Er is alweer een jaar voorbij: vandaag ben ik 26 jaar geworden! Op verjaardagen vind ik het altijd fijn om terug te blikken op het afgelopen jaar en te realiseren wat er allemaal is gebeurd. Zowel privé als zakelijk. Ik kan niet anders zeggen: afgelopen jaar was een topjaar!

Dit jaar wil ik je meenemen in mijn terugblik op de afgelopen twee jaar als fulltime ondernemer. Het was namelijk november 2016 toen ik met volle focus een sprong in het diepe deed en voltijd met Affiliateblogger aan de gang ging. 

Het ondernemerschap, al lijkt het soms online anders, gaat niet alleen om hoe succesvol je bent maar ook om welke lessen je hebt geleerd. Vandaag ga ik je een kijkje geven in mijn ondernemerslessen van de afgelopen twee jaar. Een eerlijk blogartikel waarin niet alles super positief is, want mijn ondernemerschap kent niet alleen maar pieken maar ook dalen. Mijn 26 ondernemerslessen deel ik met jou.

1. Wees niet altijd online en niet altijd bereikbaar

Dit is één van mijn meest belangrijke lessen die ik heb geleerd de afgelopen twee jaar. In loondienst was ik altijd aan het werk en maakte ik soms wel dagen van 10 tot 12 uur. Ik wilde me bewijzen en als zelfstandig ondernemer was dit niet anders. 

Ik heb er ruim een jaar over gedaan om mezelf af te leren niet meer over te werken en mijn fear of missing outaf te bouwen. Het mailtje of telefoontje dat ik mis als ik niet aan het werk ben, is er ook nog op het moment dat ik wel aan het werk ben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar het afbakenen van je werkdagen, en er bewust voor kiezen niet altijd online te zijn kan je juist ook veel meer opleveren. Zoals extra energie als je wel aan het werk bent!

Hoe ik dit heb gedaan? Ik heb bijna al mijn werkgerelateerde apps van mijn telefoon verwijderd, evenals mijn mailapp. Dat zorgt ervoor dat ik de meeste werkgerelateerde zaken gewoon op mijn laptop of desktop moet checken, of via mijn mobiel maar met een enorme omweg. 

2. Het afnemen van interviews is waarderend werk, maar ook risicovol

Sinds het begin van Affiliateblogger neem ik al interviews af met affiliate marketeers. Het is één van mijn best gelezen categorieën op Affiliateblogger en het zorgt voor het aanboren van een nieuw gedeelte van de doelgroep (want mensen die geïnterviewd worden delen hun interview vaak ook op social media). Toch is het afnemen van interviews niet altijd rozengeur en maneschijn.

Ik neem mijn interviews in de meeste gevallen per e-mail af. Zo hebben beide partijen de meeste controle over hoe de preview eruit komt te zien. Sommige punten worden namelijk makkelijker gezegd dan geschreven en moeten er vaak bij de previewfase eruit worden gehaald. Als ik mijn interviews per mail uitstuur, is er een hogere kans dan bij een telefonisch interview dat je er geen reactie op krijgt. In een aantal gevallen is dit wel eens gebeurd, en als contentmaker reken je er toch op dat de antwoorden een keer terugkomen. Dat maakt het tevens ook een risico voor de contentplanning, hoe leuk het ook is. 

3. No stress: niemand kent jouw planning

Ik ben altijd al een stresskip geweest als het op mijn eigen planning aankomt. Ik weet precies wat ik wil oppakken en wat de hoogste prioriteit heeft. Maar wat ik nog steeds vaak vergeet is dat de buitenwereld mijn planning niet kent. Als ik in de stress schiet omdat er een blog minder live is gegaan op een dag, dan is dit puur vanuit mijn eigen bubbel. Als volgers weten jullie namelijk niet wat ik anders had geplaatst. 

Zolang betaald werk niet in gedrang komt is er niks aan de hand!

4. Je bereikt het alleen als je er volledig achter staat

Geloof je 10000% in jouw onderneming en diensten? Dan kom je er echt wel! Het moment dat je ook maar een procentje minder hierin gaat geloven dan wordt het een uitdaging. Ik zie dat terug in mijn fluctuatie in het plaatsen van blogartikelen. Er zijn periodes geweest de afgelopen twee jaar dat er iedere dag iets live stond, maar ook dat ik een maand van de aardbodem verdwenen was. 

