Rody Koopman is publisher met zijn website BlackFridayXXL, en werkt daarnaast in loondienst bij Leoprinting. Daarbij is hij verantwoordelijk voor Marketing & Productontwikkeling. Een uitdaging om een publisherwebsite en een baan te combineren is het zeker, dus ik ben erg benieuwd hoe hij dit combineert en hoe zijn voorbereiding eruit ziet!

Rody is twee jaar actief in affiliate marketing en biedt met zijn BlackFridayXXL website een overzicht van alle deelnemende webshops en merken tijdens Black Friday in Nederland. “Hier kan heel online shoppend Nederland terecht voor de beste deals en hebben zij de beste aanbiedingen op een rij, wel zo makkelijk!”, aldus Rody.

“Mijn affiliate marketing droom is om BlackFridayXXL uit te rollen naar andere kortingsdagen die jaarlijks terugkeren, zoals Singlesday en Glamour Day. Zo kunnen we consumenten tijdens alle belangrijke kortingsdagen in Nederland voorzien van een compleet overzicht met aanbieders.”

Ik stel Rody de volgende vijf vragen:

Vraag 1.Black Friday is een groeiend fenomeen in Nederland. Hoe bereik jij je voor op deze piekdag?
Vraag 2. Geloof je dat het als publisher nog zin heeft om nu voor het eerst op Black Friday in te spelen?
Vraag 3.Naast BlackFridayXXL werk je ook in loondienst. Hoe zorg je voor de juiste balans tussen je website en je baan?
Vraag 4.Tijd is voor jou kostbaar, aangezien je naast je website in loondienst werkt. Hoe zet je jouw prioriteiten voor BlackFridayXXL? Wat staat er nog op jouw planning om te doen of in te zetten voor de komende Black Friday?
Vraag 5.Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Black Friday is een groeiend fenomeen in Nederland. Hoe bereid jij je voor op deze piekdag?

“Het gehele jaar ben je met de alle ins en outs van dit weekend bezig, want naast Black Friday zelf is inmiddels ook Cyber Weekend en Cyber Monday om de hoek komen kijken. Dit zijn groeiende tradities waar steeds meer mensen gebruik van maken.” 

“Het hele jaar door zijn we bezig met de website, zoals schrijven van content. Tijdens de zomermaanden beginnen de eerste, echte voorbereidingen weer: het in kaart brengen van de aanbieders, contact opnemen met aanbieders en netwerken, en de site een touch-up geven.”

“Daarnaast kijken we altijd kritisch naar welke partijen we nog kunnen toevoegen op de website. Een evenwichtig aanbod versterkt namelijk het vertrouwen van de consument. Een laatste stap is het plaatsen van de acties en looptijden.”

Vraag 2. Geloof je dat het als publisher nog zin heeft om nu voor het eerst op Black Friday in te spelen?

“Daar geloof ik zeker in, veel concurrentie zal nooit de reden moeten zijn om iets niet te doen. Echter vanuit realistisch oogpunt is Black Friday nu al zo populair in Nederland dat het aanbod van publishers inmiddels groot is. Het kan dus lastig zijn om hier nog tussen te komen.”

Vraag 3. Naast BlackFridayXXL werk je ook in loondienst. Hoe zorg je voor de juiste balans tussen je website en je baan?

“Zolang je beide met plezier doet, gaat dit nagenoeg vanzelf. Ik haal er veel voldoening uit om in mijn vrije tijd bezig te zijn met het ondernemerschap. Daarnaast kom ik vanuit beide kanten in aanraking met online marketing. Dat is ook heel waardevol, want ik begrijp het vanuit zowel de adverteerder als publisher kant.” 

“Het helpt overigens ook dat ik het niet alleen doe! BlackFridayXXL heb ik samen met mijn vriendin opgezet, dus we pakken veel dingen samen op. Dat zorgt voor minder druk.”

Vraag 4. Tijd is voor jou kostbaar, aangezien je naast je website in loondienst werkt. Hoe zet je jouw prioriteiten voor BlackFridayXXL? Wat staat er nog op jouw planning om te doen of in te zetten voor de komende Black Friday?

“Direct na elke editie zijn we bezig met de verbeterpunten. Dit jaar hebben we ons vooral gefocust op de restyling van de website, zodat de consument makkelijker door onze website kan navigeren.” 

“Dit jaar hebben we een belangrijke uitbreiding toegevoegd: het is mogelijk om aanbiedingen op productniveau te communiceren naar de bezoekers van BlackFridayXXL. Zo kunnen zij gemakkelijk en snel vergelijken wie de beste aanbieding heeft en direct zijn slag slaan.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“De ervaring die een consument bij een publisher heeft moet uniek zijn en het opbouwen van een fanbase is tegenwoordig onmisbaar. Het is een combinatie van een duidelijke, aantrekkelijke website, en een volledig aanbod.” 

“Voor affiliate marketing specifiek ligt de sleutel tot succes bij het delen van informatie. Zolang de adverteerder en de publisher naar elkaar toe transparant zijn, kun je elkaar alleen versterken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van de bestverkochte producten vanuit de adverteerder, of aangeven vanuit de publisher welke plekken het beste converteren. Samen moet je er een succes van maken!”