Ik stel 5 vragen aan Kasper de Wijs, eigenaar van iPublishing. Ik vraag Kasper allereerst om een introductie van iPublishing. Hij vertelt: “We zijn alweer 14 jaar actief in performance marketing, waaronder affiliate marketing. Daarbij streven we naar een win-win-win situatie: de consument moet goed geholpen zijn door onze websites, apps of social media kanalen, de adverteerder moet blij zijn met waardevolle leads en sales. En wij als iPublishing moeten ook winstgevend kunnen opereren om innovatief te blijven en te groeien. Dat maakt het elke dag weer een feest om aan de slag te gaan!”

“Inmiddels hebben we meer dan 20 online concepten live in Nederland en buitenland in uiteenlopende branches. We werken met een ambitieus team en ons kantoor is gevestigd in het centrum van Arnhem. We werken met top adverteerders wereldwijd en zijn er trots op dat de meeste van onze samenwerkingen al jarenlang bestaan.” 

Momenteel werken Kasper en zijn team aan Shopadvies.nl, een platform waarbij ze mensen online helpen met het maken van de beste keuzes. Het is een gratis consumentenplatform waarbij Nederlanders nieuwe producten en diensten kunnen ontdekken, vergelijken en besparen. “Het aanbod op dit platform zal binnenkort flink worden uitgebreid”, vertelt Kasper. “Daarnaast willen we in de toekomst als investeerder ook andere startups helpen om succesvoller te worden.”

Ik stel Kasper de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Je bent oprichter van iPublishing, een organisatie die innovatieve online concepten bedenkt, creëert en exploiteert om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. Hierin is er specifiek gekozen voor vier gebieden: Travel, Finance, E-commerce en Entertainment. Waarom is er specifiek gekozen voor deze vier gebieden?

Vraag 2. Je ziet vaker bij kleine(re) publishers dat ze één focus kiezen, wat dichtbij hen staat. Iets waar ze passie voor hebben. Geloof je dat voor grote publishers als iPublishing dit ook nog steeds van toepassing is? Of kijk je dan veel commerciëler naar het inzetten van concepten?

Vraag 3. Je hebt in het verleden gewerkt voor de Delta Lloyd Groep, voor de labels Delta Lloyd en OHRA, als online marketeer en conversie optimalisatie specialist. In hoeverre is het creëren van optimaal rendement middels A/B testen, online personalisatie en de inzet van andere online marketing kanalen belangrijk voor je bij het vermarkten van nieuwe websites en het optimaliseren van bestaande websites?

Vraag 4. Zie je specifieke trends en ontwikkelingen waar je hedendaags op in speelt?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Je bent oprichter van iPublishing, een organisatie die innovatieve online concepten bedenkt, creëert en exploiteert om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. Hierin is er specifiek gekozen voor vier gebieden: Travel, Finance, E-commerce en Entertainment. Waarom is er specifiek gekozen voor deze vier gebieden?

“Ik ben zelf een ondernemer die veel kansen in de markt ziet en door een korte time-to-market snel kan inspelen op consumententrends, specifieke niches of nieuwe (online) marketing middelen. Soms dan pakt dat goed uit, maar er zijn ook genoeg mislukkingen. Dat hoort erbij!”

“Door te blijven innoveren en data te analyseren hebben we een flow gevonden om redelijk vlot in te schatten of een online concept kansrijk is of niet. In principe kijken we verder dan de vier gebieden, maar we proberen wel focus te houden. En dat is soms best lastig als creatieve ondernemer!”

Vraag 2. Je ziet vaker bij kleine(re) publishers dat ze één focus kiezen, wat dichtbij hen staat. Iets waar ze passie voor hebben. Geloof je dat voor grote publishers als iPublishing dit ook nog steeds van toepassing is? Of kijk je dan veel commerciëler naar het inzetten van concepten?

“Enerzijds kijken we of we consumenten echt kunnen helpen en of we in kunnen spelen op een vraag. Dat begint vaak door een eigen ervaring waar je dan onderzoek naar doet of meer mensen het probleem hebben.”

“Anderzijds moet er wel een businessmodel aan zitten wat het concept op den duur winstgevend maakt om de continuïteit te waarborgen en er verder in te investeren qua tijd en geld. Het helpt wel als je affiniteit en passie met een onderwerp hebt, echter is het geen must hebben we gemerkt.”

Vraag 3. Je hebt in het verleden gewerkt voor de Delta Lloyd Groep als online marketeer en conversie optimalisatie specialist. In hoeverre is het creëren van optimaal rendement middels A/B testen, online personalisatie en de inzet van andere online marketing kanalen belangrijk voor je bij het vermarkten van nieuwe websites en het optimaliseren van bestaande websites?

“Het is absoluut belangrijk! Het optimaliseren van de conversie is bij ons een belangrijke sleutel om de concurrentie de baas te kunnen zijn. Wekelijks draaien we meerdere A/B testen en dagelijks zien we of onze online campagnes rendabel zijn. We kunnen dan snel sturen en opschalen indien mogelijk.” 

Vraag 4. Zie je specifieke trends en ontwikkelingen waar je hedendaags op in speelt?

“Naast nieuwe SEO ontwikkelingen en online advertentie mogelijkheden blijven we bezig met onze concepten door te ontwikkelen. Daarbij kijken we qua businessmodel verder dan alleen affiliate marketing en gaan we ook direct het gesprek met bedrijven aan om ze te helpen aan klanten.” 

“Een andere ontwikkeling is dat we met shopadvies.nl ervoor gekozen hebben om één merk te gaan bouwen in plaats van meerdere niche websites.” 

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Ik geloof persoonlijk niet zo in “geheimen voor succes”. Maar ik kan wel een paar tips geven:

  • Zoek persoonlijk contact met contactpersonen bij affiliate programma’s of adverteerders. Door ze te bellen of een kop koffie te drinken leer je elkaar kennen en is er voor beide partijen vaak meer mogelijk dan via de standaard “online” communicatie. Adverteerders en publishers zijn nét mensen, haha.
  • Blijf als publisher experimenteren. Het voordeel van klein zijn is dat je sneller kan zijn dan grotere partijen. Doe daar je voordeel mee.
  • Probeer als publisher toegevoegde waarde te leveren: het moet echt handig of leuk zijn om je website of app te gebruiken. Dan kan je er ook een mooi merk van maken!”