Vier weken lang deelde ik illusies en aannames over affiliate marketing met je, waarvan deze vandaag de laatste is. In de eerdere blogs hierover stonden we stil bij de volgende illusies en aannames:

  1. Ik zet een affiliate website op, met banners en linkjes, en het geld stroomt binnen.
  2. Ik heb een accountmanager of publishermanager bij een affiliate netwerk: ik hoef zelf niets meer te doen.
  3. Baat het niet, dan schaadt het niet

In dit laatste deel staan we stil bij de aanname: ‘ik doe affiliate marketing er wel even bij’.

Aanname 4. ‘Ik doe affiliate marketing er wel even bij’

Waar bij de meeste van de uitgelichte illusies en aannames de uitdaging zit, is de manier waarop het gebracht wordt. Zo ook bij de uitspraak: ‘ik doe affiliate marketing er wel even bij’. Afhankelijk van de grootte van jouw affiliate programma of website, gaat deze vlieger steeds minder op. Hoe groter je affiliate programma of affiliate website wordt, hoe meer tijd en energie deze gaat vergen. Dit resulteert in meer aandacht besteden aan affiliate marketing om het een succes te laten zijn en te behouden.

Laten we nog een stap teruggaan. Een paar jaar geleden zag je dat iedereen social media inzette voor zijn of haar bedrijf of website. De vraag was niet meer of je het zelf ook zakelijk ging inzetten, maar eerder hoe snel je dit ook opgezet kon hebben. Je startte zonder plan, zonder strategie met social media. Online marketeers deden de social media taken er nog wel even bij. Met affiliate marketing gebeurt dit ook vaak. Veel organisaties zetten affiliate marketing in, waaronder je concurrenten. Dus dan zou jij het ook moeten doen toch? Online marketeers doen opnieuw een extra kanaal er een beetje bij.

Dit versnippert werken, het verantwoordelijk zijn voor meerdere kanalen, werkt voor veel online marketing kanalen prima. Alleen vereist affiliate marketing dat je in contact staat met je accountmanager of publisher manager, of rechtstreeks met je partners. Dit is niet in te delen op één specifieke dag per week, om even je mailbox bij te werken, nieuwe banners te uploaden en enkele optimalisaties door te voeren. Veel kun je op een dag plannen, maar bereikbaar zijn geldt voor de hele week. Je wilt geen omzet mislopen doordat je niet bereid was om snel te reageren op telefoontjes en e-mails. 

Als voorbeeld: als je iedere maandag aan affiliate marketing zou doen, en de rest van de week niet, betekent dit dat je niet op alle accountmanagement vragen kunt inspelen maar ook niet op alle potentiele additionele samenwerkingen. Als jouw acties iedere maandag ingaan, dan haal je het om de actie te communiceren, maar de samenwerkingen die later in de week op gang komen die loop je mis omdat je er geen focus op hebt. Super zonde! Verdeel je 8 uur per week liever over de 5 dagen, dan alles op 1 dag te zetten. 

 

Afbeelding copyright: © Cathy Yeulet via 123RF.com