© Ivan Kruk via 123RF.com

Alle informatie over jouw affiliate activiteiten vind je terug in jouw affiliate programma binnen het affiliate netwerk. In sommige gevallen is (een deel van) deze informatie openbaar. Zoals bijvoorbeeld bij affiliate netwerk Daisycon het geval is via de campagnezoeker.

Toch kan het slim zijn om jouw affiliate programma informatie op een losse pagina op jouw website te verwerken. Ik geef je drie redenen waarom je dit zou willen. 

1. Beter vindbaar voor publishers

Je affiliate programma is niet altijd goed vindbaar voor publishers. In sommige gevallen hebben ze nog geen account bij het affiliate netwerk waar jij als adverteerder bij aangesloten zit, of is het programma lastiger te vinden omdat je via een technologie partner werkt. Wat doen publishers dan, als ze het programma niet kunnen vinden maar je wel willen promoten? Ze maken gebruik van een zoekmachine!

Als je een affiliate pagina op jouw website hebt, dan wordt deze informatie geïndexeerd door Google en andere zoekmachines. Dit betekent dat je op zoekwoorden als affiliate in combinatie met jouw merknaam gevonden kan worden. Je vergroot daarmee je vindbaarheid en daarmee de kans op nieuwe publisher samenwerkingen.

2. Je kan er zelf makkelijk naar toe refereren

Op een affiliate pagina op jouw website heb je meer ruimte en mogelijkheden om extra informatie en input te delen. Je wilt je affiliate programma namelijk niet volledig volstoppen met extra informatie, en hen via die weg vooral motiveren en inspireren je te promoten. 

Op jouw affiliate pagina kun je handleidingen plaatsen, de meest gestelde vragen verwerken en commissiestructuren gedetailleerd delen. Ook kun je meer delen over de organisatie en het affiliate team. 

In het contact dat je hebt met publishers kun je refereren naar de affiliate pagina. Zo kun je tijd besparen door niet continu op een soortgelijke vraag antwoord te geven of stap voor stap uit te leggen hoe ze zich kunnen aanmelden voor het affiliate programma. Ook kun je in je affiliate programma een linkje opnemen naar je affiliate pagina, voor meer informatie.

3. Realiseer persoonlijk contact

Door op de affiliate pagina het affiliate team uit te lichten, maak je het affiliate programma persoonlijker. Als publisher weet je dan immers met wie je communiceert. Door hier ook contactgegevens te noteren, bijvoorbeeld per teamlid of een algemeen affiliate telefoonnummer of e-mailadres. 

Via deze weg maak je het laagdrempelig om persoonlijk contact op te nemen. Dit kan fijner werken rondom grote momenten of last minute acties, doordat je juist rechtstreeks met hen kan schakelen. Uiteraard kun je ook (in overleg) de contactgegevens van je affiliate netwerk accountmanager op de webpagina erbij vermelden.