In het voorgaande jaar of periode stel je de budgetten vast voor affiliate marketing. Het kan voorkomen dat je de budgetten te hoog inschat en je hierbij budget overhoudt. Nu kun je het budget door andere online marketing kanalen in laten zetten, maar er zijn ook manieren om dit overgebleven budget extra in te zetten binnen affiliate marketing. 

1. Gebruik het als testbudget voor exposure

Als je tijdig ziet dat de commissie uitgaven achterblijven voor de betreffende maand, kun je hierop inspelen door een deel van het budget te alloceren als testbudget. Dit testbudget kun je inzetten voor extra exposure, die je anders mogelijk niet had gehad. Neem in dit geval eens exposure af waar je de kansen van inziet, maar waar je eerder geen budget voor had. 

Zo kun je testbudget optimaal benutten en vanuit dit budget mogelijk toewerken naar extra succescases. Dan kun je hier vaker budget voor alloceren. 

2. Verhoogde commissies

Je kunt het overbleven budget omzetten in een extra incentive. Maak van de laatste week van de maand een extra incentive week, door de commissies te verhogen. Hierbij houd je natuurlijk nog steeds rekening met je marges en eventuele andere factoren zodat je affiliate marketing niet een week verliesgevend inzet. Maar het kan de publisher motiveren om extra exposure in te zetten en je extra te promoten in deze laatste week van de maand. Zo kunnen jullie beide de sales boosten.

Tip. Houd er rekening mee dat als je commissies verhoogd, en je extra exposure krijgt van een publisher, je mogelijk ook meer sales kunt doen in deze week. Het is geen garantie, maar in mijn ervaring gebeurd dit regelmatig. Zorg er dus voor dat je genoeg budget over hebt om een dergelijke incentive in te zetten.

3. Nieuwsbrief & e-mailmarketing

Publishers kunnen naast hun website ook een nieuwsbrief database op hebben gebouwd, waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Steeds vaker kunnen publishers gericht targetten binnen de nieuwsbriefleden, waardoor je jouw doelgroep nog beter kunt bereiken. Het kan dus heel specifiek en we laten steeds meer het schieten met hagel en uitsturen van algemene mailings los. 

Extra budget kun je inzetten door een nieuwsbrief mailing af te nemen bij een publisher, al dan niet getarget op een specifieke groep. Let hierbij altijd op de uiting die je meegeeft aan een nieuwsbrief. Is het actiematig, meer branding gerelateerd of inspiratievol? Wat verwacht je hiervan en kan het naar het hele nieuwsbrief bestand of kies je voor de juiste targeting?

Tip. Voor zowel het uitsturen van een nieuwsbrief als het plaatsen van een social media post kun je om een preview vragen. Zo weet je zeker dat wat uitgestuurd wordt, ook daadwerkelijk overeenkomt met jouw verwachtingen.

4. Social media exposure

Naast e-mailmarketing en nieuwsbrieven uitsturen, kunnen publishers ook heel sterk zijn op social media. Via deze kanalen kun je publishers een post laten delen met hun volgers, welke aanvullend kan zijn op het website verkeer. Bepaal welk social media kanaal het beste bij de uiting past, en of je mogelijk een deal kunt maken voor meerdere social media kanalen tegelijkertijd. Hier kun je natuurlijk een andere uiting voor aan (laten) maken.

5. Blogs & content

Ook op de website zelf liggen voldoende kansen om extra exposure in te zetten. Zo kun je met een fixed fee of fixed fee garantie een publisher belonen voor het schrijven van een blogpost of het creëren van extra content op de website. 

Ook kun je een publisher vragen om tegen een klein bedrag is oudere blogposts of contentstukken affiliate links te verwerken van jouw affiliate programma. Kijk hierbij naar de relevantie, maar vraag ook aan de publisher welke blogs of content hij zal aanraden om nog een link in te verwerken. 

6. Homepagina positie

Op de homepagina van een publisher website kunnen kansen liggen. Deze pagina op de publisher website biedt in sommige gevallen mogelijkheid voor een plekje in een top 10 lijstje, een plek in de header of een kleinere banner. Ook kan er in sommige gevallen een plekje worden gecreëerd middels een pop-up voor extra exposure. 

Op een publisher website kan er ook een losse pagina zijn opgebouwd voor een webshop. Hier kun je mogelijk ook aanpassingen en kansen (betaald) laten doorvoeren. 

