De feestdagen zijn mogelijk voor jou als publisher de belangrijkste periode van het jaar. Dit is het moment dat je de omzet van dit jaar nog een boost kunt geven, je volledig kunt storten op de juiste acties en emoties en je aan adverteerders kunt laten zien hoeveel je voor hen waard bent. Ondanks dat je druk bezig bent met de feestdagen, kunnen er een aantal punten misgaan in de voorbereidingsfase. Dit wil je natuurlijk liever niet, dus wees je hier bewust van en voorkom dat het jou overkomt!

1. De definitie van feestdagen is anders

Als je met meerdere mensen aan een publisher website werkt, kan er intern verwarring optreden over de daadwerkelijke definitie van feestdagen. Hebben we het over enkel de Kerstdagen? Pakken we Sinterklaas ook mee als feestdag en hoe zit het met de actiedagen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday? 

Als je regelmatig contact hebt met verschillende adverteerders, dan kun je ook tegen het verschil in definitie aanlopen. Zorg ervoor dat je altijd op één lijn zit in definitie, zodat je precies weet welke exposure deal je hebt afgesproken en welke bijbehorende doelstellingen eraan gekoppeld zitten. 

2. Wees realistisch hoeveel de feestdagen echt voor je kunnen doen

Het einde van het jaar wordt voor de meeste publishers gezien als het moment om de laatste piek te kunnen bewerkstelligen. De laatste piek in verkeer, in omzet, in samenwerkingen. Toch is het belangrijk om realistisch te zijn wat de feestdagen voor je kunnen betekenen. 

Een piek in verkeer en omzet is niet concreet genoeg om te beseffen wat het daadwerkelijk voor je oplevert. Maak hier een goede inschatting van om teleurstelling bij jezelf en bij de adverteerder te voorkomen.

3. Je raakt het overzicht kwijt

In een drukke periode als deze kan het een uitdaging zijn om het overzicht te behouden. Met welke adverteerder heb je welke deal gemaakt? En betreft dit voor een actiemoment, een daadwerkelijke feestdag of heb je in deze deal ook al iets voor begin 2019 verwerkt? 

Door het overzicht voor jezelf te houden, op een gedetailleerd maar ook overkoepelend niveau, weet je zeker dat je geen enkele samenwerking mist of niet volledig benut. 

4. Je bent te laat met het klaarzetten van de extra exposure

Sommige adverteerders zien graag een preview voordat de extra exposure live gaat. Hierom is het fijn om deze extra exposure tijdig klaar te zetten en de adverteerder tijd te geven om de preview goed te keuren.

Daarnaast kan het veel druk voor jezelf besparen door tijdig exposure klaar te zetten. Als je dit allemaal op de dag zelf of in aanloop naar het daadwerkelijke moment moet doen, kan dit overweldigend zijn en mogelijk niet haalbaar in de tijd. Dek jezelf door tijdig te starten in.

5. Je ziet adverteerders over het hoofd

Als je het overzicht kwijt bent, dan weet je soms ook niet meer met welke adverteerders je al contact hebt gehad over een potentiele deal en met wie je al daadwerkelijk tot een extra exposure afname bent gekomen. Hierdoor kan het voorkomen dat je een aantal adverteerders niet benaderd of niet meer op hun reactie terugkomt. Je bent het overzicht immers kwijt! Zo kun je potentieel goede deals en daarmee extra omzet mislopen. 

6. Je durft adverteerders niet persoonlijk te contacten voor extra deals

Als publisher is het soms heel spannend om een adverteerder aan te schrijven. ‘Ben ik wel groot genoeg als publisher?’, ‘zitten ze wel op mij te wachten?’ en ‘ze hebben het toch al zo druk?’, zijn vragen die mogelijk dan door je hoofd spoken. Ja, als adverteerder zijnde zitten we op jou te wachten, ondanks de drukte die we zelf hebben tijdens de voorbereidingsfase van de feestdagen! Als adverteerder is het namelijk niet mogelijk om alle publishers te benaderen voor een extra deal, dus stel het zeker zelf voor als je hier ideeen voor hebt.

En over de grote van je website hoef je jezelf niet meteen druk te maken. Als de deal of het voorstel in één lijn hiermee ligt, ben je goed bezig!

7. Je hebt onvoldoende tijd om focus te hebben

Als je als publisher naast het werk voor je publisher website ook nog in loondienst werkt, kan het een uitdaging zijn om focus te hebben. Je reactietijd kan langzamer zijn, je kunt door gebrek aan focus vergeten op bepaalde e-mails en telefoontjes terug te komen en daarmee haal je deels de kracht uit een samenwerking. Probeer altijd focus te houden in dit soort belangrijke tijden, zodat je je kunt bewijzen naar een adverteerder toe. Laat zien wat je waard bent!

8. Je vergeet je niche en focust je op de massa

Kwaliteit en relevantie zijn twee begrippen die jou onderscheiden van concurrentie. Deze begrippen kunnen voor eenieder een andere betekenis en andere waarde hebben. Het grootste risico dat je kunt nemen is door je kwaliteit en relevantie aan de kant te zetten in een feestdagen periode. Bijvoorbeeld door je niche even te vergeten en volop te focussen op de massa door zoveel mogelijk aanbiedingen en acties te promoten.

Blijf altijd dichtbij jezelf en bij jouw doelgroep. Dat is jouw kracht!

 

Afbeelding copyright: © Paulphoto via 123RF.com