Het einde van het jaar is in zicht en de voorbereidingen voor 2019 worden as we speak getroffen. Logischerwijs kwam toen de vraag: “Jennifer, vertel eens. Wat denk jij dat er staat te gebeuren in 2019 als het op affiliate marketing aankomt?”. 

Nou, ik verwacht dat affiliate marketing niet meer bestaat in 2019. 

Wow, wat? 

Jazeker. We gaan afscheid nemen van het huidige affiliate marketing. We nemen afscheid van het negatieve imago, het idee van passief inkomen verdienen, het no cure, no pay verschijnsel en het voor je wagentje spannen van zogenoemde partners.

Dag, facetten van affiliate marketing!

Dit jaar hebben we enorme stappen gemaakt met affiliate marketing. We spreken niet langer alleen over de manieren hoe we dit online marketing kanaal verder kunnen verbeteren en verder volwassen kunnen laten worden, we nemen het heft in eigen hand en nemen stappen. Grote stappen! 

Hoewel we al stappen hebben genomen in 2018 om affiliate marketing kwalitatiever en efficiënter te maken, liggen er voor velen van ons nog kansen en uitdagingen in het correct inzetten van deze stappen. Deze komen in 2019 centraal te staan middels 10 trends en ontwikkelingen.

1. Het belang van de hele funnel

In 2018 waren we ons al bewust van het belang van de hele funnel. Publishers leveren een bijdrage aan de conversie, ieder op zijn eigen manier. Dus we laten het conversie denken steeds meer los en kijken niet alleen meer naar publishers die zorgen voor de conversie, maar ook naar publishers die in de inspiratie fase of assisterende fase actief zijn. 

In 2019 laten we het conversie denken los, en gaan we nog meer handelen naar hetgeen dat eerlijk is binnen affiliate marketing. Puur afrekenen op basis van last click en daarmee no cure, no pay is verleden tijd. Last click zal de basis zijn van het affiliate kanaal, maar met de komst van attributiemodellen en nieuwe afreken- en verdienmodellen zal last click niet langer per definitie leidend zijn. 

2. Nieuwe afreken- en verdienmodellen

Standaard afreken- en verdienmodellen worden al jaren ingezet via affiliate marketing: op commissiebasis, per lead en zelfs per klik spelen een rol. Er komen steeds meer nieuwe afreken- en verdienmodellen bij die ingezet (kunnen) worden, waaronder de kans verhogen op commissie via een attributiemodel, een vast bedrag voor extra exposure of een fixed fee garantie

Bij een fixed fee garantie spreek je een vast bedrag af dat de publisher sowieso toegekend krijgt, maar motiveer je deze wel affiliate links in te zetten en te gaan voor commissie verdiensten. Stel dat je een bedrag van €200,- afspreekt, en de publisher verdient €100 aan commissie, dan vul je deze aan als adverteerder met €100 tot de €200. Publisher heeft zekerheid van verdiensten en als adverteerder houd je het meer performance based dan bij een reguliere fixed fee.

In het teken van het bedienen van de hele funnel is het ook mogelijk om af te rekenen op gelezen artikel, de zogenoemde cost per read. Onder andere LinkPizza en Daisycon maken dit mogelijk. 

Ik verwacht dat met het nog meer centraal stellen van de hele funnel en het handelen hiernaar dat we in 2019 meer nieuwe afreken- en verdienmodellen kunnen verwelkomen om het affiliate marketing kanaal kwalitatiever te maken. Performance based blijft een belangrijke pijler.

3. Beter doorgerekende commissies

Door het beter op waarde schatten van publishers en het introduceren van nieuwe afreken- en verdienmodellen, zullen we massaal onze commissies onder de loep gaan nemen. Waar het voor sommige adverteerders in het verleden is bepaald op onderbuikgevoel, concurrerende programma’s en overkoepelende marges, gaan we nu ook kijken naar de waarde van de aangeleverde klant via affiliate marketing. 

