Binnen affiliate marketing wordt het steeds belangrijker om te kijken naar de waarde van de gehele funnel en de betrokken publishers hier dan ook voor te belonen. Last click blijft leidend, aangevuld met andere manieren van belonen. Als je meer wilt doen met de publishers aan het begin van de funnel, die in een aantal gevallen influencers betreffen, dan kun je kijken naar alternatieve manieren van belonen van deze partners.

Betaal voor de exposure

De makkelijkste manier is door hen letterlijk te betalen voor de exposure die ze realiseren. Je laat het last clickdenken hierin los, aangezien ze in de inspiratie fase zitten en nog niet in de conversiefase. Houd een deel van het affiliate budget apart om hen te belonen door middel van een vast bedrag per blogpost of social media uiting. 

Een andere manier is door een attributiemodel in te richten. Het moment dat zij extra exposure realiseren en een klik genereren van een bezoeker, krijgen ze binnen het attributieperiode alsnog commissie toegekend. Dit is een manier dat minder risico bevat voor de adverteerder. Bij het inzetten van een vast bedrag, wat natuurlijk zekerheid oplevert voor de publisher of influencer, neemt de adverteerder het risico op zich. 

De derde variant is een fixed fee garantie. Spreek een vast bedrag af dat sowieso de kant van de publisher of influencer op komt, en trek daar de gegenereerde commissie vanaf. Voor beide een stukje zekerheid en risicospreiding!

Geef een product cadeau

Voor een aantal inspiratievolle publishers en influencers kan het voldoende zijn om een product te geven waar ze content over kunnen produceren. Geef hen daarin de kans om mee te bepalen welk product het zal betreffen, zodat het goed bij hen past en daarmee makkelijker wordt om content over te maken. 

Als het een product betreft die de publisher of influencer al graag wilde hebben, dan kan dit een goede samenwerking zijn. 

Organiseer samen een winactie

Influencers en publishers doen graag iets terug voor hun volgers en bezoekers. Logisch! Zo kunnen ze hen verder aan zich binden. Door producten ter beschikking te stellen als adverteerder kan de influencer of publisher makkelijker een winactie organiseren. Zij hoeven het dan niet uit eigen zak te betalen. 

Organiseer bijvoorbeeld een winactie van een specifiek product in een periode dat deze in de aanbieding is of een goede call to actionvoor gemaakt kan worden. Zo kun je niet winnende bezoekers en volgers alsnog triggeren om het product zelf aan te schaffen. Je kan er natuurlijk ook zelf een kortingscode voor beschikbaar stellen. 

De exclusieve kortingscode

Om nog verder in te haken op de kortingscode: als je een winactie organiseert, een product cadeau hebt gegeven of extra exposure hebt afgenomen kan het slim zijn om een kortingscode te verbinden aan de influencer of inspiratie publisher. Als bezoekers of volgers geen gebruik maken van de affiliate link in bijvoorbeeld het Instagram account, heb je alsnog inzicht in hoe vaak de kortingscode is gebruikt via de influencer of publisher. Zo maak je dit nog meer meetbaar voor jezelf en kun je op basis van deze sales altijd nog een extra bonus toekennen. 

Meer weten over het begin van de funnel en hoe je dit het beste in jouw strategie verwerkt? 

Dit is het thema van de komende Affiliateblogger Masterclass op vrijdag 9 november in Rotterdam. Tickets zijn verkrijgbaar voor €35,-. Zie ik jou daar?

 

Afbeelding copyright: © rawpixel via 123RF.com