Vorige week kreeg je van mij 5 punten om te werken aan het engagement niveau in jouw affiliate samenwerkingen. Ben je er al mee aan de slag gegaan? Tijd om door te gaan met deel twee van dit artikel, waarin je opnieuw 5 punten van mij krijgt om meer engagement in jouw affiliate samenwerkingen te krijgen.

1. Wees dankbaar

Het lijkt een open deur, maar het wordt vaak vergeten. Bedank een publisher oprecht als je tevreden bent over de samenwerking. Een simpel bedankje via de e-mail of telefonisch kan genoeg zijn om een publisher gemotiveerd te houden en de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.

Deel bijvoorbeeld ook additionele cijfers als time on site en bouncepercentagemet de publisher als bedankje, als de samenwerking erg goed is gegaan. Deze data hebben zij niet inzichtelijk vanuit de adverteerder en het kan voor hen extra waarde bieden om hiermee aan de slag te kunnen gaan.

2. Eerlijkheid duurt het langste

In een samenwerking duurt eerlijkheid het langste. Het moment dat je niet eerlijk bent tegen een publisher zal dit niet worden gewaardeerd. Kies bewust de informatie die je deelt en weet zeker dat je deze met de publishers mag delen. Door dit in alle eerlijkheid te delen, kun je niet alleen de samenwerking en jouw gunfactor versterken maar ook de omzet via affiliate marketing omhoog krijgen. 

Informatie die je zou kunnen delen zijn bestverkopende producten in een specifieke (actie)periode, of de acties die tijdens een grote periode aan bod komen. Laten we het illustreren met een voorbeeld: op het moment dat je weet dat er een groot actiemoment aankomt en je weet de acties al, maar je mag deze nog niet delen met publishers. Dit mag pas vanaf een specifieke datum. Deel met jouw publishers dat dit vanaf die datum voor hen bekend wordt gemaakt in plaats van ervoor te kiezen in de communicatie dat je de acties nog niet weet. 

3. Zichtbaar zijn op evenementen helpt

Regelmatig worden er evenementen georganiseerd waar zowel adverteerders als publishers, maar ook affiliate netwerken, agencies en tools op af komen. Dit hoeven niet per se affiliate gerelateerde evenementen te zijn, maar kunnen ook e-commerce brede evenementen betreffen.

Door aanwezig te zijn op deze evenementen, zichtbaar te zijn en het gesprek aan te gaan met publishers werk je aan de band tussen beiden. Elkaar zien versterkt het gevoel van samenwerken, evenals de interesse naar de publisher die je kunt uiten tijdens een gesprekje op een evenement.

4. Maak een affiliate nieuwsbrief

Door te denken aan een affiliate nieuwsbrief, die je wekelijks of maandelijks kunt uitsturen, kun je publishers voeden met extra input. Denk aan komende acties, terugblikken op acties, maar ook het geven van tips voor affiliate marketing, online marketing en e-commerce of het aankondigen van nieuwe promotiematerialen.

Een dergelijke nieuwsbrief hoeft niet lang te zijn, zolang het maar van toegevoegde waarde is voor de publisher. 

5. Besef je dat alle publishers gelijk zijn

Iedere publisher die toegang heeft tot jouw affiliate programma en het promoten van de producten van de adverteerder heeft waarde. Anders zou je ze immers niet toe hebben gelaten tot het affiliate programma. Behandel daarom de publishers die toegang hebben tot jouw affiliate programma gelijk.

Deel promotiematerialen gelijktijdig, zorg dat ze allemaal de affiliate nieuwsbrief krijgen (tenzij ze hebben aangegeven dit niet te willen natuurlijk) en kies er bewust voor om jouw contactgegevens beschikbaar te stellen voor alle publishers en niet alleen de top. De kleinere publishers kunnen je ook van fantastische ideeën voorzien en kunnen de top publishers zijn van morgen.

Vorige week deelde ik op Affiliateblogger het eerste deel om meer engagement te krijgen in affiliate samenwerkingen. Gemist? Lees deze hier.

Afbeelding copyright: © Gajus via 123RF.com