Het zelf maken van banners is tegenwoordig een stuk makkelijker geworden. Je kunt gebruik maken van tools als Adobe Photoshop en Adobe Illustrator, maar er zijn tegenwoordig ook online tools te vinden die je hierbij kunnen helpen. Een voorbeeld hiervan is Canva.com, waarbij je met vooropgezette banners er gemakkelijk een eigen draai aan kunt geven.

Het klinkt ideaal, maar er zijn drie punten waar je op moet letten bij het zelf maken van de banners. Laat je het over aan het design team van de adverteerder of ga je het zelf aanpakken?

1. Mag het van de adverteerder?

Voordat je aan de slag gaat met het maken van banners voor affiliate marketing uitingen is de vraag of dit toegestaan is vanuit het affiliate programma. Het lijkt erop dat je als publisher werk uit handen neemt van een adverteerder, maar in de meeste gevallen wordt er gewerkt met strikte regels rondom het merk. Er wordt bewust gekozen door de adverteerder om dit binnen de organisatie te laten. 

In sommige gevallen mag je als publisher wel zelf je banners opmaken, bijvoorbeeld door de huidige banner om te zetten in een ander formaat en daarbij kleine verschillen aan te brengen. Denk hierbij aan het verplaatsen van de call to actionbutton. Voordat je dit mag doen, krijg je in de meeste gevallen een handleiding met de merkrichtlijnen en –regels doorgestuurd zodat je hieraan kunt voldoen.

Ook als adverteerder ben je soms geneigd om zelf banners op te maken om de snelheid erin te houden voor publishers of als er collega’s ziek zijn binnen het design team. Hiervoor gelden dezelfde regels: mag je dit doen van het design team? Ga dit na en bekijk anders de mogelijkheden om er meer prioriteit aan te geven.

2. Blijf dicht bij de reguliere uitingen

Mag je aan de slag met banners voor de adverteerder? Super! Een belangrijk punt die ik je mee wil geven is dat je bij het opmaken van de banners dicht bij de reguliere uitingen van de adverteerder blijft. Denk aan specifieke kleuren en daarmee kleurcodes, lettertypes en het logo. Zo ziet jouw bezoeker dat het nog steeds een banner van de adverteerder betreft en treedt sneller het proces van herkenning op. Grotere kans dat jouw bezoeker de banner vertrouwd, doorklikt en mogelijk converteert. 

3. Houd het gebruiksvriendelijk

In banners is er soms sprake van information overload. In een banner wil je zoveel mogelijk meegeven, en dat resulteert soms in teveel tekst, teveel afbeeldingen of te snel bewegende GIF’jes. Maak liever meerdere banners op en zet deze in, zodat je kunt testen welke het beste werken in de praktijk, dan dat je ervoor kiest om alles in één bannerset te proppen. 

Dit laatste geldt ook voor adverteerders die zelf hun banners mogen opmaken. Geef je publishers een keuze welke banners ze willen inzetten en laat hen aantonen welke het beste converteren. 

Daarnaast wil je de banner zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden. Je wilt bezoekers van publisher websites niet gek maken met te snel bewegende banners en teveel informatie in de banners, maar je wilt juist dat ze doorklikken naar de website van de adverteerder. Houd daarom ook rekening met de locatie van de call to actionknop, waar je welke tekst plaatst en waar de afbeelding komt te staan. Door te kijken naar voorgaande banners van de adverteerder, kun je hier mogelijk learnings uit halen. 

 

Afbeelding copyright: © tuthelens via 123RF.com