Affiliate marketing kun je als publisher inzetten om banners te tonen op jouw website. Maar daarnaast zijn er andere mogelijkheden om banners te tonen en geld hieraan te verdienen. Een van deze mogelijkheden is Google AdSense. Maar wat zijn nu precies de verschillen? En  kun je beide tegelijkertijd inzetten? 

Het belangrijkste verschil

Er zijn twee grote verschillen tussen affiliate marketing en AdSense. Allereerst de manier van werken. In het geval van het gebruiken van banners via affiliate marketing, zet je vaak een banner in op een specifieke plek en deze roteert in de meeste gevallen niet met andere banners. Je biedt de adverteerder dus altijd zichtbaarheid op jouw website op deze positie.

Bij Google AdSense maak je, net als bij affiliate marketing, gebruik van een code om een banner te tonen. Echter, dit kan veel dynamischer gebeuren. De banners kunnen per bezoek aan de pagina verschillen, en je hebt minder invloed op welke banners getoond worden. Er kan echter wel een selectie gemaakt worden in categorieën, maar je kiest niet specifiek voor één banner.

Het tweede grote verschil, en dat is voor jou als publisher misschien nog wel het belangrijkste verschil, is de manier van afrekenen. Bij affiliate marketing krijg je, tenzij je een extra deal hebt gesloten, betaald per gerealiseerde sale voor de adverteerder. Dit is op commissiebasis. Bij AdSense werk je niet op commissiebasis, maar per view en per klik. Als er een klik wordt gerealiseerd ligt de waarde van de beloning in de meeste gevallen hoger dan bij een view. Maar bij veel bezoekers op jouw website, kan het financieel gezien interessanter zijn om AdSense in te zetten dan op commissiebasis te werken via affiliate marketing. 

Het voordeel van Google AdSense is dat je sneller geld kunt verdienen met jouw website, al gaat het soms om euro’s per maand. Hoe groter je website wordt, hoe harder dit met je mee kan groeien. Affiliate marketing kent een langere aanlooptijd en ben je meer afhankelijk van de hoeveelheid van jouw bezoekers die een koopintentie hebben.

Kun je Google AdSense en affiliate marketing tegelijkertijd inzetten?

Het is zeker mogelijk om Google AdSense en affiliate marketing tegelijkertijd in te zetten. Het hoeft namelijk niet met elkaar te conflicteren. 

Je kunt uitsluitingen toevoegen op plekken waar je geen Google AdSense terug zou willen zien, of juist door andere formaten te gebruiken kun je prima beide tegelijkertijd inzetten. Bijvoorbeeld een banner als header op je website, met daaronder een rechthoekige banner via AdSenSe. Denk daarbij aan de 728x90 als afmeting. 

Ook kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld AdSense in je sidebar mee te laten draaien, en op je pagina’s zelf affiliate banners in te zetten. Zo breng je de relevantie naar een hoger niveau.

Daarnaast kun je affiliate marketing natuurlijk op meerdere manieren inzetten. Dit hoeft niet enkel via banners te zijn. Combineer affiliate tekstlinks of een productfeed met de banners van AdSenSe. Zo kun je het beste profiteren van beide werelden. 

Kies voor relevantie

Los van de verspreiding van je financiële kansen, is het belangrijk om rekening te houden met de relevantie. Helemaal als je bewust binnen jouw website kunt kiezen welke banner je op welke pagina toont (helaas ondersteunen niet alle templates dit, dus dan zou je het zelf moeten bouwen), kun je makkelijker bepalen welke banner je live zet. 

In het algemene geval dat er geen relevantie haakje te maken is, kun je dan kiezen voor AdSense en minder specifiek kiezen voor één banner. Maar als je specifieke pagina’s hebt, waarbij je relevante banners kunt tonen, kan dit een sterkere conversietrigger zijn. Dan kun je meer verdienen aan je conversie via affiliate marketing dan aan een enkele view. 

Is er een goed of fout?

Er is geen goed of fout in het geval van je keuze tussen affiliate marketing of AdSense, of het inzetten van beide. Begrippen als relevantie, kwaliteit, controle en financieel spelen een belangrijke rol bij het maken van de keuze. 

Kijk naar wat voor jou primair belangrijk is, gevolgd door secundair. Vind je controle en relevantie belangrijker dan financieel? Dan kan affiliate marketing (gevoelsmatig) een betere keuze zijn. Je bepaalt zelf wat er live staat en je hebt de controle. 

Zit je in een beginstadium van jouw website en wil je snel geld gaan verdienen, dan is AdSense zeker een goede keuze. Zo kun je per bezoeker, die de AdSense banners zien, iets verdienen. 

Je kunt AdSense en affiliate marketing op een later moment ook nog toevoegen aan jouw website. Ieder moment dat je een wijziging wilt aanbrengen in jouw strategie hiervoor, dan heb je deze ruimte. 

Het gaat uiteindelijk om wat bij jouw website en bij jou als persoon past. Om waar jij achter kunt staan. Ga daarvanuit en dan kun je geen verkeerde beslissing maken. 

 

 

Afbeelding Copyright: © wdnet via 123RF.com