Afgelopen vrijdag, 9 november 2018, vond de derde editie van de Affiliateblogger Masterclass plaats. Na twee succesvolle edities werden er met kleine strategische wijzigingen puntjes op de i gezet en hebben we afscheid genomen van het ‘zenden’-model. Samen zijn we ook hands-on aan de slag gegaan met influencer marketing binnen affiliate marketing, uiteraard met een goede dosis inspiratie!

5 sessies & 8 sprekers

Na een kick-off vond de eerste sessie plaats. Deze sessie gaf ik zelf over het waarom: waarom zou je influencer marketing met affiliate marketing willen combineren? 

Na een uitleg over de funnel, de rol van influencers hierin en waarom we dit binnen affiliate marketing kunnen inzetten, gingen de aanwezigen zelf aan de slag met het definiëren van hun why. Beginnende met vanuit wie het idee kwam om influencers en affiliates samen te voegen, gevolgd door hun visie op affiliate marketing in 2019. Hoe speelt influencer marketing hier een rol in?

Vervolgens kwam er twee sessies van twee publishers aan bod. Rick van Shopsuite vertelde over de performance marketing learnings die zij op hebben gedaan in een exposure wereld. Femke van ShopinStijl.nl volgde met haar ervaringen en uitdagingen bij het bedienen van de hele funnel als publisher. 

Denk bijvoorbeeld aan de juiste samenwerkingen opzetten en het inzetten van verschillende verdienmodellen.  

Na een korte break vervolgden we de middag met het expert panel over het inzetten van de hele funnel. Onder leiding van host Jelle Oskam van Odyssey, discussieerden Loes Janssen (The Influencers Movement), Bas van Aalderen (Decathlon) en Seger Geerars (Daisycon) over de rol van influencers binnen de affiliate marketing funnel. Dit twintig minuten durende panel gesprek is opgenomen en kan hieronder worden teruggekeken. 

In navolg van de discussie konden de in groepen verdeelde aanwezigen zelf aan de slag met het discussiëren over toegewezen stellingen. De middag werd afgesloten door Mandy Schaaf van LinkPizza die de vraag aan de zaal stelde of influencers het winnen van affiliate marketing. Ook legde ze uit hoe je tegen influencers aan kunt kijken en waarom je deze als merk ambassadeurs in wilt zetten.

Al met al was het een geslaagde middag in Canvas Rotterdam, waarbij we niet alleen veel inspiratie hebben gegeven maar ook hands-on met opdrachten aan de slag zijn geweest. 

Voor nu is dit de laatste ingeplande Masterclass geweest. Tegen de zomer van 2019 zal er een nieuwe datum en een nieuw thema bekend gemaakt worden voor de Affiliateblogger Masterclass. Zie ik jou dan?