Iedere publisher heeft een why: het antwoord op de vraag waarom hij of zij is begonnen met de website of het medium. Een why die hier secundair aan ligt is de vraag waarom zij gestart zijn met het inzetten van affiliate marketing als verdienmodel, eventueel ten opzichte van andere verdienmodellen. Als adverteerder wil je niets liever dan weten wat de why is van de publishers waar je mee samenwerkt.

Waarom wil ik weten wat de why is van mijn publishers?

Het weten van de reden waarom jouw publishers gestart zijn met de website en waarom zij affiliate marketing inzetten geeft jou, als adverteerder, extra inzicht in de samenwerking. Een publisher die inspringt op een behoefte die hij zelf had en deze nog niet online kon vinden of een publisher die vanuit een liefde voor een bepaald onderwerp is gestart is een ander soort type publisher die puur gestart is met een eigen website en affiliate marketing vanwege het geld. 

Idealiter werk je als adverteerder samen met publishers die graag aan hun website werken, een sterke motivatie hebben en de gepromote producten ook daadwerkelijk begrijpt. Misschien zou de publisher de producten zelf wel (willen) gebruiken! Als bezoeker van de website lees en zie je het enthousiasme terug. 

Daarnaast merk ik in de praktijk dat veel publishers die starten vanuit een commercieel oogpunt sneller afhaken als het niet meteen iets oplevert. Er zijn natuurlijk zeker publishers die gestart zijn vanuit een commercieel oogpunt en super succesvol zijn geworden. In mijn beleving hangt dit ook samen met jouw definitie van succes

Hoe kom ik de why van mijn publishers te weten?

Juist doordat je in de meeste gevallen niet intensief met al jouw publishers kunt samenwerken, is het belangrijk om te werken met de publishers wiens why het beste bij jouw affiliate strategie passen. Maar hoe kom je dit te weten? Je kan moeilijk al jouw publishers een berichtje sturen of ze dit aan je terug willen koppelen. Dat kost veel tijd en niet alle publishers zullen reageren op je bericht. 

Je kunt twee dingen doen, afhankelijk van wat je eigen mogelijkheden zijn. Stuur je een affiliate nieuwsbrief uit? Dan kun je hierin het oproepje meenemen! Niet iedere publisher leest daadwerkelijk de nieuwsbrief, maar een groot gedeelte van jouw publisher base kun je hiermee afvangen.

ABCD matrix

De tweede manier hoe je dit kunt aanvliegen is via een ABCD matrix. Middels een ABCD matrix ga je jouw publishers categoriseren naar belangrijkheid. In dit geval ga ik alleen dieper in op de A en B categorie, omdat deze het meest interessant zijn voor het achterhalen van de why

In de categorie A categoriseer je jouw top publishers. Dit zijn de publishers die de meeste omzet voor je genereren, of het meeste bereik, en daarmee dus ook veel van jouw tijd en aandacht vereisen. In de tweede categorie, B, plaats je de publishers die veel potentie hebben. Deze hoeven nog niet groot te zijn, maar je ziet voor de toekomst veel potentie in een samenwerking. Van deze twee categorieën is het dan ook het meest belangrijk om hun why te weten. Waarom zijn ze gestart met hun website en met affiliate marketing? Leer hiervan en gebruik deze input voor jullie samenwerking. Hieruit kan meteen blijken waarom ze jou als adverteerder als waardevolle partner zien, wat ze verder nog aan input kunnen gebruiken en hoe de samenwerking naar een hoger niveau getild kan worden. 

 

Afbeelding copyright: © Dmitriy Shpilko via 123RF.com