Kortingscodes zijn een belangrijk onderdeel van affiliate marketing. Het kan inspireren om een product aan te schaffen via een specifieke webshop, en het stimuleert dan ook zeker conversie. Toch zijn er veel affiliate marketeers, online marketeers en andere professionals die een negatieve ervaring met kortingscodes hebben. 

Zo zouden kortingscodewebsites enkel de last click van andere publishers afpakken en weinig waarde toevoegen. Als consument willen we graag korting en betalen we liever niet de hoofdprijs. Daarom zoeken we regelmatig naar kortingscodes, zodra er in het winkelmandje een balk tevoorschijn komt waar je een kortingscode kunt invoeren. Toch laten we ons in veel gevallen ook leiden door kortingscodes: we starten vanaf een kortingscodewebsite als het ons niet uitmaakt waar we het product bestellen en we de beste prijs willen.

Hoe kun je dan toch kortingscodes zo strategisch mogelijk inzetten? Hoe ga je hier creatief mee om? Het begint bij de creativiteit van de publisher en de adverteerder om kortingscodes in te zetten. Ik deel 6 manieren om kortingscodes op te maken met je, zodat we de meest simpele manier van kortingscodes pushen om kunnen zetten naar het strategisch inzetten hiervan.

Wil je samenwerken met kwalitatieve kortingscodewebsites? Kijk verder dan enkel de kortingscodes die zij pushen op de website. Schrijven ze ook content? Maken ze social media posts? Zetten ze een nieuwsbrief in? Doen ze andere ludieke dingen? Deze punten onderscheidt de kwalitatieve kortingscodewebsites van de minder kwalitatieve.

Standaard kortingscodes

Voor het inzetten van kortingscodes wordt regelmatig gedacht aan de meest standaard varianten. Om kortingscodes strategisch in te kunnen zetten, is het goed om te weten wat de minder strategische manier is van het inzetten van kortingscodes. Dit noem ik de standaard kortingscodes. Bij dit soort kortingscodes krijg je een vast percentage of bedrag korting op het hele assortiment of geldt er een 1+1 of een 2=1 actie op het hele assortiment. Ook gratis verzending is een veel voorkomende kortingsactie.

Inzetten op het hele assortiment of gratis verzending is een goede conversietrigger, waarbij de korting door de hele webshop geldt. Je hebt minder gevoel bij wat de consument zal gaan kopen nu deze korting beschikbaar is. Dit kan dus strategischer!

Er zijn een aantal varianten op de standaard kortingscodes die een stuk strategischer zijn en waarmee je de consument meer richting een bepaald product, bedrag of meerdere producten stuurt. Deze zijn het geven van korting vanaf een specifiek bedrag, vanaf een specifiek aantal items en het geven van korting op specifieke producten of productgroepen.

Korting geven vanaf een specifiek bedrag

Het geven van een korting vanaf een specifiek bedrag zorgt ervoor dat de consument zich mogelijk getriggerd voelt om meer uit te geven binnen de webshop van de adverteerder. Zorg er wel voor dat het een realistisch bedrag is vanaf waar de korting gegeven wordt. Een onrealistisch bedrag ontneemt de trigger om te shoppen.

Korting geven vanaf een aantal items

Korting geven vanaf een aantal items kan ervoor zorgen dat consumenten meer dan een product bestellen in de webshop. Denk bijvoorbeeld aan producten die gericht zijn op massa: Kerstkaarten (die je naar meerdere mensen stuurt als consument), bedankjes (voor bijvoorbeeld na een feest of evenement) en wekelijks terugkerende items als boodschappen en abonnementen. In dit laatste geval geef je dan een korting op een abonnement van meerdere maanden of een jaar in plaats van een enkele maand. 

Doordat men met korting meer items kan afnemen, kan het financieel voordeliger zijn om meer te bestellen. Dat is jouw trigger tot meer conversies en een hogere orderwaarde. Mogelijk zelfs ook kwalitatievere klanten met een betere customer lifetime value

Korting geven op specifieke productgroepen of producten

Door geen korting te geven op het hele assortiment maar op specifieke productgroepen of producten, kun je als adverteerder ervoor zorgen dat de focus ligt op deze producten of groepen. De producten of groepen komen onder de aandacht, en dit kan een slimme manier zijn om van overtollige voorraden af te komen. Ook kun je met een dergelijke kortingsactie beter inhaken op een specifiek moment in het jaar, bijvoorbeeld Valentijnsdag, Moederdag of Black Friday. 

Naast deze manieren van het inzetten van kortingscodes, zijn er nog drie manieren die je kunt inzetten. Dit zijn kortingscodes specifiek voor nieuwe klanten, het koppelen van een cadeaubon aan je kortingscode of het geven van een cadeautje na aankoop.

Korting geven voor nieuwe klanten

Veel adverteerders willen via affiliate marketing nieuwe klanten aan zich binden, maar voor publishers is het erg lastig om te weten wie van hun bezoekers een nieuwe of een bestaande klant is. Door het geven van een korting specifiek voor nieuwe klanten, kun je potentiele klanten triggeren om een aankoop te doen die nog geen klant bij jou zijn. Vermeld dit uiteraard wel altijd bij de voorwaarden van de kortingscode. 

Geef een cadeaubon

Probeer eens iets nieuws! Stel een kortingscode in op specifieke producten, bijvoorbeeld drie verschillende producten, waar je bijvoorbeeld veel voorraad van hebt of die uit de collectie gaan. In plaats van dat je hier een korting op geeft, geef je de consument na aankoop een cadeaubon voor jouw webshop.

Dit kun je uiteraard ook doen met een nieuwe kortingscode op de accessoires van het product. Zo houd je de klant vast en trigger je tot een herhaalaankoop. 

Koop product X en krijg een cadeautje

Dit is hetzelfde principe als het geven van een cadeaubon, alleen geef je nu echt een cadeautje. Bijvoorbeeld bijbehorende accessoires, of een leuke goodiebag. Zelfs al zou de consument ook gekocht hebben zonder de kortingscode, kun je hen via deze weg langer aan je binden. 

Zet kortingscodes in wanneer het jou uitkomt!

Kortingscodes kun je dus heel strategisch inzetten in perioden dat het jou uitkomt. Wees creatief met de inzet van kortingscodes, zo kun je het optimale resultaat (naast een omzetverhoging voor zowel adverteerder als publisher) bewerkstelligen.

 

Afbeelding copyright: © dolgachov via 123RF.com