De marges krijgen een verdere deepdive. We gaan kijken naar productgroep niveau en zelfs op productniveau om zo goed mogelijk de marges door te berekenen en de publisher te voorzien van de meest duidelijke communicatie rondom de verdiensten. 

De customer lifetime value zal meegenomen worden in de berekeningen zodat we niet alleen kijken naar een enkele sale, maar juist hoeveel waarde het affiliate kanaal en de bijbehorende publishers hebben voor de organisatie.

Daarnaast wordt er in het commissiemodel ook al rekening gehouden met de waarde van verschillende publishers, die je in een later stadium meeneemt in het attributiemodel. 

4. Betere samenwerkingen met verschillende afdelingen

Ook zullen we beter gaan samenwerken in 2019. Niet alleen verbeterde samenwerkingen tussen adverteerders, publishers en affiliate netwerken, maar ook verbeterde interne samenwerkingen. 

Door meer intern te delen over affiliate marketing kunnen we het negatieve imago weg gaan nemen bij de collega’s die ooit eens iets hebben opgevangen over het kanaal. Daarnaast worden andere kanalen binnen affiliate marketing belangrijker, door de focus op en het belang van de hele funnel. Influencer marketing, redactie, PR en affiliate marketing… door alles samen te laten werken middels betere interne communicatie en afspraken kunnen we de hele funnel pas echt goed inzetten.

5. (Ver)beter(d)e technologie en tools

Het wiel opnieuw uitvinden hoeft niet binnen affiliate marketing. Voor zowel publishers als adverteerders is het mogelijk om gebruik te maken van verschillende technologieën en tools die tijd besparend zijn, op de langere termijn geld kunnen besparen en meer waarde kunnen toevoegen aan het kanaal. 

Bestaande technologieën en tools worden verbeterd en uitgebreid, denk bijvoorbeeld aan een bijbehorende app of browser plugin als toevoeging op een desktop interface. Maar ook technologieën en tools die geoptimaliseerd worden naar aanleiding van het veranderende dagelijkse gebruik. 

Ook zullen er meer concurrerende tools op de markt komen, waardoor de keuze voor een specifieke tool meer komt af te hangen van waar je zelf als publisher of adverteerder behoefte aan hebt.

6. Meer mankracht en meer focus op affiliate marketing

Affiliate marketing wordt in 2019, door het meer kwalitatieve karakter en de focus op de hele funnel, een belangrijker onderdeel van de (online) marketing mix. Door betere interne samenwerkingen en het aantonen van het groeipotentieel van het kanaal kan er meer focus op affiliate marketing gelegd worden. 

Ook zullen we zien dat er meer mankracht op affiliate marketing gezet kan worden. Door het commissie principe ligt het risico relatief laag om de potentie van het kanaal te bewijzen. Online marketeers die affiliate marketing erbij deden kunnen nu meer focus hebben op het kanaal of er worden affiliate marketeers voor aangenomen.

Daarnaast gaan er meer adverteerders de stap maken van een publiek programma naar een eigen affiliate programma, waarbij er ook meer focus nodig zal zijn op accountmanagement. Hiervoor zullen er ook nieuwe vacatures gecreëerd worden binnen affiliate marketing. 

7. Meer specialistische publishers

Door het op waarde schatten van de hele funnel, krijgen meer specialistische en inspiratievolle publishers een kans binnen affiliate marketing. Zo kunnen publishers die actief zijn binnen een niche en veel content creëren, toch een reële kans hebben op het verdienen van commissie wat zorgt voor een boost in motivatie. De aanwas van dergelijke publishers zal verder toenemen in 2019.

Daarnaast zullen er meer technische publishers opstaan. Tools en technologieën die affiliate marketing inzetten om een breder publiek aan adverteerders te bereiken om met hen samen te werken. Veelal werken deze publishers niet (alleen) op basis van een commissievergoeding, maar komen er ook vaste bedragen voor exposure en het werken met een klikvergoeding bij kijken.

