© olegdudko via 123RF.com

Als Affiliateblogger deel ik mijn kennis en affiliate gerelateerde zaken met je om affiliate marketing meer op de kaart te zetten in Nederland. Maar ik zou niet eerlijk tegen je zijn als ik het online marketing kanaal enkel rooskleurig neer zou zetten. Er zitten namelijk ook nadelen aan. In dit artikel deel ik de nadelen met je als adverteerder binnen affiliate marketing.

Enkel no cure, no pay? 

Affiliate marketing staat bekend om haar no cure, no pay principe. Het werken op commissiebasis en het belonen van last clickis iets wat we nog steeds in de meeste gevallen doen en wat we nog steeds zien als de basis van affiliate marketing. Wat dat betreft is er niets veranderd, behalve dat steeds meer adverteerders en publishers additionele samenwerkingen aan gaan om de toegevoegde waarde van een partnership op te zoeken.

Dat betekent dat er steeds regelmatiger extra kosten worden gemaakt. Je hoeft hier niet in mee te gaan, maar als je puur uitgaat van een sterk programma dat succesvol is heb je in de meeste gevallen extra budget tot je beschikking nodig. 

Als je als adverteerder affiliate marketing instapt met het no cure, no payidee kun je tijdens het opbouwen van samenwerkingen van een koude kermis thuis komen. En begrijp me niet verkeerd: ik vind het een positieve ontwikkeling dat we steeds meer belonen als adverteerder zijnde. Maar het kan voor jou een nadeel zijn als je puur affiliate marketing inzet voor het commissie principe. 

Interne uitdagingen

Affiliate marketing heeft tot op heden bij mensen die niet werkzaam zijn in het vakgebied, of in het verleden er eens mee hebben gewerkt, een slecht imago. Het lijkt in hun ogen al snel een web aan kortingscodes, winkelmandje verlaters voor korting, boefjes en cowboys. Als dit intern binnen jouw organisatie heerst kan het lastig zijn om extra tijd te alloceren voor affiliate gerelateerde zaken bij bijvoorbeeld een design en IT team. 

Ga de uitdaging aan om hen te informeren over affiliate marketing en successen te delen. Dan kun je dit nadeel omzetten in een voordeel!

Tijdsintensief

Het opbouwen van samenwerkingen en relaties kost tijd. In de basis door bijvoorbeeld wekelijks promotiemateriaal te updaten, sales handmatig te keuren en publishers toe te laten tot het programma. Verder gevorderde samenwerkingen kosten tijd in het onderhouden ervan: veel contact met publishers, het maken van extra deals en het intern regelen van extra promotiemateriaal en budget. 

Als partnerships je niet nauw aan het hart liggen en je hier de waarde niet van inziet, kun je affiliate marketing als erg tijdrovend en tijdsintensief ervaren. Tijd die je op dat punt mogelijk liever aan een ander kanaal besteed. 

Afhankelijk van anderen

Een vierde nadeel is dat je als adverteerder afhankelijk bent van derde partijen, in dit geval publishers maar ook affiliate netwerken. Bij andere online marketing kanalen ben je veel meer in controle over wanneer wat exact live gaat, omdat je zelf de druk op de knop kunt geven. Bij affiliate marketing ben je afhankelijk van anderen, die dit voor jou bepalen. 

Communicatie is een belangrijke factor hierin, maar dit kun je ook als tijdsintensief ervaren. Uiteindelijk kun je de afhankelijkheid van anderen door sterke communicatie meer onder controle krijgen door elkaar goed te informeren.