst zoveel mogelijk informatie over de betreffende publisher, zodat je zoveel mogelijk leert over hun website en bedrijf. De informatie die je vindt, bijvoorbeeld via social media of een overkoepelende zakelijke website, kun je gebruiken om te kijken of de publisher wel echt bij jouw affiliate programma past. Zie je mooie overeenkomstigheden? Deel dit in de communicatie als je de publisher benaderd. Zo kun je extra sterk starten met de samenwerking. Je hebt er immers tijd en energie in gestoken en de publisher merkt dit ook!

Pak de telefoon op

De meeste samenwerkingen starten vanuit een e-mail. Dit is het eerste contact tussen publisher en adverteerder, maar het kan ook anders. Je kunt ook de telefoon oppakken en de potentiele nieuwe publisher even bellen. Het is een stuk persoonlijker en je kunt makkelijker vragen stellen en doorvragen. Zorg ervoor dat het geen overhoring wordt, maar juist een fijn gesprek waarin je elkaar beter leert kennen en samen bepaalt of een samenwerking mogelijk is.

Zorg voor een goede opvolging

Als je een potentiele publisher net aan de telefoon hebt gehad en enthousiast is, of de publisher heeft dezelfde dag nog gereageerd op jouw e-mail, zorg er dan voor dat je het enthousiasme erin houdt. Door te zorgen voor een goede opvolging, en hier vooraf al over na hebt gedacht, kun je er snel op anticiperen. Je weet wat je te doen staat! Stuur een recap van het telefoongesprek per e-mail. Reageer net zo snel op de potentiele publisher’s e-mail als zij op jouw e-mail hebben gereageerd. Sluit dit tweede communicatiemoment positief af, door bijvoorbeeld te zeggen op vrijdagmiddag: alvast een heel fijn weekend!of aan het begin van de week door te beginnen met dat je hoopt dat de publisher een fijn weekend heeft gehad.

Bouw vertrouwen op

Vertrouwen is essentieel binnen affiliate marketing. Je hebt elkaar nodig en vertrouwen is de basis: je wilt er blind op kunnen vertrouwen dat de publisher zijn kant van de deal nakomt. De publisher wilt op jou kunnen vertrouwen dat de commissies daadwerkelijk uitgekeerd worden en de promotiematerialen op tijd over de brug komen. Hoe zorg je ervoor dat je elkaar vertrouwd binnen de samenwerking? Door jezelf natuurlijk te bewijzen! Zorg ervoor dat je goed bereikbaar bent, dat je op tijd de materialen aanlevert die vereist zijn, de publisher op de hoogte houdt van eventuele veranderingen en op tijd uitbetaald. 

 

Afbeelding copyright: © olegdudko via 123RF.com