Sinds augustus 2018 zorg ik ervoor dat er 8 tot 10 blogartikelen per week live staan. Een uitdaging zeker, maar ik ben er inmiddels achter hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Ik sta er volledig achter, én heb hier mijn manier van werken op aangepast. Ik werk tegenwoordig structureler met een contentplanning, waardoor ik niet last minute meer hoef te bedenken waar ik over ga schrijven. Eens per maand pak ik mijn momentje om de contentplanning voor de komende periode aan te vullen met ideeën. Flexibiliteit zit er altijd in om in te kunnen spelen op trends, ontwikkelingen, betaalde blogs en persberichten. Maar ik heb wel een houvast! 

5. Het kost tijd voordat je betaald kunt gaan bloggen

In het begin van Affiliateblogger, toen ik er nog haast geen diensten naast deed, droomde ik van betaald worden om te bloggen. Voor de meeste bloggers is dit een droom en ik merk dat het echt tijd kost voordat je op dit punt komt. In de laatste paar maanden merk ik hier pas een piek in (enkele blogs maximaal per maand) en in de periode ervoor was ik al blij als ik een betaalde blogpost per jaar had. Het is oké als je nog niet op dat punt bent aangekomen. 

Besef je ook goed dat het een mooi extra zakcentje is dat binnenkomt dat anders niet binnen was gekomen, maar je echt groot moet zijn om van betaald bloggen te kunnen leven. Ik krijg gemiddeld tussen de €75 en €125 per blogpost. Van enkele per maand kan ik dus niet leven, maar het is wel geld dat ik anders niet had gehad. Zie het dus ook als mooi meegenomen!

Ik maak gebruik van verschillende tools om mijn blog onder de aandacht te brengen bij adverteerders. Ik ga zelf dus niet achter adverteerders aan maar kies er bewust voor om organisaties als ALL the way UP dit voor mij te laten doen of tools als LinkPizza te benutten als contentmarktplaats. 

6. Social media bijhouden blijft mijn uitdaging

Dit is een persoonlijke learning die ik inmiddels ben gaan omarmen. Het doorplaatsen van mijn blogs op social media doe ik meteen nadat het live is gegaan en dat gaat structureel goed. Maar het plaatsen van een leuke post op Instagram of Facebook en het maken van stories… dat vergeet ik vaak. Het zit niet in mijn systeem en ik krijg het ook niet in mijn systeem. Vaak genoeg geprobeerd en ik ben inmiddels op het punt dat ik het omarm. Het is oké als iets niet bij je past en het gaan forceren levert je meer frustratie op dan voordeel. 

7. Meer bloggen levert meer potentiele klanten op

Sinds ik weer meer blog op Affiliateblogger merk ik dat dit me met name meer potentiele klanten oplevert. De statistieken groeien, maar niet zo hard als je zou verwachten bij zodanig veel meer blogposts. Wat wel ontzettend hard groeit zijn de offerte aanvragen en aanwas van nieuwe klanten, voor verschillende diensten. Van trainingen tot strategie, en van adviestrajecten tot lesgeven. Een belangrijke learning voor mij en mogelijk ook voor jou. Door te investeren in (gratis) kennis en content kun je uiteindelijk ook meer verdienen. Bloggen krijgt dan een ander soort verdienmodel en wordt een leadgenerator. 

8. Gratis diensten leveren nieuwe klanten op

In aanvulling op het gratis kennis weggeven via het blog, zijn de gratis diensten die je weg kunt geven om nieuwe klanten te vergaren. Zo geef ik sinds augustus 2018 gratis webinars, en ook dit levert me leads op. Er zijn altijd mensen die de kennis tot zich nemen en zich beseffen dat ze er de tijd niet voor hebben om op te pakken of er geen zin in hebben. Dat is oké, ieder zo zijn ding. Het mooie is dan dat ze jou kunnen inhuren.

Andere gratis items die je kunt weggeven zijn tips via jouw nieuwsbrief, gratis bestanden, ebooks en checklists. 