7. Sidebar

In de sidebar is vaak ook ruimte voor een banner (300x250 bijvoorbeeld) of een top 5 lijstje aan producten, merken en shops. Door hier op in te zetten ben je, indien zo ingesteld, op iedere contentpagina of blogpost zichtbaar. 

8. Exclusieve kortingscode of aanbieding

Het inzetten van een exclusieve kortingscode of aanbieding kan via een kortingscode of cashback website, maar ook via een vergelijker, content website of blogger. In ruil voor de exclusieve kortingscode of aanbieding kun je de publisher vragen extra exposure in te zetten. 

Zorg er te allen tijde voor dat de kortingscode goed meetbaar is, zodat je weet hoe vaak deze wordt gebruikt via de publisher. Deze statistieken kunnen afwijken van het aantal sales die een publisher in een periode genereert. 

9. Boost in de vergelijker

Vergelijkingswebsites kennen soms de mogelijkheid om net als bij CPC het algoritme te kunnen manipuleren op basis van een verhoogde CPS of CPS + fixed fee. Zo kun je met jouw producten hoger in de vergelijker staan voor een samen af te spreken tijd. Zo kun je het effect ervaren van hogere posities in de vergelijker: levert dit exponentieel meer sales op?

10. Vooruitplannen van exposure

Het overgebleven budget van deze maand kun je inzetten om exposure in te plannen voor drukkere periodes in het jaar, en de bedragen nu in te laten boeken via het affiliate netwerk. Zo betaal je nu vast de exposure, en kan het van het budget van deze maand afgaan, en kun je hier op de nodige momenten van profiteren. 

Let op. Het hangt af van je interne werkwijze of dit op deze manier ingezet kan worden. Er zijn organisaties die, ondanks dat het bedrag nu ingeschoten wordt, het bedrag toch uit het potje van de betreffende maand willen halen. Wees hier alert op. Anders geef je dus niet het overgebleven budget van deze maand uit, maar je toekomstige budget.

11. Product reviews & testings

In aanvulling op de extra exposure mogelijkheden als het laten schrijven van blogartikelen en content pagina’s, kun je de publisher ook voorzien van een product die zij kunnen testen. Hierover kunnen zij dan content creëren. De waarde van het product (exclusief BTW) zal dan van jouw budget afgaan. 

Je kunt ervoor kiezen om meerdere producten naar de publisher te sturen of beschikbaar te stellen. Zo kan de publisher niet alleen zijn eigen mening geven over het product, maar ook haar volgers het product laten testen. Dit is helemaal handig om een publisher te overtuigen als het product voor jou veel waarde heeft om getest te laten worden, maar een relatief lage orderwaarde heeft. 

Tip. Je kunt de volgers via de publisher ook vragen of zij een review op jouw website willen achterlaten. Zo kun je tegelijkertijd meer reviews over het product op jouw website verzamelen.

12. Winacties

Een variant op de product reviews en het mee laten testen van de volgers is het inzetten van een winactie. Voor een publisher is het leuk om hun volgers de kans te geven om producten te winnen en het is goed voor de engagement tussen de volger en de publisher, maar ook voor de engagement met het merk (afhankelijk van wat de winactie is). 

Een combinatie maken tussen een product review door de publisher en het weggeven van items zonder daar een review voor terug te vragen kan natuurlijk ook!

13. Organiseer een rally

Een leuke incentive naar een publisher toe is het organiseren van een rally. Tijdens een rally organiseer je in feite een wedstrijdje, bijvoorbeeld wie de meeste groei kan bewerkstelligen in sales of wie de meeste items van een specifieke productgroep weet te verkopen in een specifieke week. De winnaar krijgt een extra incentive. Denk hierbij aan een cadeaukaart van de webshop, zodat ze opnieuw een aanrakingsmoment hebben met de organisatie en de website leren kennen op hun eigen manier.

14. Testen van andere verdienmodellen 

Tot slot is een manier om het extra affiliate budget in te zetten door te testen met andere verdienmodellen. Kijk eens naar een fixed fee, eCPC garantie, fixed fee garantie, CPM vergoeding, CPC vergoeding of indien mogelijk een CPL vergoeding. Dit kan het moment zijn om dit soort modellen voor het eerst te testen. Zorg er wel voor dat er een maximum bedrag aan gekoppeld zit, zodat je hierdoor niet over je budget heen kunt gaan. 

 

 

Afbeelding copyright: © pogonici via 123RF.com