De kracht van affiliate marketing zit hem in de juiste samenwerkingen. Maar hoe krijg je een zekere engagement in affiliate samenwerkingen? Hoe houd je deze op een gezond engagement niveau? In dit eerste deel leer je over 5 punten om te zorgen voor (meer) engagement en betere affiliate samenwerkingen. Volgende week krijg je opnieuw 5 punten van mij om de engagement aan te gaan.

1. Ga persoonlijke samenwerkingen aan

Probeer zoveel mogelijk te vermijden dat het contact met publishers enkel via affiliate netwerk accountmanagers loopt en enkel via het affiliate netwerk. Geef samenwerkingen een persoonlijke kracht door eens te bellen met publishers, een 1-op-1 meeting in te plannen, of eens een cadeautje toe te sturen op hun verjaardag. 

Door de samenwerking persoonlijk te maken kun je vertrouwen winnen en een stukje gunfactor creëren. Het kan je een streepje voor geven ten opzichte van andere concurrenten. 

Verplaats je ook eens in de publisher: hoe tof zou jij het vinden als publisher om rechtstreeks contact te hebben met een grote organisatie die in jouw website gelooft? 

Een andere manier van de persoonlijke kracht laten gelden is door hen te volgen op social media, bijvoorbeeld de publisher pagina op Instagram of te linken via LinkedIN.

2. Begrijp wat publishers nodig hebben

Om meer engagement in je samenwerkingen te krijgen is het belangrijk om te begrijpen wat publishers van jou als adverteerder nodig hebben. Tussen de regels door, en daarmee onbewust, kunnen publishers goed aangeven wat ze van je nodig hebben om de samenwerking tot een succes te maken. Het gaat dus om goed luisteren naar de publishers. 

Je kan het daarnaast ook letterlijk nemen en de publisher recht op de man (of vrouw) af vragen wat ze van je nodig hebben. Telefonisch, face to face, of per mail, maar het kan natuurlijk ook anoniem via een enquête. 

3. Blijf reageren en communiceren

Het is fijn om elkaar op de hoogte te houden binnen een samenwerking en ook daadwerkelijk op te pakken wat je aangeeft op te pakken. Kom je er toch niet aan toe? Laat het de publisher weten. Door het contact open en eerlijk te houden weten beide partijen waar ze aan toe zijn. 

Sturen publishers een e-mail of nemen ze op een andere manier contact op en heb je helaas geen tijd om dit nu op te pakken? Laat het hen weten en zet een timeframe voor jezelf en de publisher wanneer je erop terug komt. 

4. Wees flexibel in jouw manieren van communiceren

Iedereen heeft een voorkeur voor de manier van communicatie. Waarbij het bij de een juist fijn is om contact via de mail te onderhouden, wilt een ander liever met je chatten via Skype of een berichtje kunnen sturen via WhatsApp. Kijk altijd per partner naar de favoriete manier van communiceren en pas je hierin aan. 

Tip: introduceer je een nieuw communicatiemiddel omdat daar vanuit de publisher behoefte aan is? Zorg ervoor dat je niet vergeet deze te checken. Zet voor jezelf een dagelijkse reminder in je agenda zodat je het niet vergeet en minimaal eens per dag via dit communicatiemiddel reageert.

5. Maak tijd vrij voor het bouwen aan relaties en samenwerkingen

In aanvulling op de vorige tip bij het vierde punt: er is altijd genoeg te doen en daarom kan het verstandig zijn om bewust tijd te blokken in de agenda voor het werken aan samenwerkingen. Onthoud hierbij: het is geen verplichting. Zolang het oprecht overkomt en het jou enkel helpt om focus te houden door dit soort momenten in te plannen, ben je goed bezig. 

Wat voor dingen je kunt doen om bewust aan de samenwerking te werken? Denk eens aan een persoonlijke e-mail of belletje om iemand te vragen hoe het gaat, of er extra hulp nodig is, of om gewoon eens te vragen hoe zijn of haar vakantie is geweest. Stel de vragen die bij jou en de samenwerking past. Dan kan het niet misgaan. 

Volgende week op Affiliateblogger: deel 2 om meer engagement in affiliate samenwerkingen te krijgen.

Afbeelding copyright: © Gajus via 123RF.com