Affiliate marketing is als kanaal niet per definitie de lastige. Als alles is ingericht is het een kwestie van laten promoten van jouw producten door de juiste samenwerkingen aan te gaan met de juiste publishers. Iedereen kan hier zijn eigen werkwijze voor hebben, en zo zijn eigen definitie van succes bepalen. Voor de ene adverteerder is dat een stabiel inkomen, bij de ander wordt ook de extra exposure en een stuk branding in acht genomen.

Maar wat dan de grootste fout is die je kunt maken binnen affiliate marketing, en daarmee binnen jouw affiliate strategie en de bijbehorende werkzaamheden? Dat is door te blijven hangen in het verleden en dit een rol te geven in jouw denkproces. 

Dit kan op meerdere manieren gebeuren, maar twee hiervan zijn in mijn ogen in de praktijk de meest voorkomende.

Het imago van affiliate marketing

Het imago van affiliate marketing is niet altijd even goed geweest. Helemaal in het beginstadium van het online marketing kanaal konden publishers nog boefjes en cowboy praktijken uitvoeren om zoveel mogelijk geld te verdienen. Tegenwoordig is de technologie veel verder ontwikkeld, zijn er genoeg mogelijkheden om dit soort ongewenst gedrag tegen te gaan. Ook zijn we er zelf als affiliate marketeers veel meer alert op, en prikken we snel door dit soort publishers heen. 

Door te veel in het verleden te blijven hangen en dit imago een kans te geven te ontwikkelen in jouw hoofd, kan dit ervoor zorgen dat je het vakgebied geen of nauwelijks een kans geeft. Het kan zijn dat je geen affiliate marketing programma wilt omdat je nog steeds gelooft dat publishers boefjes zijn, of dat je geen sterke samenwerkingen kunt opbouwen omdat het boefjes imago in je achterhoofd een rol speelt. 

Laat het los. We zijn zoveel verder ontwikkeld dan destijds. Geef het echt een kans en je zal ervaren dat affiliate marketing juist een sterk kanaal is om met een laag risicogehalte stappen te maken voor jouw organisatie.

Resultaten van eerste samenwerkingen

Naast het imago van affiliate marketing, kun je ook te veel in het verleden blijven hangen door veel waarde te hechten aan resultaten van eerste samenwerkingen. Als je een samenwerking twee jaar geleden bent aangegaan, dan is het lastig om de resultaten op nu te projecteren. Je assortiment is mogelijk veranderd, je hebt meer inzichten in wat wel en niet werkt, en publisher websites blijven ook door ontwikkelen. 

Een eerste samenwerking kun je naar verloop van tijd prima opnieuw uitvoeren. Mochten de eerste resultaten zijn tegengevallen, kun je altijd kiezen voor een andere insteek van de promotie of nader onderzoek te doen naar waarom het niet werkte. Door de tijd heen ontwikkelen publishers zich verder en kunnen van beginnende publishers verder doorgroeien naar specialistische publishers met veel ervaring en inzicht. 

Dus…

Wees je er dus van bewust dat je niet in het verleden blijft hangen, zowel op het gebied van het imago als eerste resultaten. Het verleden kan een dealbreaker worden in jouw affiliate strategie en werkzaamheden, en een funeste rol spelen binnen samenwerkingen. Door het los te laten en het kanaal en de publishers een eerlijke kans te geven, stop je met het saboteren van jouw affiliate strategie en blijf je meters maken. Je kan het! Laat het los, en begin affiliate marketing te waarderen in de huidige vorm. 

 

Afbeelding copyright: © Antonio Guillem via 123RF.com