9. Na een zomerdip is daar de herfstdrukte

Ik durf na twee jaar ondernemen wel te zeggen dat mijn zomerperiode het rustigste is van het jaar. Mensen zijn op vakantie, zijn minder bezig met dit soort projecten en proberen zelf een komkommertijd door te komen. Dit kan stressvol zijn, en helemaal afgelopen zomer had ik hier last van. Ik vond het moeilijk om hierdoor focus te houden op het bedrijf en verder te blijven bouwen aan de online trainingsomgeving. Het was daar het uitgelezen moment voor, maar toch voelde het niet goed dat er geen geld binnen kwam. 

Na de zomerdip is daar altijd de herfstdrukte. Mensen zitten weer op hun plek, kunnen weer dingen aftikken met hun leidinggevenden. Hoe a-relaxed het ook is als ondernemer, je weet dat er altijd een einde in zicht is en je de tijd extra goed moet gebruiken. 

10. Het lanceren van nieuwe diensten staat niet gelijk aan gegarandeerd succes

Als Affiliateblogger vind ik het super tof om met mijn diensten de raakvlakken met affiliate marketing op te zoeken. Zo lanceer ik steeds nieuwe diensten die hierop aansluiten en waar ik kansen bij zie. Hoe succesvol het ook lijkt aan de kant van de volger, het betekent niet dat het achter de schermen allemaal zo succesvol is. Je gaat verschillende fases door, en hoewel ik zie dat mijn gratis diensten vrij snel en goed aanslaan (logisch!), en me dat op de langere termijn en in sommige gevallen meteen nieuwe klanten oplevert, zou ik ook graag zien dat mijn nieuwe betaalde diensten meteen aanslaan. 

Belangrijke les die ik heb geleerd is dat het in fases gaat. Je hebt de lanceringsfase en als je daar nog geen dienst of product in hebt verkocht is het niet per definitie geflopt. Mensen kijken graag de kat uit de boom. Ga op zoek naar manieren hoe je het wel beter in de markt kunt zetten en vraag hierbij hulp. Zo heb ik publishers gevraagd mijn nieuwe online publisher training te testen. Hun feedback implementeer ik en ik vraag om een review. Zo kan ik anderen weer overtuigen het wel af te nemen. 

Soms floppen diensten of producten wel. Zolang er geen inkoop aan vast hangt kan het geen kwaad om op je website te laten staan. Het kost je niets om dit product of de dienst te lanceren, dus als er niemand op af komt is het ook niet erg. Vallen, weer opstaan en verder gaan.

11. Balans vinden tussen verschillende diensten

Stiekem heb ik een voorkeur voor bepaalde diensten ten opzichte van andere diensten. Sommige diensten vind ik nu eenmaal leuker en haal ik meer waardering uit dan bij andere. Het risico zit hem bij mij erin dat de diensten die ik meestal het leukste vind vaak de minste marge met zich meedragen en daardoor op zichzelf niet genoeg opleveren. Het vinden van de juiste balans tussen de diensten zorgt ervoor dat ik veel tijd kan besteden aan de diensten die ik het leukste vind, maar mijn hoofdinkomen kan halen uit de diensten waar ik minder uur aan besteed. 

12. Doen wat je het leukste vind is zichtbaar voor de wereld

Als je echt doet wat je leuk vindt, een zekere passie ergens voor hebt, dan straal je dit uit naar de wereld. Ik geloof hier volledig in en voor mij is mijn enthousiasme over affiliate marketing ook een van de manieren om gunfactor te creëren om nieuwe klanten te werven. Maar ik merk het bijvoorbeeld ook als ik bezig ben met het uitvoeren van mijn diensten. Sinds dit jaar ben ik docent bij SRM opleidingen, en mijn laatste groep gaf mij als docent een 9,4 en de inhoud van mijn les een 9,3. Als extra opmerkingen waren bij de enquête meegegeven dat ze vonden dat ik zo enthousiast was en dat het ze meer vasthield. Uit dit soort feedback merk je dat doen wat je het leukste vind echt zichtbaar is voor de wereld. Het maakt de kwaliteit van je diensten beter.

