Wil je een eigen website starten en denk je dat affiliate marketing een goede match kan zijn om hier iets aan te verdienen? Heb je een blog, ben je verdienmodellen aan het inventariseren en stuitte je op affiliate marketing? Hoe weet je eigenlijk of affiliate marketing bij jou past als publisher? Zowel bij jou als persoon als bij jouw (toekomstige) website? Ik vertel je hoe je bepaalt of affiliate marketing iets voor jou is als publisher.

Wat voor website heb je?

De eerste stap is het inventariseren van je kansen binnen affiliate marketing. Wat voor website heb je? Binnen affiliate marketing kunnen veel websites goed adverteerders promoten. Bijvoorbeeld in het geval van een blog, contentwebsite, vergelijker, dealwebsite, leadgenerator, cashback platform of kortingscode website. Kansen zijn er volop, de vraag is hoe zie jij het voor je?

Wat verwacht je van affiliate marketing?Past het in jouw online marketing mix?

Affiliate marketing kan je een zakcentje opleveren, wat top is als je website een hobby is, maar ook een hoge omzet waarbij je van je website een bedrijf kunt maken. Wat is jouw verwachting van affiliate marketing? En binnen welk tijdsbestek? Een realistische verwachting bepaalt mede of dit online marketing kanaal bij jou als persoon en als website past. 

Daarnaast: wil je vooral adverteerders en hun producten promoten of wil je ook daadwerkelijk 1-op-1 samenwerkingen aan gaan? Dit gebeurt steeds meer binnen affiliate marketing en kan resulteren in betere resultaten. Maar het kost daarnaast ook meer tijd en als het niet bij jou als persoon past kun je er tegenop gaan zien.

Een goede aanvullende vraag hierop is of het past in jouw online marketing mix. Affiliate marketing goed inrichten kost tijd en als andere online marketing kanalen ook veel tijd kosten betekent dit dat je keuzes dient te maken. 

Ben je bereid om risico te nemen?

Als publisher kun je gratis een account aanmaken bij affiliate netwerken en starten met promoten. Hier zit geen risico aan. Maar je zal wel tijd gaan investeren in het inrichten van jouw website met affiliate marketing uitingen: banners, productfeeds, widgets en tekstlinks.

Door op commissiebasis te werken ligt het risico bij jou: als jouw bezoekers niet converteren ondanks jouw promoties krijg je geen geld. Als de promotie van adverteerders voor jou onvoldoende oplevert heb je een risico genomen door wel je tijd te investeren.

Vraag je dus af of affiliate marketing bij jou als persoon past, of het bij jouw website past en of je bereid bent om een risico te nemen.

Ben je adverteerder en wil je weten of affiliate marketing iets voor jou is? Lees hier de adverteerders variant op dit blogartikel. 

Afbeelding copyright: © zentilia via 123RF.com