Vaak genoeg hoor ik van potentiele klanten dat ze twijfelen of affiliate marketing het echt waard is. Is het mijn tijd, energie, geld en andere resources op dit moment waard? En kan ik de verwachtingen van mijn toekomstige partners waarmaken? Dit wordt vaak gevolgd door de uitspraak: “misschien kan ik toch beter meer investeren in online marketing kanaal X. Daarvan weet ik zeker dat het geld oplevert.”

Ik geloof in ‘bij twijfel niet doen’. Als je twijfelt zal je namelijk nooit de commitmentgeven aan dit kanaal dat het nodig heeft. Maar neig je meer naar investeren in affiliate marketing dan weglopen ervan, dan kunnen de volgende 5 punten je over de streep trekken. 

1. Efficiënt inzetten van het budget

Het grote voordeel van affiliate marketing is dat het in de basis op commissiebasis werkt. Het lage risicogehalte zorgt ervoor dat je makkelijker samenwerkingen durft aan te gaan en hier op kunt inzetten. De grootste ‘kostenpost’ is dan immers tijd. Jouw tijd, tijd van een eventuele designer en IT-er. Dankzij het no cure, no payprincipe kun je met een goede ROI (Return on Investment) of ROAS (Return on Ad Spend) budget efficiënt inzetten voor affiliate marketing.

2. Schaalbaarheid

Het voordeel van affiliate marketing is dat je zelf in controlbent over de grootte van het kanaal. Wil je er meer uithalen? Overweeg programma’s te openen in andere landen, of door extra te investeren in huidige partners. Hoe meer tijd en energie je erin kunt steken, hoe schaalbaarder het wordt. Zowel door te investeren in de juiste publishers (nieuwe en bestaande) en het verbreden van het programma door te internationaliseren of jouw productcategorieën uit te breiden. 

3. Iedereen doet het

Een uitspraak waar ik zelf geen fan van ben, maar wat bij affiliate marketing in je voordeel kan werken. Dat iedereen affiliate marketing inzet betekent niet dat jij het ook moet doen, maar het is een punt van realisatie dat jouw concurrenten hier mogelijk wel in investeren en daarmee de beste plekjes bij (top) publishers claimen. Past affiliate marketing bij jouw organisatie? Dan is het zeker de moeite waard om het kanaal in overweging te nemen.

4. Het gaat niet alleen om kortingscodes

Affiliate marketing draait niet meer alleen om last click, en om het verspreiden en inzetten van kortingscodes. De gehele funnel, van inspiratie tot conversie, wordt steeds belangrijker. Ook wordt er steeds vaker voor gekozen om affiliate marketing en influencer marketing te combineren, omdat er zoveel raakvlakken zijn tussen beide kanalen. Realiseer je dus dat het niet alleen gaat om kortingscodes maar het bedienen van de gehele funnel. 

5. Controle

Hoewel je met partners samenwerkt en daarom minder controle hebt dan dat je zelf ergens een advertentie plaatst. Toch heb je meer controle dan je denkt. Jij bepaalt als adverteerder immers welke publishers je toelaat tot het affiliate programma, welke promotiematerialen live staan en met welke commissies je werkt. Meer controle dan je zou verwachten dus, terwijl je ondertussen een doelgroep kunt bereiken die je zelf mogelijk niet zou bereiken.

Ga aan de slag met affiliate marketing!

Hebben deze vijf punten je over de streep getrokken? Top! Ga aan de slag met een strategie voor affiliate marketing voordat je aan de slag gaat met het opzetten en inrichten van een affiliate marketing programma. Niet overtuigd door deze vijf punten? Het is ook oké als affiliate marketing niet voor jouw organisatie geschikt is of als je er bewust voor kiest om hier (nog) niets mee te doen. Blijf bij jouw organisatie en dichtbij jezelf. 

 

Afbeelding copyright: © Ekaterina Verkhozina via 123RF.com