De feestdagen staan voor de deur en je zit volop in de voorbereidingsperiode. Je maakt deals met publishers, denkt aan verschillende acties die je kunt inzetten en hoe je jouw doelstellingen voor dit jaar kunt behalen. Het succes van de komende feestdagen valt of staat met jouw eigen effortdat je steekt in deze periode. Toch zijn er een aantal dingen die mis kunnen gaan in de voorbereidingsfase. Wees je hiervan bewust en voorkom dat dit jou gebeurd!

1. De definitie van feestdagen is anders

Zowel intern als extern kan de definitie van feestdagen anders zijn, dan waar jij als affiliate marketeer voor een adverteerder mee werkt. Zo kan er intern worden gerefereerd naar feestdagen als Kerstdagen, kun jij werken met feestdagen waaronder Sinterklaas en Kerst valt en kan een publisher focus hebben op de feestdagen waarin ook belangrijke actiemomenten in aanloop naar de daadwerkelijke feestdagen worden meegenomen. Bijvoorbeeld Singles Day, Black Friday en Cyber Monday. 

Doordat de definitie van elkaar verschilt kun je langs elkaar heen communiceren, meer exposure afnemen dan gewenst (of juist minder) en daarmee ook onrealistische doelstellingen en budgetten worden afgegeven. Weet dus altijd zeker over welke ‘feestdagen’ je hebt hebt. Zowel intern als extern!

2. Hoe belangrijk zijn de feestdagen nu echt?

Hoewel we in de affiliate markt definieren dat de feestdagen een belangrijk onderdeel zijn van de omzet stroom, ongeacht over welke definitie je het hebt, hoeft dit niet voor iedere organisatie zo te zijn. Niet alle affiliate programma’s profiteren van de Kerstdagen, niet alle affiliate programma’s richting zich op producten die geschikt zijn als schoencadeautje of geschikt zijn voor lootjes trekken. Niet alle affiliate programma’s spelen in op de actiemomenten als Singles Day en Black Friday. 

In sommige gevallen zouden ze dit wel moeten doen, maar in andere gevallen past het niet bij de organisatie. Laat je in de aanloop fase naar de feestdagen toe dan ook niet gek maken met wat je allemaal moet en welk effect dit kan hebben. Definieer voor jezelf hoe belangrijk deze feestdagen echt zijn, en werk vanuit daar verder. 

3. Je raakt het overzicht kwijt

Met zoveel belangrijke en grote momenten op de planning is het lastig om het overzicht goed te behouden. Zorg ervoor dat je per publisher precies weet wat je aan extra exposure hebt afgenomen, wat zij additioneel daarop inzetten en welke informatie je al met hen hebt gedeeld. 

Houd ook overkoepelend het overzicht zodat je weet met welke publishers je al een deal hebt gesloten en in welke fase zich dit bevind. 

In de Affiliateblogger Trainingsomgeving kun je hier handige bestanden gratis voor downloaden.

4. Je bent te laat met het delen van input

Een cruciaal punt als je een deal met een publisher hebt gesloten: je bent te laat met het delen van input voor de exposure. Zet altijd een reminder in je agenda, of in je overzicht als je hier dagelijks in zit, wanneer je welke publisher voorziet van welke input. Zo kun je het niet vergeten, een publisher kan dan tijdig de exposure inplannen en je eventueel voorzien van een preview. 

5. Je ziet publishers over het hoofd

Bij gebrek aan overzicht weet je soms niet meer met welke publishers je al een deal had en met welke niet. Los van dat het zonde van je tijd is om een publisher twee keer te benaderen voor een deal en dat dit niet professioneel overkomt, is het erger als je publishers hierdoor over het hoofd ziet. Zo mis je potentieel goede deals en daarmee extra omzet!

6. Je gaat teveel uit van het resultaat van de vorige feestdagen

Kijkende naar de resultaten van afgelopen jaar kun je mede bepalen met welke publishers je een samenwerking aangaat voor de komende feestdagen. Met nadruk op mede. Als je je blind staart en teveel uitgaat van de resultaten van vorig jaar, sluit je de nieuwe publishers die na de feestdagenperiode zich hebben aangemeld uit. Zo kun je toppers missen die wel extra omzet voor je kunnen genereren. Kijk dus ook naar actuele resultaten!

7. Je plant te dicht op je affiliate budget

Met maken van extra deals kan resulteren in meer sales en daarmee dus meer commissiekosten. Plan daarom niet te dicht op je (maandelijkse) affiliate budget, en zorg ervoor dat je speling houd hierin. Te dicht op je affiliate budget plannen kan zorgen voor meer stress tijdens de feestdagen, terwijl je deze energie beter op andere punten als optimalisaties kunt richten!

8. Je hebt onvoldoende tijd om focus te hebben

Als je naast affiliate marketing nog andere online marketing kanalen managed, kan het lastig zijn om in de voorbereidingsfase genoeg focus te hebben op het maken van deals en het treffen van voorbereidingen als het opvragen van acties en laten maken van promotiematerialen. De voorbereidingsfase is binnen affiliate marketing het belangrijkste, omdat in deze fase je een publisher vast aan de voorbereidingen kunt laten beginnen. Bij andere kanalen ben je niet of minder afhankelijk van anderen en ben je meer op jezelf aangewezen. Jij bepaalt dan wanneer welke voorbereidingen plaatsvinden. Houd rekening met de focus en tijd van een publisher in de voorbereidingsfase.

9. Je zet de piek volledig op 1 dag in

Tot slot: je zet de piek volledig op 1 dag in. Als het een actiedag betreft als Black Friday is het natuurlijk logisch dat je zoveel mogelijk op de dag zelf inzet. Maar kijkende naar de feestdagen als Sinterklaas en Kerst is het juist fijn om het over een langere periode uit te trekken. Zo kun je logistiek gezien druk van de ketel halen, helemaal als daar nog handmatige werkzaamheden tussen zitten, maar kun je er ook voor zorgen dat je jouw statistieken niet manipuleert. Een dag vol pieken kan leiden tot een hogere bouncepercentage, die je dan dient te verantwoorden. Bij het verspreiden van extra exposure en inzet kun je dit soort pieken minimaliseren en een langere periode van profiteren.

Al met al draait het succes van de feestdagen om het strategisch inzetten van exposure en het behouden van overzicht. Als je dit goed weet te managen, kun je geen steekje laten vallen in het voorbereidingsproces en kun je volledig voorbereid de feestdagen drukte in gaan.

 

 Afbeelding copyright: © lightwise via 123RF.com