Heb je een webshop die vooralsnog alleen in Nederland actief is, maar wil je deze graag uitbreiden naar het buitenland? Of ben je als adverteerder verantwoordelijk voor het Nederlandse affiliate programma, terwijl het bedrijf ook in andere landen actief is? Dan kun je de affiliate activiteiten uitbreiden naar andere landen. Tijdens dit proces kun je een aantal uitdagingen tegenkomen.

Jouw webshop in het buitenland

Als de webshop al actief is in het buitenland dan zijn er al product omschrijvingen en teksten omgezet naar de betreffende taal. Als je nog wilt starten in het buitenland dan is dit een van je taken met hoge prioriteit. Het vertalen van de teksten kun je zelf doen, als je de taal vloeiend kent, of je kunt hier iemand voor inhuren. Voor tips over het vertalen van je website vind je hier.

Wet & Regelgeving

De wet & regelgeving kan in het buitenland verschillen met de wet & regelgeving die je vanuit Nederland kent. Denk daarom altijd aan het opnieuw opmaken van algemene voorwaarden en een privacyverklaring, indien nodig, en eventuele andere juridische punten die benodigd zijn in het betreffende land. Meer weten over de internationale juridische kant? Lees hier het interview met Sang Bui van Juridox over onder andere het internationaal opereren met jouw webshop.

Het begrijpen van de verschillen in de markt

Naast wet & regelgeving kunnen landen en markten op meer punten van elkaar verschillen. Het accepteren van deze verschillen en het begrijpen hiervan is de eerste stap tot succes in deze landen met de webshop en het affiliate programma. 

Doe lokaal onderzoek naar de markt: hoe ziet het e-commerce landschap eruit en hoe ziet de affiliate markt er specifiek uit? Welke concurrenten zijn er actief en welke hiervan hebben een affiliate programma? Hoe is het affiliate programma opgebouwd? Welke commissies worden er gehanteerd, welke extra incentives en welke promotiematerialen zijn er beschikbaar? Door zoveel mogelijk inzicht te krijgen in het affiliate programma van concurrenten krijg je een duidelijker beeld wat er verwacht wordt en wat ‘normaal’  is in de betreffende markt.

Realistische verwachtingen

Wees realistisch in je verwachtingen. In landen die sterk zijn in e-commerce en een gevestigde affiliate markt hebben, is het mogelijk dat je affiliate programma beter aanslaat dan in landen waarin dit nog achter loopt. Heb niet dezelfde verwachtingen per land, maar zet je verwachtingen realistisch neer. 

Werk samen met lokale affiliate netwerken

Door samen te werken met lokale affiliate netwerken krijg je een accountmanager tot je beschikking die de markt in het betreffende land goed kent. Zo kun je profiteren van de kennis die bij het affiliate netwerk aanwezig is. 

Ben je nog niet internationaal of dit langzaam aan het uitbouwen? Kies er nu vast voor om met een internationaal netwerk samen te werken die accountmanagers voor deze landen hebben. Zo kun je het tegen de tijd dat je verder wilt uitrollen naar andere landen dit bij hetzelfde netwerk doen. Dat is efficiënter en makkelijker!

Ga op zoek naar lokale en wereldwijde publishers

Zoek naar een goede mix in publishers. Normaal let je met name op de publisher types zodat je goed de complete funnel kunt bedienen, maar als je internationaal werkt is het ook slim om te kijken naar lokale en wereldwijde publishers.

Door met wereldwijde publishers te werken kun je makkelijker in andere landen jouw programma laten kickstarten. Deze publishers kunnen meteen starten met promoten, kennen jouw organisatie al en de markt. Lokale publishers zijn een goede toevoeging hierop.

 

Afbeelding copyright: © Niroworld via 123RF.com