Een goede samenwerking met publishers is voor een adverteerder binnen affiliate marketing een must. Wetende dat je op elkaar kunt vertrouwen en elkaar helpt bij vragen zorgt voor een goede samenwerking. Maar iedereen kan zijn of haar motivatie wel eens verliezen. Wat doe jij om jouw publishers gemotiveerd te houden? Ik geef je vier voorbeelden van incentives om de motivatie erin te houden.

Staffels in commissies

Het eerste waar je een extra motivatiefactor aan kunt verbinden is het commissiemodel. Dit merkt een publisher meteen in zijn of haar portemonnee als hier aanpassingen in doorgevoerd worden. Door te werken met staffels in een commissiemodel kun je publishers motiveren meer focus op de promoties van jouw producten of jouw organisatie te leggen. Als publishers een hogere commissie krijgen vanaf 5 orders, 10 orders of 50 orders, kan dit motiveren om harder te lopen. 

Houd hierbij wel rekening dat de staffels realistisch zijn en bereikbaar voor de publishers. Onhaalbare staffels werken juist averechts en demotiverend. 

Organiseer een Rally

Een rally, ofwel een wedstrijdje, zorgt ervoor dat je een publisher extra motiveert in een specifieke periode. Dit kun je uitstekend inzetten als je een specifiek moment naar voren wilt trekken of een piekmoment meer wilt verspreiden. 

Denk bijvoorbeeld aan het naar voren trekken van het piekmoment rondom eendagsmomenten als Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag. De publisher die in de week ervoor de meeste geschenken voor een dergelijke dag verkoopt, krijgt een cadeaubon van de webshop van de adverteerder. Zo krijg je als publisher ook meer gevoel bij de items van de adverteerder en kun je het in de toekomst makkelijker promoten. 

Denk met jouw publishers mee

Uiteindelijk hebben zowel jij als je publishers hetzelfde doel: middels goede samenwerkingen zoveel mogelijk exposure, verkeer en natuurlijk sales genereren. Door met hen mee te denken kun je het conversieratio verhogen van de publisher website. Bijvoorbeeld door tips te geven over SEO, analyses maken en e-mailmarketing, maar ook door extra formaten in banners op te maken of extra regels toe te voegen aan een productfeed.

Ook kun je extra informatie delen rondom producten en de webshop. Zo maak je het creëren van content makkelijker. 

Geef eens een product weg

Als publisher doe je graag extra dingen om je volgers aan je te binden. Het houden van een winactie werkt hier goed voor. Regelmatig worden er binnen webshops producten ter beschikking gesteld voor PR of influencer doeleinden, probeer eens een product te bemachtigen voor affiliate marketing. Idealiter zelfs twee: een voor de publisher zelf waar hij content over kan maken en de ander voor een van de volgers die weggegeven kan worden via een winactie. 

Een leuke manier van andere content creëren en door het gebruik van affiliate links kunnen er ook sales uit voortkomen die toegekend worden aan het affiliate kanaal.