Als je als publisher een samenwerking wilt aangaan met een adverteerder, is de eerste stap om jouw website aan te melden bij een affiliate programma. Hiermee dien je jouw website ter goedkeuring voor de samenwerking in, wat tevens een voorstel is voor de samenwerking.

Het moment dat je jouw website aanmeldt bij een affiliate programma, is het belangrijk om op een vijftal zaken te letten. Zo weet je zeker dat je het optimale uit de samenwerking kunt halen en dat het affiliate programma bij jouw doelen past. 

1. Naamsbekendheid

De naamsbekendheid van de organisatie kan een invloed hebben op de conversie. Jouw bezoekers kunnen eerder bij de organisatie hebben besteld, bekend zijn met de organisatie en dit kan hen vertrouwen geven. Meer vertrouwen in een organisatie kan resulteren in het sneller geneigd zijn om een bestelling te plaatsen, wat jou als publisher vaker commissie op kan leveren. 

Afhankelijk van jouw affiliate marketing doelen en plannen, kan het een bewuste keuze zijn om met enkel grote adverteerders met een hoge naamsbekendheid samen te werken. Anderzijds kun je er ook bewust voor kiezen om ook met kleinere adverteerders samen te werken om zo een compleet aanbod te genereren op jouw website.

2. Branches & producten

Passen de producten van de adverteerder bij het thema of onderwerp van jouw website? Bevinden jullie je beide in dezelfde branche? De relevantie die dit creëert voor jouw bezoekers kan het verschil maken in de conversie. Daarnaast is het voor jou ook makkelijker om de producten die bij jouw website passen te promoten. Het zal natuurlijker te verwerken zijn in content en andere uitingen, je kunt er meer over delen omdat je zelf ook kennis hebt van het betreffende onderwerp. 

3. Affiliate management

Is het mogelijk om rechtstreeks contact op te nemen met de adverteerder? Of kun je alleen schakelen met het affiliate netwerk? Als je weet wie het affiliate programma beheert, kun je makkelijker schakelen bij vragen en extra samenwerkingen. Door hier op te letten weet je hoe je snel aan extra informatie kunt komen. 

4. Duidelijke voorwaarden en regels

De voorwaarden en regels van een affiliate programma verschillen per programma. Het is daarom altijd belangrijk deze eerst goed door te nemen voordat je je aanmeldt bij een affiliate programma. Mogelijk staan hier dingen in waardoor je jouw promotie niet goed kunt uitvoeren, past het niet bij jouw doelstellingen en verwachtingen of zijn er onduidelijkheden. 

Door zeker te weten dat je aan de voorwaarden en regels van een adverteerder kunt voldoen, speel je op safe. Je kan niet aangesproken worden op het overtreden van een van deze regels en daarmee jouw samenwerking met een adverteerder op het spel zetten.

5. Beschikbaar promotiemateriaal

Heb je al een idee hoe je de betreffende adverteerder en haar producten wilt gaan promoten? Heb je hier specifieke promotiematerialen voor nodig? In de meeste gevallen kun je voor aanmelding bij het programma al zien welke promotiematerialen beschikbaar zijn. Bekijk deze en zie of je hiermee uit de voeten kunt. Zo niet? Neem contact op met het affiliate netwerk en de adverteerder. Mogelijk kunnen ze je dit wel aanleveren!

 

Afbeelding copyright: © adiruch via 123RF.com