Heb je wel eens geprobeerd om verschillende databronnen naast elkaar te leggen? Verschillende bronnen van data kennen verschillende meetmethodes en indicatoren, waardoor het erg lastig wordt om data naast elkaar te leggen. Het bepalen van jouw waarheid is hierom van belang.

Wanneer heb ik te maken met verschillende databronnen?

Je hebt als online marketeer of affiliate marketeer snel te maken met verschillende bronnen van data. Ieder systeem die jou kan voeden met data is in dit geval een databron. Als je affiliate marketing inzet, dan krijg je data vanuit het affiliate netwerk. Heb je een affiliate programma bij meerdere affiliate netwerk? Dan heb je automatisch meerdere databronnen.

Maak je naast het affiliate netwerk ook gebruik van Google Analytics of Adobe Analytics? Dan heb je ook hier een extra databron. 

Wat verschilt er dan tussen deze databronnen?

Ieder affiliate netwerk, en iedere databron, heeft zijn eigen manier van meten en heeft zijn eigen techniek. Wat het ene affiliate netwerk als een impressie, klik, lead of sale kan hebben gezien, hoeft niet het geval te zijn bij een ander affiliate netwerk. In sommige gevallen komt het ook door je eigen instellingen en welke data je terug schiet naar het affiliate netwerk. Ook worden er een aantal indicatoren doorberekend, denk aan een click through rateof een conversieratio. Ook hierbij kunnen de resultaten anders zijn. 

Als je bijvoorbeeld Google Analytics ernaast legt, dan zie je dat hierbinnen ook andere indicatoren gemeten worden. Bijvoorbeeld sessies in plaats van klikken. Een sessie kent een andere definitie dan een klik en kan daarom niet met elkaar worden vergeleken. 

Een sessie is een bezoek aan jouw website voor maximaal 30 minuten. Hierna wordt er een nieuwe sessie gerekend. Bij een klik gaat het puur om de klik naar jouw website toe en niet om hoe lang iemand op de website is.

Het bepalen van jouw waarheid doe je zo

Om makkelijker te analyseren, is het handig om één waarheid te bepalen. Dit valt samen met het selecteren van één databron. Deze kun je uiteraard altijd aanvullen met data uit andere databronnen, maar een op een vergelijken is niet handig. Jouw databron, welke geselecteerd is als waarheid, zal dan altijd leidend zijn bij vraagstukken en analyses. 

Bij de meeste organisaties wordt het Analytics programma als waarheid aangehouden. Voor meerdere online marketing kanalen wordt deze dan gezien als waarheid, wat het makkelijker maakt om overkoepelend over online marketing heen uitspraken te doen en analyses te maken. Hoe beter het Analytics programma is ingericht, hoe meer je kunt inzien. Bijvoorbeeld als adverteerder op publisher niveau. 

In sommige gevallen is het nodig of sneller om data aan te vullen met de data uit affiliate netwerken. Houd er dan altijd rekening mee dat deze data niet een op een overeen hoeft te komen met de data uit jouw Analytics programma.

Er is geen goed of fout bij het selecteren van jouw databron van waarheid. In de meeste gevallen is het makkelijker om het overkoepelende Analytics programma als waarheid te beschouwen. Indien je dit niet hebt, kun je gewoon het affiliate netwerk als waarheid aanhouden.

Afbeelding copyright: © Pannawat Muangmoon via 123RF.com