Bij het berekenen van jouw commissiemodel voor publishers kun je met verschillende factoren rekening houden. Denk bijvoorbeeld aan de marges per productgroepen, andere marketing kosten, commissies van concurrenten en tools die je gebruikt ten behoeve van affiliate marketing. Je kunt ook rekening houden met de Customer Lifetime Value van de bestellingen die je realiseert via affiliate marketing.

Wat is een CLV? 

CLV staat voor Customer Lifetime Value en is een marketing gegeven die staat voor het totaal bestede bedrag van een consument binnen de levensduur van een klant. De levensduur kan intern zelf worden bepaald en kan per branche verschillen. Een CLV wordt soms ook LTV genoemd, de Lifetime Value.

Waarom meenemen in jouw commissiemodel?

Als je geen CLV waarde meeneemt in jouw commissiemodel, dan beloon je publishers op de korte termijn. Je beloont hen met de huidige commissie enkel voor de sale die ze aanleveren. In de meest ideale situatie zou je hen niet alleen willen belonen op de korte termijn, maar ook op de langere termijn. Door de CLV waarde mee te nemen in jouw commissiemodel kun je dit realiseren. Je beloont publishers dan voor de aangeleverde klant én de gerealiseerde sale. Dit lange termijn denken zorgt voor een beter geoptimaliseerd commissiemodel en op een eerlijkere manier jouw publishers belonen.

Naast dat je jouw commissiemodel verder optimaliseert en jouw publishers eerlijker beloond, kun je ook beter sturen op de kosten die je per (nieuwe) klant of bestelling mag maken. 

Zo bereken je jouw CLV waarde

Er zijn verschillende manieren om jouw CLV waarde te berekenen, maar de meest simpele manier van berekenen kijkt naar de overall waarde van de consument die je via affiliate marketing binnenhaalt. 

De som die je maakt is: (gemiddelde orderwaarde) x (aantal gerealiseerde orders) x (gemiddelde retentie tijd)

Je kijkt dus naar de totaal omzet per jaar van een klant en deelt deze door het aantal orders, om tot de gemiddelde orderwaarde van deze klant te komen. Het aantal gerealiseerde orders bereken je door het aantal orders per jaar te delen door het aantal unieke consumenten. Deze twee waardes vermenigvuldig je met elkaar en met de gemiddelde tijd dat een consument bij jou blijft winkelen. 

Een voorbeeld

Stel dat je een webwinkel hebt in sneakers, men koopt 3 paar sneakers bij je per jaar met een waarde van €150 per paar. Dit doet men drie jaar, en stopt hier vervolgens mee. Concreet heb je de volgende gegevens:

  • €150 euro per paar sneakers
  • 3 orders per jaar
  • drie jaar retentie

De som ziet er dan als volgt uit: €150 x 3 x 3 jaar = € 1350 (€450 per jaar). Deze informatie kun je meenemen in jouw commissiemodel om de publisher niet alleen te belonen voor een klant die nu een paar sneakers besteld van €150, maar om de publisher te belonen voor een klant die volgens de CLV waarde €1350 op zal leveren voor de organisatie. Dit kan een positieve invloed hebben op jouw commissiemodel. 

CLV waarde binnen affiliate of bedrijfsgeneriek?

Om de CLV waarde binnen affiliate marketing te bepalen, is er data nodig vanuit het affiliate kanaal. Je wilt immers weten hoe vaak de klanten via affiliate marketing terugkomen en welke data hier verder aan te koppelen is. Je hebt dus in een beginfase van affiliate marketing twee keuzes: of je gaat werken met een bedrijfsgenerieke CLV waarde of je begint zonder een CLV waarde in je affiliate commissiestructuur en baseert het eerst op andere factoren. 

Het risico van het werken met een bedrijfsgenerieke CLV waarde is dat deze niet overeen hoeft te komen met de CLV waarde (welke nog dient te blijken) binnen affiliate marketing. Je kan dus teveel commissie weggeven. Starten zonder CLV waarde bij een beginnend programma is dan het verstandigste om te doen. 

Zodra je genoeg data hebt kun je jouw commissiemodel gaan optimaliseren met de CLV waarde van affiliate marketing. 

Tip. Leg de affiliate CLV waarde eens naast de bedrijfsgenerieke CLV waarde en de CLV waarde die via andere kanalen gerealiseerd wordt. Dit kan je helpen bij het bepalen van de waarde van het affiliate marketing kanaal. 

 

 

Afbeelding Copyright: © Mathias Rosenthal via 123RF.com