13. Een klus voor langere tijd: meer zekerheid en verdiensten, maar ook meer uitgaven

Dit is typisch een valkuil voor mij. Ik werk het liefst met klanten waar ik volledig achter sta. Dit is echter niet altijd goed voor mijn eigen portemonnee. Als je werkt voor een klant spendeer je vaak meer tijd op de site van de klant en zie je veel meer van hun collectie. Ook de nieuw collectie die binnenkomt en wanneer de sale start. Handig, maar hoewel een klus voor langere tijd meer zekerheid en verdiensten oplevert, het levert me ook meer uitgaven op omdat ik fanatiek de collectie van de klant mee shop. Puur mijn eigen valkuil maar een goede les om me bewust van te zijn!

14. Eerlijk zijn tegen potentiele klanten duurt het langste

Ik werk alleen met klanten waar ik achter sta, waar ik in geloof en waarvan ik denk dat ik het verschil kan maken. Door eerlijk te zijn tegen mijn potentiele klanten zorg ik ervoor dat ik vertrouwen creëer. Als ik denk dat een affiliate programma niet genoeg gaat opleveren, of als ik denk dat er niet meer uit te halen valt zal ik dit eerlijk tegen je zeggen. Samen kunnen we dan besluiten of we er alsnog voor gaan of dat je er bewust voor kiest om affiliate marketing ernaast te houden of zelfs niet in te zetten. Eerlijkheid duurt het langste en ik ga altijd voor tevreden klanten.

15. Vraag jezelf continu af: is dit het waard? Word ik hier gelukkig van?

Als iets je meer energie kost dan het je oplevert, is de vraag in hoeverre je het waard vindt om dit op deze manier te blijven doen? Kosten bepaalde werkzaamheden of diensten je teveel energie? Dan maakt het je mogelijk niet echt gelukkig. Ik probeer dagelijks te focussen op wat mij gelukkig maakt. Twijfel ik? Dan zoek ik naar alternatieven. 

16. Besteed uit waar je zelf niet sterk in bent of waar je geen zin in hebt

Een aantal dingen kun je goed uitbesteden. Word je niet gelukkig van het bouwen van jouw website of het doen van je aangiftes, neem er iemand voor in de arm. Besteed uit waar je niet sterk in bent, wat je gewoonweg niet blij maakt of waar je geen zin in hebt. Er zijn altijd delen van ondernemen wat je minder leuk vindt dan anderen. Door ze uit te besteden kun je je focussen op hetgeen wat je wel leuk vindt. Zo besteed ik zelf een groot deel van mijn administratie uit.

17. Administratie bijhouden moet, ook al vind ik dit niet een van mijn leukste taken

Hoewel ik een groot deel van mijn administratie uitbesteed, is er altijd een deel dat ik zelf oppak. Bijvoorbeeld het bij elkaar houden van mijn uitgavenstroom aan facturen of het bijhouden van mijn uren. Leuk? Nee, dat vind ik het zeker niet. Maar helaas hoort het erbij om soms ook dingen te doen die minder leuk zijn.

18. Zorg voor een juiste werk/privé balans

Ik liet het eerder al even doorschemeren hoe belangrijk het voor me is geworden om niet 80 uur per week te werken en rust in te bouwen. Ik merk dat ik gelukkiger ben als ik niet alleen maar werk en ook privé leuke dingen blijf doen. De balans is belangrijk! Hoe leuk je werk ook is, alleen maar werken is wat mij betreft ook niet alles. Zo probeer ik bewuster om te gaan met mijn werkuren. Ik kies er soms bewust voor om last minute een middag vrij te nemen. Zo kan ik de dag erna weer vol energie aan de slag. 

19. Doorzetten maakt het verschil

Eerder dit jaar kreeg ik de kriebel om misschien toch weer in loondienst te gaan. Met de zomerdip vroeg ik me enorm af of dit het nog wel waard was. Doorzetten maakt hierin echt het verschil, tenzij het financieel natuurlijk zo slecht gaat dat je wel moet. In mijn geval was doorzetten uitdagend maar zorgde ervoor dat ik wel kan blijven doen wat ik het allerliefste doe: mijn kennis over affiliate marketing delen. Nu krijg ik weer veel offerte aanvragen en weet ik dat doorzetten het juiste was om te doen!

