Het berekenen van jouw commissiemodel binnen affiliate marketing is een belangrijke stap bij het inrichten van het affiliate programma. Dit model bepaalt hoeveel geld je uitgeeft aan je publishers ter beloning van de promotie en het genereren van sales en leads. Het is daarom belangrijk dat de te geven commissie motiverend genoeg is, maar niet te hoog. Je wilt immers niet dat affiliate marketing een verlieslijdend kanaal wordt.

Eerder heb ik op Affiliateblogger drie basis factoren met je besproken met betrekking tot het commissiemodel. Het kan echter nog uitgebreider, en dat ga ik in dit artikel met je doorlopen. Waar houd je rekening mee zodat je nooit te veel commissie weggeeft via affiliate marketing?

Concurrentie analyse

Een commissiemodel is een verdienmodel voor de publisher om geld te verdienen aan de promoties van producten, merken en organisaties. Tevens is het commissiemodel een sterke motivatiebron voor de publisher. Op het moment dat je meer commissie krijgt dan bij een concurrerende partij, kan een publisher getriggerd worden om het programma met de meeste commissie te promoten. 

Tip: het is voor een publisher niet alleen belangrijk hoeveel commissie ze krijgen, maar ook cookietijd en conversiepercentage spelen een rol. Hoe meer je van deze inzichten kunt delen hoe groter de kans dat je ze kan motiveren om jouw programma te promoten.

Door een concurrentie analyse uit te voeren, of jouw affiliate netwerk accountmanager te vragen om een benchmark, kun je inzicht krijgen in het affiliate programma van de concurrent. Je kunt hierbij letten op hun commissiemodel, de cookietijd en eventuele andere onderscheidende factoren die ze delen in bijvoorbeeld de programmabeschrijving. Een snelle levering en gratis retourneren kan namelijk leiden tot betere conversieratio’s, dus goed om dit in het achterhoofd te houden.

Tip: als je bezig bent met een concurrentie analyse voor het commissiemodel, breidt deze dan uit naar de rest van het programma. Zo hoef je op een later moment niet opnieuw een concurrentie analyse te maken en heb je de data en inzichten al voor handen. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende promotiematerialen en de verschillende uitingen hierin.

Een concurrentie analyse maak je op door simpelweg te Googlen naar de naam van jouw concurrenten in combinatie met het woord affiliate of affiliate program(ma) (afhankelijk of het internationaal is). De grotere adverteerders hebben een losse pagina op hun website over hun affiliate programma waarop ze veel informatie delen. 

De inrichting van het commissiemodel

Na de concurrentie analyse is het bepalen van de inrichting van het commissiemodel de volgende stap om tot het uiteindelijke commissiemodel te komen. Door je op voorhand af te vragen hoe je deze wilt inrichten, kun je hier bij het berekenen van het commissiemodel al rekening houden. 

Denk bijvoorbeeld aan of je wil starten met een extra incentive, bijvoorbeeld een aanmeldbonus of een eerste maand een hogere vergoeding, of je wilt belonen per productgroep in plaats van in algemene zin zodat je rekening kunt houden met de verschillende marges per productgroep en of je staffels wilt verwerken in het commissiemodel ter motivatie.

Tip: houdt er rekening mee dat als je publishers zodanig goed presteren dat ze in de hoogste staffel vallen, er geen extra motivatie meer is om nog meer te doen voor je. Bedenk nu vast een oplossing hoe je hiermee aan de slag gaat.

Naast deze punten, kun je rekening houden met je strategie en de rest van de invulling van het affiliate programma. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van een attributiemodel, en of je veel kortingscodes wilt inzetten. Bij het inzetten van kortingscodes geef je namelijk ook een deel van je marge weg, maar dan in de vorm van een korting. Mogelijk moet je tijdens het berekenen van de commissies rekening houden met een lagere marge. 

Ook het weggeven van producten, al dan niet in de vorm van samples, kan ook leiden tot een impact op je marge(s). 

Hoeveel commissie kun je betalen?

Om affiliate marketing succesvol te laten zijn, is het belangrijk om zeker te weten dat je de afgesproken commissie daadwerkelijk kunt missen. De basis begint bij de marges, idealiter zelfs per productcategorie. Het kan namelijk zijn dat de marges van de productgroepen zodanig uit elkaar liggen, dat je met factoren (bijvoorbeeld de hoeveelheid verkochte items in verhouding tot andere productgroepen) zou moeten werken om tot een gemiddelde marge te komen. Dit kost veel tijd om uit te zoeken en te berekenen, terwijl een commissiemodel op productgroep niveau meer inzicht en duidelijkheid verschaft in het model. 

Daarnaast zou je zoveel mogelijk van je andere kosten in het commissiemodel mee willen nemen. Denk bijvoorbeeld aan feesdie je betaalt aan het affiliate netwerk, kosten van tools die je gebruikt ten behoeve van affiliate marketing en mogelijk zelfs je eigen salaris als affiliate marketeer. Hoe meer je hierin mee neemt, hoe kleiner de kans dat je te veel betaald.

Tip: houd ook rekening met je retouren. Hoe hoog is het retourpercentage binnen affiliate marketing en wil je hier commissie over uitkeren? Enerzijds kan de publisher er niets aan doen dat het artikel of de bestelling geretourneerd wordt, anderzijds wil je niet betalen voor orders die niet toegekend kunnen worden aan affiliate marketing. Dit geldt evenals voor een ontdubbelingsbeleid.

Wil je ook extra samenwerkingen aangaan met een publisher? Als je dit regelmatig wilt gaan doen, kun je hier ook rekening mee houden in je commissiemodel. Zo kun je standaard een stukje van het budget vrijhouden voor dergelijke samenwerkingen.

Tip: met welke cookietijd wil je werken? Hoe langer de cookietijd, hoe groter de kans voor de publisher dat er daadwerkelijk een sale plaats vindt. Afhankelijk van jouw type producten kun je inschatten wat een realistische cookietijd is en over welke periode de publisher een beloning verdiend.

De waarde van de klant

De ene klant heeft niet dezelfde waarde voor jouw organisatie als een andere klant. Hoe vaak een klant terugkomt en bestellingen plaatst kan effect hebben op hoe waardevol de klant voor jou als organisatie is. Loyaliteit van de klant speelt hierin een rol. Door de waarde van de klant mee te nemen in het commissiemodel, kun je mogelijk hogere commissies geven aan de publisher waarvan je weet dat ze waardevolle klanten aanleveren.  

 

Afbeelding copyright: © Duncan Andison via 123RF.com