Online marketing kanalen staan bekend om hun performance driven karakter. Het resultaat staat op nummer 1 en je streeft naar een zo goed mogelijke return on investment. Hetzelfde geldt natuurlijk voor affiliate marketing. 

Affiliate marketing vs andere online marketing kanalen

Affiliate marketing onderscheidt zich van andere online marketing kanalen door het persoonlijke karakter. Zo is het performance driven, maar zijn we als affiliate marketeers afhankelijk van de partners waar we mee samenwerken. We hebben minder controle op wanneer wat exact live gaat, wanneer partners op ons reageren en de beslissingen die door partners genomen worden. Dit gaat natuurlijk twee kanten op: zowel aan de adverteerderszijde als aan de publisherzijde ben je afhankelijk van elkaar. 

De succesfactor

Is het dan wel fair om te zeggen dat affiliate marketing exact hetzelfde behandeld wordt als andere online marketing kanalen? Natuurlijk draait het om het uiteindelijke resultaat, en daarmee het succes van het kanaal. Maar kunnen we dit niet aanvullen met andere KPI’s (key performance indicatoren) om zo de succesfactor van het affiliate kanaal anders in te steken?

Want wat maakt affiliate marketing aan het einde van de dag écht succesvol? 

Affiliate marketing is echt succesvol als…

Affiliate marketing wordt vaak door adverteerders ingezet omdat ze waarde hechten aan het no cure, no pay concept. Het is een laagdrempelige manier van het inzetten van partners. Als publisher kan het je juist geld opleveren door de juiste adverteerders te promoten op jouw medium. Een win-win toch? 

Hoewel ik het niet eens ben met dat je puur start met affiliate marketing voor het no cure, no payconcept of je hier volledig door laat leiden, zit de kracht hiervan hem in het hechten van waarde aan een andere factor dan puur omzet. Dat betekent dat er meer dan omzet gekoppeld kan worden aan het begrip succesvol.

Het begint uiteindelijk allemaal bij jouw definitie van succesvol. Succesvol hoeft namelijk niet in een lijn te liggen met de performance statistieken. Dit begrip kan meer betekenen dan het aantal vertoningen, klikken, sales en omzet dat gerealiseerd wordt. Hoewel deze statistieken voor zich spreken en nog altijd leidend zijn, kunnen we ook waardes koppelen aan andere factoren.

Zo vind ik affiliate marketing echt succesvol als er waardevolle samenwerkingen tussen partners ontstaan, die niet alleen online maar ook offline (denk aan mond-tot-mond reclame!) worden ingezet. Online, offline, cross mediaal en cross device.Affiliate marketing is altijd en overall aanwezig, dankzij de partners met wie je samenwerkt. 

Ook kun je affiliate marketing als succesvol bestempelen als deze optimaal samenwerkt met andere afdelingen als PR, redactie en Influencer Marketing. Zo kun je je focussen op de juiste partners, ervoor zorgen dat er een lijn is in samenwerkingen, onderling beslissingen maken en inzichten uitwisselen. Hallo, tijd efficiëntie en effectiviteit!

Hecht waarde aan meer dan omzet

Door waarde te hechten aan meer dan omzet en aanverwante statistieken, kun je het kanaal nog meer op waarde schatten. Het zijn geen factoren waar je intern mogelijk op afgerekend kunt worden, maar die voor het kanaal zelf interessant zijn. Succesvol zijn staat in mijn ogen niet per definitie gelijk aan het genereren van omzet, het onderhouden van de juiste relaties en deze strategisch inzetten, en het mogelijk maken van een partnership team om zo tijd efficiëntie te werken zijn ook waardevolle punten. Samen maakt dat affiliate marketing succesvol. 

Wat is jouw definitie van succes?

Afbeelding copyright: © Marcus Mainka via 123RF.com