8. Persoonlijke communicatie wordt belangrijker

Door de overgang van grote adverteerders van een publiek affiliate programma naar een eigen affiliate programma, meer mankracht en focus op affiliate marketing en aanwas van meer specialistische publishers, zal persoonlijke communicatie belangrijker worden. Het een-op-een schakelen tussen adverteerder en publisher zorgt voor meer snelheid, het sneller regelen van samenwerkingen en het intensiveren van het affiliate programma. 

De meer specialistische publishers zullen meer vragen en benodigdheden nodig hebben, en dankzij de extra mankracht en meer focus kan dit mogelijk gemaakt worden. 

Persoonlijke communicatie zal meer versterkt worden met standaard communicatiemiddelen en –uitingen, die voor veel publishers generiek zijn. Het aanleveren van handleidingen, aanbevolen technologieën en antwoorden op meest gestelde vragen zorgen ervoor dat de persoonlijke communicatie wel efficiënt blijft. Voor publishers kunnen standaard middelen en uitingen bijvoorbeeld een mediakit betreffen, of een factsheet.

9. B2B is een vak apart binnen affiliate marketing, met steeds meer kansen

Veel affiliate programma’s zijn gericht op B2C, omdat ook veel publishers gericht zijn op consumenten. Maar in de praktijk zie je dat veel B2B klanten via soortgelijke publisher websites kunnen komen tot de website van adverteerder. Steeds meer B2B organisaties zullen affiliate marketing in 2019 een kans geven, omdat er meer mogelijkheden komen op het gebied van afrekeningen en de kracht van reguliere publishers ingezien wordt.

Dit betekent een andere benadering van het online marketing kanaal, die voor B2B net zo sterk kan zijn als B2C. 

10. Data blijft key en we willen nog meer weten

Uiteraard blijft in 2019 data de sleutel tot succes en we willen alleen maar meer data om verdere optimalisaties te kunnen treffen. Eenzijdige data als welke publisher hoeveel verkeer en sales heeft gerealiseerd is niet meer genoeg. We willen ook weten via welk device dit heeft plaats gevonden, welke rol de publisher had in de funnel en het liefst ook nog gedetailleerd welke producten er verkocht zijn (zodat we dit goed kunnen belonen met het commissiemodel). 

Een deel van de data kunnen we uit Analytics tools halen, een ander deel uit het affiliate programma zelf. Het exact vergelijken van deze data blijft een uitdaging, door de verschillende manieren van meten en de verschillende definities, maar het brengt ons opnieuw een stap verder naar kwalitatief affiliate marketing.

Dag affiliate marketing, hoi partnership marketing!

Hoewel ik dit artikel begon met dat affiliate marketing in 2019 niet meer zal bestaan, heb ik in dit artikel nog veel affiliate marketing als begrip gebruikt. Ik geloof namelijk wel dat het blijft, maar in een andere vorm. Voor het gemak noemde ik het nog steeds affiliate marketing, maar we gaan naar een overkoepelend partnership marketing kanaal. De verschillende afdelingen kunnen hierin samenkomen, er wordt rekening gehouden met inspiratie en conversie, en bovenal is er een technologie (het affiliate netwerk) dat we kunnen gebruiken om alles als zodanig te managen en overzicht te houden. 

De kracht van affiliate marketing zit in het persoonlijke contact en dat gaan we in 2019 veel meer naar voren zien komen door het kanaal te benaderen als partnership kanaal. Nemen we ook meteen afscheid van het negatieve imago van affiliate marketing. 

Wat denk jij dat er staat te gebeuren in 2019? 

— Nu al voorbereiden op 2019 dat we van affiliate marketing naar partnership marketing gaan? Tijdens de komende Affiliateblogger Masterclass op 9 november gaan we voor adverteerders dieper in op het bedienen van de gehele funnel. Met interactieve opdrachten, toffe sprekers, een expert panel om vragen aan te stellen en succescases! Tickets kosten €35 excl. en zijn hier verkrijgbaar. Vol = Vol. — 

Auteursrecht afbeelding: © Sean824 via 123RF.com