Binnen affiliate marketing draait het om partnerships en samenwerkingen. De adverteerder en de publisher werken continu samen om tot het beste resultaat te komen. Maar er kan natuurlijk altijd iets misgaan. Hoe zit het dan met de aansprakelijkheid?

Is de adverteerder of de publisher aansprakelijk?

De adverteerder heeft een affiliate programma draaien. Als publisher kun je jouw website hiervoor aanmelden om de samenwerking aan te gaan. Als je bent goedgekeurd door de adverteerder voor het programma, heb je in principe toestemming gekregen om gebruik te maken van het advertentiemateriaal van de adverteerder. De enige uitzondering hierop is dat het anders vermeld staat in de voorwaarden, dan kunnen deze van toepassing zijn. 

Zolang de publisher de promotiematerialen gebruikt van de adverteerder, en dit niet anders is opgenomen in de voorwaarden, is de adverteerder verantwoordelijk. Deze aansprakelijkheid heeft de adverteerder over de publisher. 

En als de publisher expres de promotiematerialen verkeerd inzet?

Als de publisher expres de promotiematerialen inzet om bijvoorbeeld misleidende advertenties van te maken, de actie van de adverteerder mooier maakt dan deze daadwerkelijk is of op enige andere manier expres foutieve informatie verspreidt, dan komt de aansprakelijkheid die de adverteerder over de publisher heeft te vervallen. De publisher is hier dan zelf verantwoordelijk voor. Dit zijn immers niet de promotiematerialen waar de adverteerder toestemming voor heeft gegeven om te gebruiken. 

Per situatie is het dus afhankelijk wie er aansprakelijk is.

Hoe zorg je ervoor dat dit zo goed mogelijk is geregeld? 

Dit kun je het beste regelen als adverteerder door een sterke algemene voorwaarden van het affiliate programma op te maken en in de regelgeving van het programma mee te geven wat wel en niet is toegestaan. 

Ook kun je ervoor kiezen om een affiliate-overeenkomst in te zetten. Een sterke kant-en-klare variant, met jouw eigen gegevens, kun je vinden bij JuriDox. Hier vind je onder andere punten in terug wanneer er sprake is van fraude, wat de restricties zijn en of er eventueel boetes opgelegd kunnen worden.

Als publisher kun je de opgelegde regels en voorwaarden goed bekijken en in acht nemen. Indien dit onduidelijk is of er onduidelijkheden in staan, overleg altijd met de adverteerder wat wel en niet toegestaan is.