20. Durf te delen

Dit zeg ik ook met regelmaat tegen mijn klanten, maar het geldt voor mezelf ook. Durf te delen. Als je durft te delen kun je zoveel handige learnings en tips uitwisselen met elkaar. Je weet dat je er niet alleen voor staat, je kunt met elkaar meenemen en het kan je handige inzichten opleveren. Ga hiervoor in gesprek met andere ondernemers. Hier komen soms zelfs mooie vriendschappen uit!

21. Het runnen van een team is lastiger dan het lijkt

Afgelopen jaar heb ik twee keer mensen in dienst gehad. Hoe gezellig een team ook is, het is lastiger dan het lijkt. Ik heb zelf onderschat hoeveel tijd het kost om een team goed te managen, maar ook de administratieve kant hiervan bij te houden. Medewerkers zijn afhankelijk van mij, van mijn planning, van de lopende klussen. Soms is er ook niet zoveel werk en dan gaat het creëren van werk voor hen wel door. Voor nu ben ik weer terug naar een eenmanszaak, maar dat betekent niet dat ik nooit meer de stoute schoenen aantrek om het weer te proberen. Voor nu is dit goed genoeg.

22. Het is oké om weer terug te gaan naar de basis

Een aansluitende les op de vorige is dat het ook oké is om terug te gaan naar de basis. Geen medewerkers, weer volle focussen op bloggen en het bedenken van nieuwe ideeën maar ze nog niet meteen uitvoeren is ook prima. Vooral doen wat goed voelt. Als je hard groeit, dan is het een uitdaging om de organisatie stapje voor stapje met je mee te laten groeien. Door terug te gaan naar de basis krijg je weer in het vizier wat echt belangrijk en nodig is. 

23. Koffietjes en borrels zijn leuk, maar keuzes maken is nodig

Ik kan wekelijks bij een toffe borrel aanhaken of kiezen voor een gezellig koffietje. Ik heb me gerealiseerd dat keuzes maken nodig is. Kies voor de borrels en koffietjes die je echt gelukkig maken, maar waar je ook echt iets aan hebt. Houd je een relatie hiermee goed? Kan het een potentiele klus opleveren? Goede redenen om wel te gaan! Maar bedenk je ook wat je in tussentijd had kunnen doen. Je kan niet overal tegelijkertijd zijn, dus keuzes maken is nodig.

24. Prioriteiten stellen!

Als ik prioriteiten stel, dan vraag ik me twee dingen af. Is er iemand afhankelijk van me om deze to do op te pakken? Levert het me geld op om deze to do op te pakken? Zo kijk ik heel commercieel en relatie gedreven naar mijn to do’s en bepaal ik wat mij (op termijn) het meeste oplevert. Als ik geen prioriteiten stel, verdrink ik in mijn to do’s. Er is altijd wel iets te doen! Creëer rust voor jezelf door te bepalen wat echt moet en wat mooi meegenomen is.

25. Geef vertrouwen, maar niet teveel

Geef vertrouwen aan jouw omgeving: aan je bezoekers, aan je potentiele klanten en aan je relaties. Het zorgt er namelijk voor dat je ook vertrouwen terug krijgt. Maar een dure les in het ondernemerschap is dat je ook niet teveel vertrouwen moet geven. In een enkel geval gaat iemand een samenwerking in met de bewuste gedachte niet te willen betalen en enkel te profiteren. Of gaat er een organisatie failliet. Je kunt jezelf in de vingers snijden door teveel vertrouwen te geven aan iemand. Wees je hier bewust! Voor mij een dure maar wijze les geweest die ik tot twee keer toe ben tegengekomen. 

26. Vier je successen!

De laatste les die ik met je deel is tevens een hele belangrijke: vier je successen! Wees trots op wat je bereikt. Sta af en toe stil om het je te beseffen, verjaardagen zijn hier zeker geschikt voor. Op welke dingen was jij het afgelopen jaar trots? Ik kan er zo vijf opnoemen: spreken op mijn eigen evenement in de Amsterdam ArenA, het lanceren van de Community, lanceren van de Webinars, mijn eerste training aan de agency kant en het organiseren van de Heineken affiliatedag. Dat waren mooie momenten en toffe mijlpalen en dit soort successen moet je vieren! Hou jezelf gemotiveerd! 

 

Afbeelding copyright: © Jakkapan Jabjainai via 123RF.com