Yvonne Bierings is zo’n drie jaar actief in de affiliate marketing en werkt bij Scito Media. Vanuit deze organisatie worden er verschillende websites gefaciliteerd, waaronder Goedkoop.be (2014) en Goedkoop.nl (2017). “Deze websites richten zich op besparen in de breedste zin van het woord. Van kortingscodes tot bespaarartikelen, we combineren content met concrete korting,” aldus Yvonne. “Verder hebben we nog een aantal gedichtensites en financiële sites. Goedkoop.be en Goedkoop.nl zijn de belangrijkste qua affiliate marketing.”

Yvonne vertelt verder: “Zo’n drie jaar geleden begon ik bij Scito Media als content manager. Tegenwoordig ben ik verantwoordelijk voor het accountmanagement en draag ik bij aan content en SEO. Ik doe niets liever dan met adverteerders en netwerken kijken naar de beste manieren om het maximale uit campagnes te halen, om deze exposure vervolgens concreet uit te werken. Van branding tot sales en van artikelen tot nieuwsbrieven, om een campagne te boosten kun je bij mij terecht.”

“Mijn affiliate marketing droom is dat affiliate marketing een winstgevend marketingmodel blijft. Opvallend is dat grote merken steeds vaker andere manieren zoeken om onder de aandacht te blijven en dat budgetten steeds beperkter worden. In een ideale situatie zien adverteerders de vele kansen die affiliate marketing biedt, gaan zij hier actief mee aan de slag en staan zij open voor de mogelijkheden. Als ze verder kijken dan de ‘standaard exposure op CPA basis’, budget uittrekken of bijvoorbeeld open staan voor reviews, dan zijn de mogelijkheden voor branding eindeloos!”

Ik stel Yvonne de volgende vijf vragen:

Vraag 1. De Black Friday gekte staat op het punt om los te barsten. Als je je nu nog niet hebt voorbereid als affiliate marketeer, wat zou je dan aanraden om als eerste op te pakken?

Vraag 2. Na Black Friday, en het bijbehorende Cyber Weekend en Cyber Monday, staan de volgende feestdagen alweer voor de deur. Wat is het grootste verschil in voorbereiding voor de verschillende momenten in de november en december maanden?

Vraag 3. Hoe bereiden jullie je voor op de december drukte, met focus op twee verschillende landen?

Vraag 4. In hoeverre houd je rekening met de concurrerende publisherwebsites? Houd je hen nauw in de gaten of houd je puur focus op je eigen websites?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. De Black Friday gekte staat op het punt om los te barsten. Als je je nu nog niet hebt voorbereid als affiliate marketeer, wat zou je dan aanraden om als eerste op te pakken?

“Mocht je nu nog geen voorbereidingen getroffen hebben, dan gok ik dat Black Friday promoten niet heel goed aansluit bij je website. Toch is het altijd interessant om te kijken hoe je de uitzonderlijke kortingen kan integreren op je site. Het is immers een toptijd qua sales.”

“Heb je dus nog geen voorbereidingen gedaan, maak dan een overzicht van je topadverteerders, denk na over mogelijke kansen en hoe je die uit gaat werken en maak eventueel alvast je bezoekers warm om je site te bezoeken op Black Friday. Het is nog niet te laat voor een last-minute plan, want niet geschoten is altijd mis.”


Vraag 2. Na Black Friday, en het bijbehorende Cyber Weekend en Cyber Monday, staan de volgende feestdagen alweer voor de deur. Wat is het grootste verschil in voorbereiding voor de verschillende momenten in de november en december maanden?

“Black Friday, Cyber Weekend en Cyber Monday zijn vier specifieke dagen waarop de kortingen de pan uitrijzen. Het is vier dagen knallen en dit zie je ook terug in de campagnes die door adverteerders gelanceerd worden. De gehele dag en zelfs het gehele weekend is het een kwestie van nieuwe acties in de gaten houden en bijwerken.” 

“Als een adverteerder extra exposure boekt dan is het zaak om deze adverteerder er uit te laten springen tussen alle andere goede acties. Ook de nieuwsbrief krijgt een andere insteek tijdens Cyber Weekend. Als je dit vergelijk met andere momenten in november en december, dan gaat het vaak om langer lopende campagnes, waardoor je soepeler kunt omgaan met het plannen van je communicatie.”

Vraag 3. Hoe bereiden jullie je voor op de december drukte, met focus op twee verschillende landen?

“Goede vraag! Vaak wordt onterecht gedacht dat je content en aanpak voor beide landen hetzelfde kan zijn. Er zijn toch echter verschillen, waardoor we beide sites en bijbehorende exposure echt apart behandelen en plannen.” 

“Concreet betekent dit zoekwoorden en populariteit van adverteerders vergelijken, maar ook kortingsacties apart bijhouden. Zo kan een aanbieder in beide landen een andere strategie doorvoeren of verschillende campagnes voeren, dus ook daar moeten we op aan passen.”

“In eerste instantie bespreken we dus mogelijkheden en ideeën per domein. Pas daarna kijken we of het relevant is om dit door te trekken naar de andere site. Een voorbeeld hiervan is onze ‘adventskalender’, een decembercampagne waarin we exclusieve promoties van verschillende adverteerders in de schijnwerpers zetten. Vorig jaar in België een groot succes en daarom lanceren we hem dit jaar ook op de Nederlandse markt.”


Vraag 4. In hoeverre houd je rekening met de concurrerende publisherwebsites? Houd je hen nauw in de gaten of houd je puur focus op je eigen websites?

“Zelf kijk ik nauwelijks naar de concurrent, omdat je dan (onbewust) beïnvloed wordt, terwijl we juist uniek willen zijn. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat we met een sterk team zitten boordevol eigen goede ideeën.” 

“Uiteraard ben je wel benieuwd hoe concurrenten bijvoorbeeld Black Friday aanpakken, maar in eerste instantie vind ik dat je puur op je eigen strategie moet focussen en in je plannen moet geloven. En of dat dan goed uitpakt of slecht, je kunt het in ieder geval aan jezelf toekennen.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Content + concrete korting combineren, om zo relevant te zijn voor de bezoeker. Zo verenig je het beste van beide werelden en haal je naar mijn idee het maximale uit een campagne!” 

“Verder is het natuurlijk een open deur, maar meedenken met adverteerders en netwerken om per campagne te kijken wat de beste aanpak is, dat blijft toch ook een van de belangrijkste pijlers.”