Als je een eigen website hebt, dan is affiliate marketing in de meeste gevallen een mooi online marketing kanaal om een stabiele omzetstroom uit te halen. Maar wist je dat je affiliate marketing ook kunt inzetten om andere redenen? Ik licht vijf redenen voor je uit. 

1. Technologie

Het inzetten van affiliate marketing geeft je extra inzichten in de resultaten van jouw website en de promoties die je hierop voert. Het geeft je namelijk niet alleen inzicht in het aantal sales dat je voor een adverteerder genereert, maar het kan je ook inzicht geven in het aantal keer dat er op een banner of tekstlink is geklikt of dat de banner gezien is. Lange leve de affiliate techniek!

2. Inspiratiebron

Je kunt affiliate marketing ook gebruiken om jezelf te voorzien van extra inspiratie. Specifieke adverteerders, de acties die zij inzetten, de focus op specifieke productgroepen en de promotiematerialen die live staan kunnen allemaal triggers vormen om tot nieuwe content ideeën of optimalisatiemogelijkheden te komen voor jou als publisher. Benut deze input die adverteerders jou geven en zet deze om in een inspiratiebron voor jouw website.

3. Samenwerkingen

Binnen affiliate marketing worden extra samenwerkingen steeds belangrijker. Steeds vaker wordt er een stukje influencer marketing en redactie betrokken binnen het affiliate marketing kanaal. Het kan je dus, naast de standaard commissies, ook extra samenwerkingen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van content voor de adverteerder, het meenemen van de adverteerder in de nieuwsbrief of het boosten van de vergelijker op jouw website.

4. Learnings opdoen voor andere online marketing kanalen

Ieder online marketing kanaal kent zijn eigen learnings en resultaten. In sommige gevallen kun je deze doortrekken naar andere online marketing kanalen. Zie je dat een bepaald product goed verkoopt in een bepaalde periode, kijk eens of je dit kunt doorvertalen naar andere online marketing kanalen. Ook als je ziet dat bepaalde bannerposities goed werken met bepaalde adverteerders of thema’s kun je dit doorvertalen. 

5. Tijd efficiëntie en gemak 

Tot slot: tijd efficiëntie en gemak. Je implementeert de affiliate links in principe een keer op jouw website, met een aantal uitzonderingen daar gelaten als bijvoorbeeld een affiliate programma migreert, dus hier kun je lange tijd profijt van hebben. Ook als het nog niet meteen jouw gewenste stabiele omzetstroom oplevert, zorgt het wel voor inspiratie en de juiste statistieken. 

Al met al kan affiliate marketing jou en jouw website meer brengen dan puur een omzetstroom. Zet jij affiliate marketing al in om deze vijf redenen?

 

Afbeelding copyright: © Rabia Elif Aksoy via 123RF.com