Het laatste kwartaal van het jaar is altijd extra druk. Zo bereidt iedere affiliate marketeer, zowel adverteerder als publisher, zich voor op een goede jaarafsluiting. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de actieperiode en feestdagen, welke een urgentie met zich mee dragen. Maar voor de publishers en adverteerders die actief zijn in de woonbranche zit er nog een stapje voor: de Oktober Woonmaand.

Het voorbereidende werk

De Oktober Woonmaand is in de hele maand oktober en adverteerders en publishers hebben dan extra focus op woon- & interieurartikelen. In de weken ervoor start het voorbereidende werk. Als adverteerder ben je druk bezig met het intern inzichtelijk krijgen van zoveel mogelijk toffe acties die op je website plaatsvinden.

Zo kun je de publishers die een (extra) samenwerking met je aangaan omtrent deze woonmaand tijdig voeden met input zodat zij ook aan de slag kunnen met het voorbereidende werk. Hoe meer publishers vooraf ingepland kunnen hebben, hoe makkelijker ze kunnen bijschakelen als ze zien dat iets heel goed werkt.

Het voorbereidende werk zou je zelfs cruciaal kunnen noemen in aanloop naar de Oktober Woonmaand. Hoe beter je voorbereid bent, hoe meer en hoe beter je kunt presteren!

Het selecteren van de items

Als publisher kun je je laten voeden door de adverteerders, als affiliate marketeer bij een adverteerder laat je je voeden door andere teams intern. Maar als publisher zijnde zal je ook extra content nodig hebben, die niet specifiek als additionele samenwerking met een adverteerder kan worden bestempeld. Hoe selecteer je dan de tofste items om te promoten en hoe blijf je inspiratie opdoen voor content?

De items die het beste zullen presteren zijn de items die het dichtstbij jouw platform staan én de items die het uniekste zijn. Hoe goed weet je waar de interesse van jouw bezoekers ligt? Kopen ze meer binnen een specifieke productcategorie dan anderen? Hier kun je met jouw content op inspelen en inzicht in dit soort cijfers kan je meteen extra inspiratie opleveren.

Ook kun je op zoek gaan naar unieke items. Items die je niet alledaags op je website uitlicht, maar juist heel tof zijn om tijdens een Oktober Woonmaand te promoten. Ik heb het dan niet over de standaard poef of spiegel die je op ieder moment kunt promoten, maar wissel dit af met items waar je nog niet eerder over hebt geschreven of items die je nog niet eerder hebt gepromoot.

Wat denk je bijvoorbeeld van de hangmatten en hangstoelen van Tropilex of Hangmatgigant? Niet alleen super leuk voor in de tuin, maar ook om een lege hoek in huis op te vullen of een relax corner te creëren. Denk outside of the boxvoor de tofste content. Nu is het moment om dit soort items online te spotten zodat je hiermee aan de slag kunt.

Houd overzicht

Hoe zorg jij ervoor dat je overzicht behoud? Als je meer content creëert dan normaal en meer samenwerkingen dan gewoonlijk aangaat, kan het lastig zijn om het overzicht te behouden. Gebruik hiervoor een van de Affiliateblogger Freebies: een planning voor adverteerders of publishers. Pas dit bestand aan naar enkel komende maand of komend kwartaal en houd hierin alle samenwerkingen bij.

Heel veel succes tijdens de Oktober Woonmaand. Op naar mooie resultaten!

 

Afbeelding copyright: © Paolo De Santis via 123RF.com