Afgelopen week, op 17 september 2018, heeft Apple ITP 2.0 in alle Safari browsers gelanceerd. Wat is dit precies en welk effect zal dit hebben op de affiliate marketing tracking? Ik leg het je uit. 

Wat is ITP 2.0?

ITP staat voor Intelligent Tracking Prevention en de eerste versie hiervan werd in 2017 al gelanceerd. Het zorgt ervoor dat de privacy van gebruikers van de browser Safari beter beschermd worden. Dit wordt gedaan door anders om te gaan met first-party en third-party cookies. 

First-party & third-party cookies

Voordat ik dieper in ga op verschillen tussen 1.0 en 2.0, leg ik je graag eerst even uit wat het verschil is tussen first-party en third-party cookies. Een third-party cookie is een cookie die door een derde partij geplaatst wordt, in veel gevallen kan dit een affiliate cookie zijn. Een frist-party cookie is een cookie die door een website zelf geplaatst wordt, en kan worden gebruikt ter verbetering van de website. Denk bijvoorbeeld aan het onthouden van je wachtwoord of inhoud van je winkelwagen.

De verschillen tussen ITP 1.0 en 2.0

Er zijn twee grote verschillen met de eerste ITP, waardoor de affiliate markt nu alert omgaat met de veranderingen. Allereerst: door de Intelligent Tracking Prevention 2.0 te implementeren verwijdert Apple het eerder geïntroduceerde 24-uurs venster waarbij een pixel op een externe website (third-party) toegang heeft tot cookies. Na dit 24-uurs venster is iedere actie onzichtbaar en kan niet worden gemeten. Dankzij het 24-uurs venster was de impact binnen de affiliate marketing branche in 2017 minimaal, maar dat zal nu waarschijnlijk gaan veranderen. De betreffende third-party cookies worden namelijk geblokkeerd.

Het tweede verschil is dat Apple met ITP 2.0 een beveiliging tegen Tracker Collusion aanbrengt. Deze featuredetecteert of er redirects gebruikt worden met tracking als doel. Binnen de tracking van affiliate marketing worden er redirects ingezet om de cookies juist te kunnen zetten. Deze manier van meten wordt bedreigd door het implementeren van de beveiliging tegen Tracker Collusion.

Wat is de impact van de veranderingen binnen Safari?

Als affiliate marketeer kun je het beste zelf inventariseren in hoeverre dit een enorme impact op jouw programma of website kan hebben. Als adverteerder kun je kijken naar de verschillende devices en hoeveel bezoekers vanuit het kanaal affiliate marketing met browser Safari komt en hoeveel omzet dit oplevert. Kijk hierbij ook naar de verhouding ten opzichte van andere browsers om de impact te kunnen inschatten. 

Als je dit in kaart hebt gebracht en de impact lijkt mee te vallen, informeer je (top) publishers over de ontwikkeling en de verwachte impact. Deel ook wat je gaat doen aan het verder minimaliseren van de impact. Zo houd je de informatiestroom dichtbij en kun je zelf anticiperen op vragen die er spelen bij publishers in plaats van dat ze veel informatie online opzoeken. Het kan namelijk in het geval van jouw affiliate programma anders liggen. 

Het eerste wat je in ieder geval kunt doen als adverteerder, mits je dit nog niet hebt gedaan natuurlijk, is de third-party cookies te vervangen door first-party cookies. Denk ook aan opties als cookieless tracking en fingerprint tracking op mobiel. Hiermee kun je de impact al flink minimaliseren. Je accountmanager bij het affiliate netwerk kan je hierbij helpen en om verdere stappen in te schatten ter minimalisering van de impact. 

 

Afbeelding copyright: © Prisca Visser