Als adverteerder ken je een aantal actiemomenten per jaar. Zo zijn er dagen waarop je piekt, als Black Friday en Singlesday, maar zijn er ook momenten waar je een aanloop naar toe kunt nemen. Voorbeeld hiervan zijn dagen als Valentijnsdag, Kerst, Moederdag en Vaderdag. Je koopt als consument niet iets op de dag of dagen zelf, maar juist in de periode ervoor om iemand anders te verrassen. 

In de praktijk zie ik regelmatig dat je de week in aanloop naar het moment het hardste piekt. De urgentie is dan namelijk het hoogste voor de consument, de tijd begint te dringen. Ook worden er eventueel acties en aanbiedingen afgewacht en wordt er daarom relatief laat op het moment besteld. 

Toch kun je als adverteerder dit piekmoment beïnvloeden, door bijvoorbeeld een rally te organiseren. Hoe? Dat vertel ik je in dit artikel!

Wat is een rally?

Om te beginnen: wat is een rally precies? Een rally is een wedstrijd die je als adverteerder kunt organiseren voor jouw publishers. Deze rally kun je vormgeven en inzetten hoe en wanneer je zelf wilt. Het doel van een rally is tweeledig: je kunt het piekmoment naar voren trekken en je motiveert publishers om extra in te zetten rondom dit moment.

Hoe zet ik een rally op?

Het opzetten van een rally vereist een mini strategie. Deze strategie is een houvast voor jezelf zodat je precies weet hoe je de rally in wilt steken. De eerste vragen die je jezelf stelt zijn de volgende:

  • Wat is het doel van jouw rally? Wil je het piekmoment naar voren halen? Publishers extra motiveren?
  • Wat is jouw KPI doel? Focus je je op extra exposure, verkeer, sales? 
  • Wanneer wil je de rally organiseren? De week voor het piekmoment? Of nog eerder?
  • Hoe lang wil je de rally laten lopen? 
  • Mogen alle publishers in jouw publisherbestand deelnemen aan de rally?
  • Wat stel je als prijs voor de winnaar van de rally? 
  • Zijn er nog andere regels en voorwaarden die je mee wilt nemen in de rally? Mag het alleen exposure op de publisher website betreffen of ook een nieuwsbriefplekje of een social media post?

De antwoorden op deze vragen vormen jouw mini strategie, jouw houvast voor het organisatie van de rally. Laten we dieper ingaan op deze vragen.

Het doel

Zoals eerder besproken zijn er verschillende doelen van een rally, maar de meest voorkomende is om het piekmoment naar voren te halen. Helemaal als er logistiek gezien intern veel bij komt kijken, bijvoorbeeld vanwege handmatige processen, kun je een rally strategisch inzetten om de druk van de ketel te halen. Ook kun je een rally inzetten om publishers extra te motiveren om, zonder extra deals, toch extra exposure in te zetten. 

Anderzijds is er natuurlijk ook een KPI doel: wat wil je bereiken met de rally? Ga je voor de (gratis) extra exposure, een bepaalde verhoging in verkeer, sales of omzet? 

Tip: houd er rekening mee dat je, afhankelijk voor wie je de rally organiseert, het voor iedereen leuk houd. Neem bijvoorbeeld de hardste groei in omzet in percentage, en niet per se de publisher die in de betreffende periode de meeste omzet doet. Je kunt hier eventueel ook twee prijzen aan verbinden.

Het moment

Het moment van de rally is afhankelijk van je eigen behoeften. Weet je dat je in aanloop naar een bepaald moment in de twee weken voorafgaand al piekt, dan kun je het beter de week daarvoor organiseren. Heb je de piek pas in de laatste paar dagen daarvoor, dan kun je hier ook rekening mee houden door de rally in de periode daarvoor te organiseren. 

Hoe lang organiseer je dan een dergelijke rally? Ook dit is afhankelijk van je eigen behoeften. Houd rekening met het doel van de rally: in hoeverre is het haalbaar om een piek te verwachten in twee dagen? Ik hanteer zelf in de meeste gevallen een week looptijd. Je wilt het immers ook niet te lang laten lopen, dan neemt de aandacht van de rally af onder de publishers.

Wie?

In principe organiseer je een rally voor je hele publisher bestand, maar je kunt de rally ook opsplitsen in verschillende onderdelen. Zo kun je onder contentpublishers een content rally houden om hen te motiveren over de producten te schrijven, waar je bij cashback en kortingscode publishers een sales doel neerlegt. In hoe meer onderdelen je de rally opsplitst, hoe meer prijzen je nodig hebt. Dit kunnen dezelfde prijzen zijn, maar je hebt er dan wel meer van nodig. 

Als je een hoofdprijs hanteert, kun je deze mogelijk in waarde opschroeven. Bij meerdere prijzen kies je mogelijk voor goedkopere prijzen. 

Er zijn verschillende type prijzen die je kunt hangen aan een dergelijke rally. Zo kun je een publisher verblijden met een geldbedrag als de publisher de rally wint. Maar, en dit is minstens net zo leuk, je kunt de publisher ook een cadeaubon geven van de webshop van een adverteerder. Zo bereik je namelijk een dubbele win: de publisher kan iets bestellen binnen jouw webshop als prijs, én leert de website en bestelproces beter kennen. Zo kan de publisher in de toekomst de adverteerder nog beter promoten. 

Tip: geef duidelijk aan bij de publishers wanneer je verwacht de winnaar(s) bekend te maken. Geef hierbij ook aan of de publisher sowieso bericht krijgt of dat alleen de winnaars bericht krijgen. Verwachtingsmanagement is hierbij erg belangrijk. Je wilt immers niet meerdere mails ontvangen van publishers dat ze nog niets hebben gehoord en of ze misschien toch hebben gewonnen.

Hoe snel zet je een rally op?

Afhankelijk van hoe snel je de prijzen geregeld kunt hebben, de communicatie duidelijk hebt en de publishers geïnformeerd, kun je snel starten met een rally. Afhankelijk van jouw producten en piekmoment zou je het zelfs nog kunnen organiseren voor de komende Kerstperiode!

Jouw ervaring

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met het organiseren van een rally. Heb je dit wel eens gedaan? Of ben je van plan om dit te gaan doen? Reageer onder deze post en deel jouw ervaring!

  

Afbeelding copyright: © Dmitriy Shironosov via 123RF.com