Tegenwoordig zijn veel websites geoptimaliseerd voor mobiel. In de meeste gevallen is er afscheid genomen van een ‘losse’ mobiele website en werken websites responsivemee op mobiel. Wat kun je doen om affiliate marketing goed in te zetten op mobiel? Waar liggen de kansen en optimalisatiemogelijkheden?

1. Moedig publishers aan om de HTML code van een banner te verwerken op hun website

Publishers die niet zo technisch zijn, vinden het soms lastig om te werken met HTML codes op hun website. Het makkelijkste voor de publisher om te doen is een screenshot te maken van de banner en deze te plaatsen als afbeelding op de website. Hier zitten echter meerdere nadelen aan:

  • Je kan als publisher geen GIF’s of andere bewegende banners plaatsen, wat ervoor kan zorgen dat de communicatie van de banner onvolledig is.
  • Door te werken met de code kun je deze als adverteerder overschrijven met nieuwe banners. Zo heeft een publisher altijd de meest recente banners online staan.
  • Als er gewerkt wordt met screenshots kan dit de kwaliteit van de banners tenietdoen en in sommige gevallen kunnen deze niet goed getoond worden op het mobiele apparaat. 

Motiveer je publishers altijd om de HTML code te gebruiken en leg het eventueel uit waar en hoe ze de code het beste kunnen plaatsen.

2. Geef tips over de juiste plekken op de website voor het promoten op mobiel

Als een website geoptimaliseerd is op desktop, kan het zijn dat de reguliere plekken minder goed werken op mobiel. Waar je op desktop zou denken dat het de beste plekken zijn voor affiliate marketing uitingen, kan het op mobiel even duren voordat je deze uitingen tegenkomt. Geef daarom als affiliate marketeer tips aan jouw publishers hoe ze het beste op mobiel kunnen optimaliseren. 

Denk bijvoorbeeld aan het adviseren van het verwerken van een tekstlink in de eerste alinea, of een subtiele banner bovenaan een blogartikel.

3. App installs en aankopen in de app kun je belonen

Heb je als adverteerder een app tot je beschikking? Dan kun je jouw publishers motiveren met commissies op bestellingen die gedaan worden binnen de app, nadat ze de app hebben gepromoot waar ze een vergoeding per app install voor kunnen krijgen. Dit kun je meenemen in je commissiemodel. Om dit technisch in te regelen kun je contact opnemen voor de mogelijkheden met jouw affiliate netwerk accountmanager. 

 

Afbeelding copyright: © Prisca Visser