Tijd voor een nieuwe vijf vragen aan… interview! Dit keer stel ik de vragen aan Femke de Wit, eigenaar van ShopinStijl.nl. Op haar website vind je interieurinspiratie met de informatie welke producten er afgebeeld zijn op de sfeerbeelden en waar je deze online kunt kopen. Een sterke combinatie tussen inspiratie en conversie! Femke is ongeveer drie jaar actief binnen affiliate marketing.

Ik heb twee affiliate marketing dromen. De eerste is dat affiliate marketing steeds meer ingezet wordt met als doel mensen écht te informeren en te inspireren. Dat publishers waarde toevoegen voor bezoekers en niet enkel doorlinken in hun eigen voordeel. Mijn tweede droom is dat de markt veel transparanter en volwassener wordt. Nog steeds ben je momenteel overgeleverd aan de tools van affiliate programma’s en kun je enkel blind vertrouwen dat alle sales geregistreerd worden en alle geannuleerde sales ook daadwerkelijk teruggestuurd zijn. Het gebeurt regelmatig dat afspraken eenzijdig en per direct aangepast worden en dit is meestal niet in het voordeel van de publisher. Ik geloof dat dit in geen enkele andere markt zo kan gaan.

Ik stel Femke de volgende vijf vragen:

Vraag 1. ShopinStijl.nl kent een uniek concept. Hoe is het idee van ShopinStijl ontstaan?

Vraag 2. Waar haal je jouw inspiratie vandaan voor ShopinStijl?

Vraag 3. Hoe belangrijk zijn de samenwerkingen en relaties met adverteerders voor jou?

Vraag 4. Hoe nauw houd je ontwikkelingen binnen de woonbranche en affiliate marketing in de gaten? Wanneer besluit je om ergens op in te spelen?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Shopinstijl.nl kent een uniek concept. Hoe is het idee van Shopinstijl.nl ontstaan?

“Voordat ik aan Shopinsitjl.nl begon, werkte ik als projectmanager bij Tam Tam (nu DEPT) een internetbureau. Daar ben ik in aanraking gekomen met affiliate marketing, of in ieder geval het bestaan ervan. Toen ik vervolgens samen met mijn vriend ons nieuwe huis kocht en op Pinterest een bord aanmaakte met inspiratie voor de inrichting ervan, kwam ik erachter dat het echt moeilijk was om erachter te komen welke producten er precies op de foto’s stonden, laat staan waar je ze kon kopen. Ik denk altijd: ik kan nooit de enige zijn met dit probleem.” 

Vraag 2. Waar haal je jouw inspiratie vandaan voor Shopinstijl.nl?

“Ik lees veel woonbladen, kan uren rondstruinen op Pinterest en bezoek met enige regelmaat een woonbeurs. Uiteindelijk ben ik als het ware de curator van mijn eigen platform. Er komen alleen beelden en producten op te staan die ik zelf mooi vind. Zo blijft het een geheel en hoop ik bezoekers, waarvan de woonsmaak op mijn smaak lijkt, aan me te binden.”

Vraag 3. Hoe belangrijk zijn de samenwerkingen en relaties met adverteerders voor jou?

“Super belangrijk! Het is erg fijn om juist dingen samen op te zetten en niet alles in mijn eentje te bedenken. De adverteerders weten als geen ander welke producten erg populair zijn (en in welke periode bijvoorbeeld) en door goed naar elkaar te luisteren haal je allebei het meest uit de samenwerking.” 

“Soms werk ik direct met adverteerders maar ik heb ook nauw contact met een aantal affiliate programma’s. Zij zien mijn enthousiasme en passie voor wat ik doe en helpen me om te groeien en om bijvoorbeeld bij (nieuwe) adverteerders op het vizier te komen. Met één programma heb ik eens in de drie weken een call en bespreken we mijn statistieken en de samenwerkingen door.” 

“Naast de gebruikelijk CPS-vergoeding werk ik met vaste vergoedingen voor extra promoties, zoals bijvoorbeeld een shoppable sfeerbeeld, een blogpost of een winactie. Tijdens de Woonmaand Oktober zijn deze ook nog eens extra aantrekkelijk geprijsd, dus het is lekker druk nu!”

Vraag 4. Hoe nauw houd je ontwikkelingen binnen de woonbranche en affiliate marketing in de gaten? Wanneer besluit je om ergens op in te spelen?

“Zo nauw mogelijk. Ontwikkelingen binnen de woonbranche speel ik op wanneer ze relevant zijn. Een voorbeeld hiervan is dat als ik zie dat velours poefjes heel populair zijn, er dan een blog over maak met linkjes naar de “9 mooiste poefs van fluweel of velours”.” 

“Een ander voorbeeld is toen LeenBakker een tijd geleden online een kinderbed aanbood voor €24, wat natuurlijk een foutje was. Ik speel hierop in door een blogpost te maken met de leukste kinderbedden onder de €200. Inspelen op actualiteiten is natuurlijk leuk en levert bezoekers op. Ik schrijf eigenlijk nooit over bedrijfsgerelateerde actualiteiten, zoals merken of webshops die failliet gaan of samenvoegen.” 

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Het klinkt misschien een beetje gek, maar mijn geheim is dat ik dit gewoon met erg veel liefde en passie doe. Ik mag elke dag aan de slag met iets wat ik het allerleukste vind: prachtige interieurs, mooie meubels en fantastische woonaccessoires. Ik probeer iets extra’s toe te voegen voor de bezoekers van Shopinstijl.nl: wooninspiratie met informatie en uiteraard de verleiding om direct tot conversie over te gaan.”