Druk bezig met het inrichten van jouw affiliate programma? Dan is een van de punten waar je bij stil gaat staan het kiezen en selecteren van promotiematerialen. Er zijn verschillende promotiematerialen waar je aan kunt denken, bijvoorbeeld banners (in verschillende soorten: GIFjes, HTML5 of juist image), productfeeds, tekstlinks en widgets. Het strategisch inzetten van deze materialen is een must voor jouw affiliate programma. Ik geef je tips.

Moet ik alle promotiematerialen toevoegen aan mijn affiliate programma?

Hoewel het fijn is dat iedere type publisher uit de voeten kan met de materialen die je in het affiliate programma hebt staan, is het geen verplichting om alle promotiematerialen toe te voegen aan jouw affiliate programma. Maak de keuze strategisch. 

Welke materialen passen er bij jouw affiliate programma? Om dit te bepalen heb je allereerst al nagedacht over met welke type publishers je zou willen samenwerken.

Wil je juist met content partijen samenwerken, dan zijn tekstlinks een must. Gaat je voorkeur uit naar vergelijkers? Dan is een productfeed goed om te hebben zodat zij jouw assortiment kunnen opnemen op hun website. Banners en widgets kunnen in principe door alle soorten partijen ingezet worden.

In mijn ervaring zijn meestal de tekstlinks het meest ingezet en daarmee ook het best converterend. Dat neemt niet weg dat de andere promotiematerialen niet ingezet worden en niet converteren. De mix is het beste, want zo spreek je ook een mix aan publishers aan!

Wat laat je een publisher zelf maken aan materialen?

Als je enkele tekstlinks of enkele banners opneemt in je programma, dan kan het zijn dat er tekstlinks die publishers willen gebruiken missen. Of dat er specifieke bannerformaten ontbreken. Wat laat je een publisher zelf doen? 

Vergeet niet dat een affiliate netwerk in de meeste gevallen ook een linkgenerator ter beschikking heeft. Publishers kunnen altijd ervoor kiezen om zelf tekstlinks aan te maken.

Het zelf laten opmaken van een tekstlink kan in de meeste gevallen geen kwaad, en het is juist goed als er landingspagina’s gepromoot worden die optimaal aansluiten bij de publisher. Het zelf opmaken van banners in andere formaten kan tegen de merk regels ingaan. Houd hier rekening mee en geef het vooral ook aan bij de publishers als dit niet is toegestaan.

Ik weet welke materialen ik wil inzetten, wat nu?

De volgende stap is om dieper in te gaan op de verschillende promotiematerialen. In de meeste gevallen geldt dat het altijd goed is om een algemene set te hebben, gevolgd door product of landingspagina specifieke sets. Dit geldt voor alle materialen. 

In het geval van tekstlinks kun je algemene links opnemen naar bijvoorbeeld de homepagina, gevolgd door tekstlinks gebaseerd op productcategorieën, thema’s, acties en bestsellers.

Hetzelfde geldt voor banners: een algemene set over de organisatie, gevolgd door losse sets voor productcategorieën, thema’s, acties en bestsellers. In het geval van productfeeds zou je graag een complete feed willen, een feed gebaseerd op de grootste productcategorieën en een actie feed.

Tip. Zorg er altijd voor dat je promotiematerialen goed gecategoriseerd zijn. Zo kan een publisher makkelijker de juiste materialen vinden binnen een bepaalde categorie, dan dat ze tussen tientallen materialen aan het zoeken is. Gemak en tijdsbesparing staan bij het categoriseren centraal. Ook voor jezelf als adverteerder!

Afbeelding copyright: © Wavebreak Media Ltd via 123RF.com