De feestdagen staan weer voor de deur en dat betekent een hoop gezelligheid tijdens feestjes met familie en vrienden. Totdat er iemand aan je vraagt wat jij ook alweer voor werk doet. Hoe leg je dan uit dat je affiliate marketeer bent, zonder dat je vervolgens een blik krijgt van de betreffende vriend of familielid dat diegene eigenlijk nog steeds geen idee heeft wat je doet? 

Wat zou je nu zeggen op een feestje?

Als je de betekenis van affiliate marketing gaat opsommen op een feestje, is de kans groot dat de vriend of het familielid geen idee heeft wat je zegt. Helemaal als iemand niet in de online marketing of e-commerce actief is, kan het als abracadabra overkomen. Als jij zelf het volgende zou horen op een feestje, en je bent niet bekent met de materie, dan haak je toch ook af? 

“Ik ben affiliate marketeer, als adverteerder werk ik met verschillende publishers samen om meer exposure te genereren en daarmee meer sales. En dat op commissiebasis!”

Of

“Ik ben publisher, en voor mijn website werk ik met verschillende adverteerders samen om hun producten en merken te promoten. Hier word ik voor betaald op commissiebasis als er daadwerkelijk een sale plaatsvind.”

Het is een beetje kort door de bocht, maar op een druk feestje heb je soms ook niet de tijd om je werk in meer dan twee tot drie zinnen uit te leggen. Grote kans dat iemand na deze uitleg, met deze begrippen, verder geen vragen meer stelt over jouw werkveld en al snel over een makkelijke hobby begint.

Welke woorden kennen niet-online marketeers of niet e-commerce specialisten dan wel?

Woorden die je liever in jouw uitleg over jouw werk zou verwerken zijn woorden als partnerships en samenwerkingen tussen organisaties. Ook het geven van voorbeelden kan hierbij meer tot de verbeelding spreken. Voorbeelden van publisher websites die ze zouden kunnen kennen (blogs, vergelijkers, kortingscodewebsites) en verschillende promotiematerialen.

Zo vertel je wat jij doet!

Dus, hoe pak je dit het beste aan? Leg jouw rol als affiliate marketeer als volgt uit:

“Ik ben affiliate marketeer, waarbij ik zorg voor samenwerkingen tussen de webshop waar ik voor werk en verschillende websites. Denk hierbij aan websites die over de producten van de webshop een artikel schrijven, een banner plaatsen of een kortingscode delen. Dat heb je ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen!”

Of

“Ik heb een eigen website over onderwerp X, waarvoor ik samenwerk met verschillende webshops. Ik plaats hun producten op mijn website, middels blogs, kortingscodes en banners, en daar word ik voor betaald.”

Heel bewust laat ik hier woorden weg als commissie, adverteerder, publisher, promotiematerialen en exposure. Dit zijn begrippen die je buiten het vakgebied minder hoort, of een andere betekenis kennen, en daarmee verwarring kunnen veroorzaken. Ook ga ik voor een publisher uitleg niet teveel de diepte in op het vergoedingsmodel. Dat kan namelijk onnodige discussies oproepen.

In het geval van de publisher uitleg kun je altijd meer informatie geven over jouw eigen website. Met wat voor soort webshops werk je dan samen, wat voor soort exposure genereer je voor ze? Hoe meer je tot de verbeelding spreekt hoe duidelijker het is voor degene die naar je luistert.

Het gesprek kort houden?

Geen zin in een lang verhaal of om over werk te kletsen? Gooi het op partnership marketing! Je bent in feite dagelijks bezig met het bewerkstelligen van samenwerkingen. Dat hier eigenlijk meer komt kijken, weet de vriend of het familielid niet. Het begrip partnerships spreekt al voldoende tot de verbeelding. 

Fijne feestdagen!

Afbeelding copyright: © Dmitriy Shironosov via 123RF.com